fbpx

| Domokos Kata

A tévé a legveszélyesebb, a telefon jó eséllyel a legkevésbé mérgező

A felelős gyártók a mobilokból lassan tényleg kivonják az egészségre káros PVC-t és az égésgátlókat. A teljes elektronikai termékskála kockázatmentesítésében azonban a többiek az Apple után kullognak.

A becslések szerint csak 2014-ben összesen 2,5 milliárd új mobiltelefont, számítógépet és táblagépet vásárolunk. Így soha nem volt még ennyire fontos, hogy gyártásuk, használatuk és hulladékká válásuk során milyen hatással vannak az egészségünkre és a környezetre. Hogy hol járnak a legnépszerűbb fogyasztói elektronikai termékek gyártói a zöldülés útján? Néhánynak még az első lépés sem sikerült, az elektronikai vállalatokról összességében elmondható, hogy képtelenek kezelni növekvő energialábnyomukat – derül ki a Greenpeace legújabb jelentéséből.

 

Már 8 éve figyelnek és várnak

A Greenpeace International 2006 óta ad közzé összefoglalót arról, milyen lépéseket tett vagy nem tett a piacot uraló 16 elektronikai cég azért, hogy a környezetünket benépesítő mobiltelefonok, táblagépek, számítógépek, játékkonzolok és televíziók a lehető legkevésbé károsítsák egészségünket és a környezetet. Az értékelés során figyelembe veszik a termékekben lévő egészségre veszélyes anyagokat, a gyártás energialábnyomát és a beszállítói láncok fenntarthatósági szempontjait.

 

A visszagyűjtés nem megoldás

2006 óta sok minden változott, de több piacvezető márkánál is elmaradtak a tervezett, vállalt változtatások. PC- és televízió-kábeleikben továbbra is nagy mennyiségben jelen van az egészségre ártalmas PVC, ami hulladékként hosszú évekig szennyezi a környezetet. A földünkön hegyekben álló mérgező elektronikus hulladék a becslések szerint 2017-re eléri majd a 65,4 millió tonnát. Hiába veszi vissza egyre több gyártó a használt termékeket, a begyűjtés terjedése nem tart lépést a fogyasztás növekedésével. Az elektronikus hulladék jelentős része még mindig a „Globális Dél” országaiban köt ki, károsítva a helyi közösségek egészségét és a környezetet.

 

 

PVC és BFR-ek
A PVC-t (polivinil-klorid) lágyított formájában használják az elektromos eszközökben szigetelésként és vezetékek burkolataként. A vinil-klorid, a PVC alapvető alkotóeleme rákkeltő és hormonzavart okozhat.
A BFR-ek brómtartalmú szerves vegyületek, melyeket égésgátlóként alkalmaznak. Mérgezőek, és mivel lassan bomlanak le, felhalmozódhatnak a szervezetben.
Az antimon-trioxid hatékony tűzálló képességgel rendelkezik, rákkeltő.

Úttörők többsége mobilgyártó

A káros anyagok jelenlététől legkevésbé a mobiltelefonoknál kell tartanunk: a piac több mint felét az Apple, a Nokia és a Samsung készülékei uralják, ezek pedig ma már egytől egyig PVC- és BFR-mentesek.

Az Apple volt az első márka, amely kivonta a PVC/BFR-t notebookjaiból és PC-iből, és jelenleg az egyetlen, amelynek kábelei és kiegészítői sem tartalmazzák e káros anyagokat. Az IMac és a MacBook az első PC-k, amelyek teljes mértékben a PVC/BFR-mentesek.

A Nokia (2014 tavaszától Microsoft Phone), tartja magát korábbi vállalásához: 2010 óta mobiltelefonjai mentesek mindenféle brómozott és klórtartalmú vegyülettől és az antimon-trioxidtól.

2013-ban a Nokia, az Apple és a Sony Mobile Communications után a Blackberry okostelefon gyártója, a RIM is elérte kitűzött célját: mobiltelefonjai PVC-, BFR- és ftalátmentesek. A 2013 után bevezetett Blackberry-termékek halogénmentesek.

Az Apple, az Acer, a Dell és a HP erőteljesen lobbizik azért, hogy az Európai Unió hozzon korlátozó rendelkezéseket a PVC és a BFR-ek alkalmazására. (Az Unió sajnálatosan lassú és bürokratikus működése miatt egy ilyen korlátozás leghamarabb 2018-ban kerülhet napirendre.)

A hulladék-visszavétel és -újrahasznosítás legszélesebb körben a mobiltelefonok esetében megoldott, az Apple és a Nokia jelentős globális rendszert működtet. A PC-gyártók között e téren a Dell vezet.

Ami a gyártás során felhasznált energia zöldítését illeti, a Lenovo és a Huawei pozitív példát mutatva kis naperőműveket telepít üzemeibe. Az Apple most tervezi első száz százalékban megújuló energiát használó üzemét iPhone-képernyők gyártására.

Jelenleg a Philips az egyetlen cég, amely teljesen PVC- és BFR-mentes televíziót gyárt Econova Led-TV néven.

 

 

A használt televíziók visszavételét és a hulladékkezelését gyakorlatilag egyetlen gyártó sem vállalja.

Követők és sereghajtók: részígéretek részteljesítése

A Lenovo, a Philips, a Toshiba és az indiai Wipro továbbra is tartja magát vállalásához, és azon van, hogy kivonja a káros anyagokat a teljes termékkínálatából.

Ahogy közeledett a vállalt (zömmel 2010-es) határidő a PVC/BFR kivonására számos vállalat – a HP, a Dell, a Lenovo, a Samsung, a Toshiba és a Microsoft – visszavonta ígéretét, majd a nyilvánosság nyomására újabb vállalásokat tettek, többnyire immár határidő nélkül.

Több cég néhány terméktípusra redukálta a veszélyes anyagok kivonását, így tett például az e téren piacvezető Samsung, amely a televíziókban továbbra is használja az egészségkárosító alapanyagokat. A HP és a Dell vállalása csak a kompjutereikre terjed ki, a Panasonic-nak csak a mobilkészülékei lesznek BFR-mentesek, a Sony a BFR-ek csupán néhány fajtáját tervezi kivonni. Még rosszabb a helyzet a Sharp és az indiai PC-gyártó HCL esetében, akik teljesen feladták korábbi vállalásaikat, és nem tervezik termékeik PVC/BFR-mentesítését.

A Microsoft is elállt PVC/BFR-mentesítési ígéretétől, és nem is tett újabb vállalást.

A sokáig csak nemzetközi internetes áruházával azonosított Amazon az e-könyv-olvasók után betört a táblagépek és a mobiltelefonok piacára is, amikor 2014 júniusában piacra dobta Fire Phone nevű okostelefonját. A cégóriás semmiféle információt nem tár a nyilvánosság elé fogyasztói elektronikai termékeinek környezeti hatásairól.

 

 

Legyenek átláthatók a beszállítói láncok!

A jelentés szerint a legfontosabb lépés az iparág méregtelenítése érdekében a beszállítói láncok átláthatóvá tétele, valamint az összes veszélyes vegyi anyag felhasználásának kivonása a teljes beszállítói láncból. A Greenpeace arra hívja fel a figyelmet, hogy a piac ilyen ütemű gyors növekedése mellett globális környezeti katasztrófához vezet, ha a gyártók nem vállalják föl a teljes, egyre növekvő fogyasztásra ösztönző üzleti modell átalakítását.

 

 

Nyomás alatt az Apple

Az Apple szorgalmában a zöldítés terén talán az is közrejátszott, hogy éveken keresztül különböző civilszervezetek, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi kampány keretein belül kérte a vállalatot a felelősebb és környezetbarátabb működésre.

Egyébként egy Iphone árának töredékért lehet teljesen etikus mobilt is venni.

 

Greenpeace anyaga alapján

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás