fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Teszt: vásárlói applikációk

Négy mobilon is elérhető vásárlói applikációt teszteltünk. Mindenhonnan 2-2 napelemes hátizsákot rendeltünk, és megnéztük azt is, hogy mi történik akkor, ha egy próbareklamáció során visszakérjük a pénzt.
 

Az online vásárlás egyre egyszerűbb. Nyomkodjuk a telefont, kiválasztunk egy terméket, fizetünk és már érkezik is a csomag, akár a világ másik feléről. Persze ilyenkor keveset gondolunk arra, hogy mi történik, ha problémánk lesz a termékkel. Hol tudunk reklamálni? Visszakérhetjük a pénzt?

Mit vizsgáltunk?

Négy népszerű vásárlói applikációt – AlieExpress, Amazon, eBay, Wish- töltöttünk le mobilra és mindegyikről 2-2 napelemes hátizsákot rendeltünk. Megvizsgáltuk, hogy mennyire egyszerű kezelni az appokat, mennyire felelnek meg a fogyasztóvédelmi előírásoknak, és azt is, hogy miként zajlik a rendelés. Ezután kipróbáltuk, hogy mi történik akkor, ha az egyik terméket szeretnénk visszaküldeni.

 

Pontozás

Mindegyik szolgáltatás 10 pontról indult. Amennyiben működött az adott szolgáltatás, vagy elérhető volt az adott információ ezt alapnak vettük, ezért 0 pontot adtunk, ha viszont nem működött, akkor levontunk pontot. Néhány helyen egy kicsit eltért a pontozás az alábbiak szerint:

  • Lehetett-e a kiszállítás idejét változtatni: Nem-0 pont, Igen +1
  • Tudunk-e számlát kérni: Igen 0p, Elvileg igen, de nem sikerült/nem VAT -1p, Nem -2p
  • Visszafizették a pénzt a cikk megjelenéséig: Igen 0p, Nem -1p, Visszaküldés nélkül is +1p
  • Mennyire felhasználóbarát az app: 1-5-ig tartó iskolai osztályzattal értékeltük, de csak 50%-os súllyal került az összpontszámba.

Eredmény

Név   AliExpress Wish  eBay  Amazon 
Eladó részletes adatai elérhetőek-e az appon Igen-0pont, Nem -2 pont -2 -2 -2 -2
Kiderül-e, hogy kivel kötünk szerződést?  Igen-0pont, Nem -2 pont -2 -2 -2 -2
Pénzvisszafizetési garancia Igen-0pont, Nem -2 pont 0 0 0 0
(ÁSZF) a webshopról történő rendelés, regisztráció fizetési módok, szállítás, panaszkezelés szabályainak összefoglalása Igen-0pont, Nem -2 pont 0 0 0 0
Adatkezelési Tájékoztató Igen-0pont, Nem -2 pont 0 0 0 0
Tájékoztató az elállási jogról Igen-0pont, Nem -2 pont 0 0 0 0
Tájékoztató panaszkezelésről Igen-0pont, Nem -2 pont 0 0 0 0
Termék          
Ár érthető Igen-0pont, Csak a rendelésnél -2 pont -2 0 -2 -2
Részletek teljesek Igen-0pont, Nem -1 pont 0 0 0 0
Származási ország, eredet Igen-0pont, Nem -2 pont -2 -2 0 -2
Szállítási díj egyértelmű már a rendelés elején Igen-0pont, Nem -2 pont -2 -2 0 -2
Tudtunk-e számlát kérni Igen-0pont, Elvileg igen, de nem sikerült/nem VAT-1, Nem -2 0 -2 -1 -1
Tudtunk-e céges számlát kérni Igen-0pont, Elvileg igen, de nem sikerült/nem VAT-1, Nem -2 0 -2 -1 -1
Lehetett-e a kiszállítás idejét változtatni Nem-0 pont, Igen +1 0 0 1 1
Vissza tudtuk küldeni 30 napon belül?  Igen-0, Nem -2 0 0 0 0
Visszafizették a pénzt a cikk megjelenéséig?  Igen-0, Nem -1, Visszaküldés nélkül is +1 -1 1 -1 1
Mennyire felhasználóbarát 1-5 iskolai osztályzattal  4 2 3 3
Pont   3 1 5 3

 


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


Az appok kezelhetősége

AlieExpress

Angolul tudtuk használni az AliExpress oldalát. A keresés viszonylag egyszerű volt az oldalon keresztül. Kategóriák, anyag, méret, ár, értékelés, szállítás helye és ára, valamint a termék megrendelésének ideje szerint is választhattunk. Örömünk korainak bizonyult, mert hiába választottuk ki, hogy ingyen kiszállított terméket szeretnénk rendelni, a rendelés végén 32 dollár szállítási díjat számoltak fel. Számlát nem tudtunk kérni a rendelés során, de a kínai eladó készségesen válaszolt minden üzenetünkre (Kedves Barátom! megszólítással), és pár hét alatt a megrendelő személyére és végül céges számlát is küldött nekünk. Sajnos ez a baráti viszony akkor szűnt meg, amikor az egyik hátizsákot visszaküldtük. Az árát azóta is várjuk.

Amazon

Az Amazon applikációját is angolul beszélők tudják igénybe venni. A rendelés nem volt egyszerű, mert bár beállítottuk azt a szűrési feltételt, hogy Magyarországra is szállított termékeket szeretnénk megnézni, a megrendelés során háromból két termékről derült ki, hogy mégsem kapható nálunk. Megrendeléskor a pontos ár is nehezen tervezhető, hiszen a szállítási díjat és a vám összegét is csak a folyamat végén tudjuk meg. Pozitívum, hogy tudtunk magánszemély és cég számára is számlázási adatokat beállítani, és a számlát azonnal le tudjuk tölteni. Bár azon az szerepel, hogy az nem ÁFA-s. A kiszállítással nagyon jók a tapasztalataink, már a rendeléskor kiválaszthattuk, hogy ne hétvégén kézbesítsék a csomagot, és később a futárcég oldalán is beállíthattuk a pontos érkezés napját. A reklamációt jól kezelték, minden lépést részletesen elmagyaráznak.

eBay

Újabb angol felület, amit viszonylag jól lehet használni, több szempont szerint tudunk szűrni vele. A kereséskor azonban sokszor előfordult, hogy csak a termékre kattintva derült ki, hogy Magyarországra mégsem szállítják. Ezek után több terméket sem engedett a mobil appal megrendelni, a weboldalra irányított fizetni. Számlát sajnos nem tudtunk kérni a termékekről, és a tájékoztatás szerint ezt csak a fizetésre használt PayPal adatokkal tudjuk megtenni. Sajnos azonban ez a folyamat olyan bonyolultnak bizonyult, hogy számlánk még mindig nincs. A szállítás az Amazonhoz hasonlóan kifejezetten felhasználóbarát, a futárszolgálat értesít a termék kiérkezéséről, és még a napot is módosíthatjuk.

 

Wish

A Wish kifejezetten viccesnek mondható. Jó hír, hogy magyarul is használhatjuk az applikációt és írhatunk az ügyfélszolgálatnak. Rendelni viszont kifejezetten nehéz. Amint beírtuk, hogy milyen terméket keresünk, rengeteg termék jelent meg. Jellemzően 80-90 százalékos kedvezménnyel, nagyon olcsón. Szóval mi „kifogtunk egy ajánlatot” 276.956 Ft helyett csupán 27.274 Ft-ért, de láttunk olyan terméket is, amelyet csak a szállítási díjért cserébe kapunk meg Rendeléskor az ár szerinti sorba rendezés egyáltalán nem működik, de a többi szűrés is nagyon nehézkes. A rendelés is úgy zajlik, hogy olyat még sehol sem láttunk. 4 percünk volt kosárba rakni a terméket, hogy az ár ne változzon és rendeléskor is ketyeg a számláló, egy óránál több időnk nincs adataink megadására. Számlát itt sem tudtunk kérni- sőt meg is írták, hogy nem állítanak ki számlát semmilyen termékről-, de legnagyobb meglepetésünkre a termékek árát visszafizették anélkül, hogy azokat vissza kelljen küldeni. Mindössze annyi dolgunk volt, hogy egy fotót küldtünk a megérkezett táskákról.  

Fogyasztóvédelmi szempontok

Nagyon fontos, hogy tisztába legyünk azzal, hogy a legtöbb rendelésre nem vonatkoznak az európai jogszabályok, hiszen a termékek sokszor Ázsiából vagy az Egyesült Államokból érkeznek hozzánk. Az Európai Uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok akkor irányadók a jogviszonyunkra, ha fogyasztóként Európai Uniós székhellyel vagy legalább bejegyzett, fiókteleppel rendező vállalkozástól vásároltunk.  Ennek ellenére a legtöbb applikáció kezeli a fogyasztói panaszainkat, ám olcsóbb termékeknél kérdéses, hogy megéri-e visszaküldeni ezeket hiba vagy egyéb probléma esetén, hiszen a postázás költségeit mindegyik szolgáltatónál mi álljuk.

Mi úgy döntöttünk, hogy a két hátizsákból egyet-egyet visszaküldünk és megnézzük, hogy visszakapjuk-e a pénzünket, ahogy az az EU-ban lehetséges lenne, ha meggondolnánk magunkat.

AliExpress

Az AliExpress egy online kiskereskedelmi webáruház, ahol Kínából és más országokból származó vállalkozások, magánszemélyek értékesíthetik termékeiket a vásárlók felé, tehát csupán online piacteret biztosít az eladók számára. A legtöbb esetben vásárlóként nem tudjuk, hogy kivel kötünk szerződést.

Az AliExpess felületén van lehetőségünk úgynevezett vitát kezdeményezni az eladóval szemben, amennyiben a termékünk nem érkezik meg. A megjelenő kérdőív kitöltésével el tudjuk küldeni visszatérítési igényünket, amelyre az eladónak 5 napon belül válaszolnia kell. Ha ez nem történik meg, akkor a vita automatikusan elfogadásra kerül, ha viszont válaszol, a beszélgetés akár hetekig is elhúzódhat, akár megoldás nélkül. Mi még levelezünk az eladóval.

Kiemelendő, hogy csak abban az esetben illetnek meg minket az Uniós fogyasztóvédelmi jogok és igényérvényesítési lehetőségek, ha az eladó székhelye az Unió valamelyik államában van. Az AliExpress felületen a legtöbb eladó székhelye viszont a Távol-Keleten van.

Amazon

Az Amazon saját raktárral is rendelkezik, így saját termékeket és más vállalkozások termékeit is megtalálhatjuk az applikáción.  Tehát sok esetben maga az Amazon az eladó vállalkozás. Az Amazon különlegessége, hogy az amerikai székhelyű cégnek vannak európai leányvállalatai, például Németországban. Amennyiben az Amazon európai leányvállalatától rendeljük a terméket, akkor az Uniós jogszabályok lesznek irányadóak, és egy esetleges jogvita esetén a Budapesti Békéltető Testületnél kezdeményezhetünk eljárást. Tapasztalatunk szerint az Amazon kifejezetten jól kezeli a reklamálást, pontos leírás volt a termék visszaküldés folyamatár, és az árat is korrekt módon visszafizették.

eBay

Az eBay egy Amerikai Egyesült Államokban bejegyzett online aukciós piactér, ahol tulajdonképpen különböző eladók árulják a termékeiket. A legtöbb esetben nem tudjuk pontosan, hogy ki az eladó. Így sokszor az sem derül ki, hogy magánszemélytől vagy vállalkozástól vásárlunk-e, és tulajdonképpen mi a hivatalos nevük. Jó tudni, hogy maga az eBay vállal pénzvisszafizetési garanciát, szinte minden termékre. Mi elküldtük a csomagunkat az Egyesült Államokba, Peter-nek (nem volt vezetékneve), de a visszafizetést még várjuk.

Wish

A Wish webáruházban is a vállalkozások, gyártók értékesítik a termékeket a fogyasztók számára, tehát ebben az esetben sem a Wish applikációt működtető amerikai székhelyű vállalkozástól vásárlunk, ő csak közvetít. Amikor vásárolunk, nem derül ki, hogy mi a hivatalos neve, akitől vásárlunk, illetve itt azt sem olvashatjuk, hogy hol van a székhelye. Azonban a szerződési feltételek jogválasztásra vonatkozó és joghatósági kikötést is tartalmaznak, amelyek alapján a céggel szemben felmerülő jogvitákra a holland jogot kell alkalmazni és a holland bíróságok az illetékesek. Ennek ellenére a reklamáció nagyon egyszerű volt, ahogy azt korábban leírtuk, gyakorlatilag egy fotóért cserébe visszautalták a megrendelés összegét (két termék rendelésekor csak mindkettővel foglalkoznak, nem kezelik azokat külön).

Köszönjük a közreműködést Perényi Zsófiának és Kiss-Benedek Damarisznak! 

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal, vagy fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!


       Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás