fbpx

| Bejczy Sándor

Teszt: magyar termékek szupermarketekben

Tesztünkben az vizsgáltuk, hogy a szupermarketekben milyen arányban vannak jelen a Magyarországon előállítható termékek, van-e lehetőségünk magyar árut választani, vagy egyáltalán lehet-e tudni, honnan jött a termék. Tesztünk eredménye leginkább a rendszer zavarosságára mutat rá.   

Tizenegy hazai és külföldi élelmiszer-kereskedelmi lánc – Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Match, Penny Market, Real, Spar, Tesco – üzletét kerestük fel, hogy vajon honnan származnak az ott vásárolható áruk.

A boltokban 18 termékféleség aktuális kínáltatát vizsgáltuk meg:

  • aszalványok (cseresznye, körte, szilva, meggy, őszibarack, sárgabarack, meggy)
  • száraz hüvelyesek (bab, borsó, lencse)
  • olajos magvak (dió, mandula, törökmogyoró, napraforgómag, tökmag, mák)
  • fokhagyma
  • rizs

 

Mit vizsgáltunk?

A vizsgálat során két kérdésre kerestük a választ. Szerettük volna tudni, hogy a csomagoláson találunk-e információt arról, hogy a termék honnan származik.

A másik kérdés a termékek származási helye volt, pontosabban, hogy milyen arányban származnak Magyarországról ezek a termékek.

Igaz ugyan, hogy ha Magyarország van feltüntetve származási helyként, az a jelenlegi jogszabályok alapján nem jelenti biztosan, hogy itt termett a növény (lehet, hogy csak itt dolgozták fel vagy itt csomagolták), de lehetséges.

Viszont ha más ország van feltüntetve származási helyként, csekély a valószínűsége, hogy itthon termett. A valóságos helyzet megítélését tovább nehezíti, hogy számos terméken nem tüntetnek fel származási helyet.

 

 

Eredmények

Vegyesek a tapasztalatok. Az Aldiban és a Penny Marketben a vizsgált termékek több mint 80%-ánál fel volt tüntetve a terméken származási hely, míg a lista végén szereplő Reálban és a Lidlben ez az arány a 40% körül mozog.

Hangsúlyozni kell, hogy az információ hiánya a jelenlegi szabályozás szerint nem számon kérhető a kereskedelem résztvevőin, tehát csak a hozzáállásukon múlik, támogatják-e a fogyasztót a döntéshozatalban, vagy kerülik a segítségnyújtást.

Üzlet

Aldi

Penny Market

Match

Auchan

Tesco

Interspar

CBA

Coop Szuper

Real

Lidl

a talált termékek száma (db)

17

11

56

85

83

62

69

39

55

20

A származási hely feltüntetése a termékeken(%)

fel van tüntetve

82

82

70

69

69

61

54

51

40

35

nincs feltüntetve

18

18

30

31

31

39

46

49

60

65

Adatgyűjtés: 2012. április-május

A második vizsgált szempontnál, vagyis a származási hely tekintetében az első helyen (bár szerintünk így is igen vérszegény eredménnyel) az Interspar és a CBA végzett: itt 13% és 12% volt a hazai termékek aránya.

A sort az Aldi és a Penny Market zárja: egyiknél sem találtunk egyetlen Magyarországról származó terméket sem.

 

A részletes táblázat letölthető itt.

 

A másik nagy csoportba valamelyik európai országból érkező áruk tartoznak. A Penny Marketben a vizsgált termékek 55%-a innen származik. A Tescoban 39%, az Auchanban 37%, a Matchban 34% ez az arány. A Lidlben talált termékek 15%-a európai.

Aki tehát a vizsgált árukféleségekből Magyarországon termettet kíván vásárolni, csekély (6%-nyi) lehetősége van, ha a boltok átlagát nézzük. A termékeknek 33%-a Európából, 23%-a pedig Európán kívülről érkezik hozzánk. A többiről egyáltalán nem tudjuk, honnan származik, ami szintén nem könnyíti a helyzetünket.

 

Hogyan vizsgáltuk?

Az eredmények értékelésekor figyelembe kell venni, hogy az adatgyűjtés során rögzített állapothoz képest lehetnek kisebb eltérések, mert a készletek nem minden esetben vannak maximálisan feltöltve (ebben akár napi eltérés is lehet), és a beszállítók is változnak. Eltérések lehetnek ugyanazon áruházlánc egyes boltjainak kínálatában is.

A vizsgált boltok alapterülete és ezzel arányosan a választék is eltérő. Lehetőség szerint nagy alapterületű, nagyobb kínálatú boltokban végeztük az adatgyűjtést. A legnagyobb alapterülettel és egyben kínálattal az Auchan és a Tesco hipermarketekben találkoztunk. A diszkontokban  – Aldi, Coop, Lidl,  Penny Market – ennél jóval mérsékeltebb az árukínálat.

A Tescóban és az Auchanban 80-nál több termék közül választhatunk, míg a Lidl, Aldi, Penny Market kínálatában maximum 20 terméket találunk (a Penny Marketben száraz hüvelyes termékek pl. egyáltalán nem kaphatók).

A táblázatban feltüntettük a vizsgált termékek számát.

 

Jelölni vagy nem jelölni

Gazdaságilag kedvezőbb, ha Magyarországon termett/készített termék van jelen a hazai piacon, arról nem is beszélve, hogy ennek a kisebb utaztatás miatt a környezetterhelése is kisebb, mint egy távolról érkező terméké.

Az élelmiszerek hatályos jelölési rendelete szerint a jelölésen csak akkor kötelező feltüntetni az eredetet vagy a származási helyet, amennyiben a megjelölésének hiánya a fogyasztót megtévesztheti az adott élelmiszer tényleges származása vagy a valódi eredete felől (pl. mexikói pizza, amit Németországban gyártanak).

Az új jelölési rendelet (fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szóló 1169/2011/EU rendelete), amelyet (egy-két kivételtől eltekintve) 2014. december 13-tól kötelező alkalmazni, részletesebben szabályozza a származási ország és eredet helyének megjelölésével kapcsolatosan feltüntethető információkat.

Továbbra is megmarad azonban az a szabály, hogy egy terméknél a származási ország vagy az eredet helyének megjelölése – néhány kivételtől eltekintve – önkéntes módon történik, és csak akkor válik kötelezővé, ha jelölésének hiánya a fogyasztót megtévesztheti.

Kíváncsian várjuk, történik-e a közeljövőben változás az adatok feltüntetésében, akárhogy is változik a szabályozás. Az Európai Bizottság malmai lassan őrölnek, hiszen a 2011-ben elfogadott új szabályozás is csak annyit tartalmaz, hogy a Bizottság 2014. december 13-ig jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak többféle élelmiszercsoport – köztük a feldolgozatlan és az egyetlen összetevőből álló élelmiszerek – származási országának vagy eredetük helyének kötelező megjelöléséről.

Az, hogy a csomagolásról egyértelműen kiderüljön, honnan származik valójában az áru, még távoli jövő, de vélhetően változni fog, ha a forgalmazók és kereskedők felismerik, hogy versenyelőnyt jelenthet az információ közlése, és hogy ezt a növekvő fogyasztói igényt csekély költséggel ki tudják elégíteni.

Addig is: fogyasztóként érdemes olyan gyártótól vagy közvetlenül a termelőtől vásárolni, amelyről hiteles háttérinformációink vannak.

 

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-11-D-0007 pályázat keretében valósult meg.

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás