• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Teszt: ételfutárok

2011.04.29. /

Körülnéztünk a hazai ételkihordó cégek kínálatában: fogyasztóvédelmi és táplálkozástudományi szemmel értékeltük őket. A szolgáltatásokon van mit javítani!

Ételfutár tesztünkben tíz nagy ételfutár céget vettünk górcső alá, vizsgáltuk, majd pontoztuk őket táplálkozástani, környezet- és fogyasztóvédelmi szempontok alapján.

 

Eredmények

A lista élén a Vegafood ételfutár áll. Jó helyezését annak köszönheti, hogy az internetes és telefonos tájékoztatás hiánya miatt nem kellett egyetlen pontot sem levonnunk. Ők voltak az egyetlen cég, ahol még a doboz anyagát is készségesen megmondták a telefonos ügyfélszolgálaton.

Ezenkívül feltüntetik az ételek tápanyagtartalmát, amely ugyan nem kötelező része az étkeztetési szolgáltatásoknak, mégis értéknövelő tényező (rajtuk kívül csak az Egészségpajzs ételfutár tüntette fel az adatokat). Sőt, előnyben részesítik a helyi alapanyagok beszerzését is, ami szintén nem volt jellemző a cégekre az ismert adatok alapján.

Értékelésünk során a legrosszabbul az Update1 ételfutár teljesített, ahol a hiányos internetes tájékoztatás és az ügyfélszolgálat csekély segítőkészsége miatt kellett a legtöbb pontot levonnunk.

 

Értékelt cégek


Futár megnevezése

Pontszám

Kiszállítási terület

Honlap

Vegafood

10,5

Budapest

vegafood.hu

Best Food

8,5

Budapest

bestfood.hu

Teletál         

8

Országos

teletal.hu

Egészség Pajzs

7,5

Budapest

egeszsegpajzs.hu

Cityfood

7

Budapest

cityfood.hu

Ét-trend

7

Kecskemét, Szeged, Orosháza

ettrend.hu

Béres Alexandra

6,5

Országos

online.beresalexandra.hu

Gastroyal

6

Országos

gastroyal.hu

Zsírégető klub

6

Országos

zsiregetoklub.hu

Update1 menük

5,5

Országos

update1.hu

 

A teljes táblázat letölthető itt >>>

 

Mit vizsgáltunk?

Tesztünkben többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy feltüntetik-e a cégek a honlapon az alapvető összetételre vonatkozó információkat (adalékanyagok, allergének, színezékek). Ezeknek az alapvető kívánalmaknak a tesztben tízből csupán két cég felelt meg.

Értékeltük, ha van változatos vegetáriánus kínálat. Szempont volt a konkrét táplálkozási programok, illetve speciális igényeket kielégítő menük (diabetikus, lisztérzékeny stb.) megléte, az energia- és tápanyagtartalom feltüntetése, a menük dietetikai szempontok szerinti kifogástalansága (pl. változatosság, idényjellegűség).

Fontos volt számunkra, hogy a honlapon közzé teszik-e a fogyaszthatóságra vonatkozó információkat, gondolnak-e külön a fogyókúrázókra.

Emellett környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi szempontok alapján is értékeltük a cégeket (visszaváltható-e a doboz, van-e belső szabályzatuk a helyi alapanyagok preferálására, felszámítanak-e plusz költséget a házhozszállításért, van-e rendelési minimum, a dobozért számolnak-e fel pénzt stb.).

A tesztben résztvevő kiszállító cégek között szerepeltek kiemelkedően jó fogyasztói információkat feltüntető honlapok és segítőkész ügyfélszolgálattal rendelkezők. Mégis általában a legtöbb pontot azért kellett levonnunk, mert sem a honlapon, sem az ügyfélszolgálaton nem adtak megfelelő információt (ettől függetlenül még az ételkínálat sokszínű lehet), sőt kifejezetten tárgyilagosan közölték, hogy nem adhatnak választ olyan egyszerű kérdésekre, mint pl. milyen anyagból készült az ételtároló doboz. Összességében elmondható a telefonos ügyfélszolgálatról, hogy 10-ből 9 esetben nem tudtak megfelelő választ adni.

Úgy tűnik, a vegetáriánus étel még nagy kihívást jelent a cégeknek. Tízből két ételfutárnál nem volt hús nélküli lehetőség (Béres Alexandra, Zsírégetőklub), emiatt pontot veszítettek, s fél pontot vontunk le a Cityfood ételfutártól is, mivel ott a vegetáriánus menük a legkevésbé sem mondhatók korszerűnek és változatosnak, a rántott gombában és sajtban kimerültek.

Megjegyzendő, hogy bár mindenhol egy pontot voltunk le a tájékoztatási hézagok miatt, nem mindenütt ugyanazon ok miatt nem kaptunk választ a kérdéseinkre. Tízből három cég diszpécsere nem tudott adatokat mondani, egy cégnek nem volt elérhető az ügyfélszolgálata, míg a tesztben résztvevő ételfutárok felénél az ügyfélszolgálaton arra hivatkoztak, hogy a kérdésekre nem válaszolnak, azt levélben kell feltenni.

A teszt alapját a cégek honlapján bárki számára elérhető információk adták. Ha egy kérdésre nem kaptunk választ a portálokon, a telefonos ügyfélszolgálathoz fordultunk. Amennyiben ők sem adtak választ valamilyen okból, vagy azt javasolták, hogy levélben tegyük fel a kérdésünket – pontot vontunk le.

 

A pontozás részletei

Minden cég tíz pontról indult, ebből vontunk le, vagy adtunk hozzá az alábbi szempontok alapján.

Táplálkozástani szempontok:

  • 1 pontot vontunk le az alapvető információk (adalékanyag, allergének, színezőanyag) hiányáért,
  • 1 pontot vontunk le, ha nem volt vegetáriánus étel, 0,5 pontot vontunk le, ha szűk volt a kínálat a vegetáriánus ételből (pl. csak rántott gomba, rántott sajt),
  • 1 pontot vontunk le, ha nem volt semmilyen komplett táplálkozási program vagy speciális igényeket kielégítő étrend,
  • 1 ponttal jutalmaztuk a tápanyagtartalom feltüntetését,
  • 1 pontot vontunk le, ha nem volt elég változatos az étrend (Pontlevonás akkor járt, ha a felhasznált nyersanyagok száma, előfordulásának gyakorisága és a konyhatechnológiai eljárások változatossága nem érték el a közétkeztetési ajánlásban meghatározott szintet.),
  • 1 pontot vontunk le, ha nem volt feltüntetve a fogyaszthatóság,
  • 1 ponttal jutalmaztuk a fogyókúrás menü meglétét,
  • 1 pontot vontunk le, ahol nem tudtuk meg, hogy milyen anyagból készült a doboz.

 

Környezetvédelem

  • 0,5 pontot vontunk le, ha nem visszaváltható a doboz, 1 pontot, ha nem kaptunk választ a kérdésre,
  • 1 ponttal jutalmaztuk helyi alapanyagok előnyben részesítését.

 

Fogyasztóvédelem

  • pontot vontunk le külön felszámolt házhozszállítási és dobozköltségért
  • 0,5 pontot vontunk le, ha volt rendelési minimum,
  • 0,5 ponttal jutalmaztuk, ha árukapcsolással kedvezőbb áron lehetett egyes ételekhez hozzájutni. (Habár az árukapcsolás alapvetően nem pozitív dolog, hiszen plusz kiadásra ösztönöz, jelen esetben mégis pozitívan értékeltük, mivel így kedvezőbb áron lehetett hozzájutni pl. a leveshez vagy az ebéd utáni teához, gyümölcsléhez, ha a főétellel együtt történt a rendelésük.)

 

Összegzés

Az internetes ételfutárok között számos kiemelkedően változatos ételeket és sokszínű programokat kínáló van. Több, speciális igényt is kielégítő cégtől lehet akár egész napos menüt rendelni.

A szolgáltatások nem merülnek ki a széles menüválasztékban, a tudatos vásárlást kielégítő információk sok helyen hiányosak voltak. Az ételfutárok leginkább az ügyfélszolgálatok minőségén javíthatnának, hiszen ha nem is találunk meg mindent az interneten, legalább a telefonban tudják rá a választ.

A cikk szerzői: Dr. Lelovics Zsuzsanna táplálkozáskutató, Vági Zsolt dietetikus. A szerzők a Nemzetközi Táplálkozásktutató Intézet munkatársai.

 

Kép [cc] nicknguyen

A cikk az SZMM támogatásával az "FV-I-10-B-0019 Tanácsadó irodák és klubok működtetése és fejlesztése" című pályázat keretében készült.

 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében