• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Termékteszt: Rizstejek

2014.06.03. /

Terméktesztünkben 9 rizstejet vizsgáltunk. Mi is a rizstej? Mi a különbség a rizstejek között? Egészségesebb, mint az állati eredetű tejek?

Az élelmiszeripar számos növényből készít tej- és tejtermékeket. A növényi eredetű tejek közül a rizstej készítése során a vitaminok egy része ugyan elbomlik, de az ásványi anyagok és az aminosavak megmaradnak.

A rizstej könnyen emészthető, fehérjéje az egyik legjobb hipoallergén (más termékekhez képest ritkábban okozhat allergiás tüneteket), teljes értékű fehérjeforrás, azaz mind a kilenc esszenciális aminosavat (fenil-alanin, hisztidin, izoleucin, leucin, lizin, metionin, treonin, triptofán, valin) tartalmazza, amiből a fehérjék felépülnek. Emellett tartalmaz még nem esszenciális aminosavat is, E- és B-vitamint, kalciumot, vasat, keményítőt, rostot és szerves sót.

Kik és miért fogyasztanak rizstejet?

A növényi eredetű tej- és tejtermékfogyasztásnak táplálékérzékenység, laktózintolerancia, tejfehérje allergia, vagy vegetarianizmus is oka lehet. Így elkerülhetővé válik az állati eredetű tejcukor és tejfehérje fogyasztása.

A növényi tejek zsírsav-összetétele kedvező hatású szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A növények, így a belőlük készült termékek is növényi szterineket tartalmaznak, amelyek csökkentik az LDL-koleszterin-szintet („rossz koleszterin”), miközben a HDL-koleszterin- („jó koleszterin”) és trigliceridszint nem változik.

A már szilárd ételeket is fogyasztó kisgyermekek számára ételeik elkészítésére bátran használható a rizstej. Két éves kor előtt a csak növényi eredetű fehérje fogyasztása azonban súlyos fehérje-alultápláltsághoz vezethet, vagyis a gyermek testtömeg-gyarapodása elmaradhat a normálistól, továbbá számos, másodlagos fertőzés (Olyan szervezetben bekövetkező fertőzés, amely már valamilyen más kórokozóval fertőzött.) létrejöttét is eredményezheti.

Szempontok és eredmények

Vizsgálatunk során 9 rizstej adatait gyűjtöttük, majd hasonlítottunk össze általunk meghatározott szempontrendszer alapján, amelynek elemei a következők voltak:

  • milyen az összetétele (telített zsír, rost, nátrium tekintetében),
  • az összetevők és az allergén anyagok száma,
  • bio-e az adott termék,
  • találhatunk-e a termék dobozán plusz, hasznos információkat.

A termékek között apróbb eltéréseket találtunk. Eredményeink alapján a legelőnyösebb tulajdonságokkal a Joya Bio Reis Drink, a legkevésbé előnyösebbekkel a Biopont Rizsital rendelkezett Az első helyet bio minőségével, átlagosnak mondható összetevő számmal, allergénmentességgel, a csomagoláson található plusz, hasznos információkkal, kis telített zsírsav-, és nátriumtartalommal, illetve nagy rosttartalommal érdemelte ki a termék. Részletes eredmények a letölthető táblázatban!

A rizstejekben található összetevőkről röviden

Lithothamnium Calcareum: Nyugat-Európa kristálytiszta, nagy ásványianyag-tartalmú vizeiben honos algafaj. Összetételének 34%-a természetes, szerves kalcium, amely fontos fogaink, csontjaink, körmeink és hajunk egészségéhez, valamint lúgosító hatású is.

  • Pórsáfrányolaj: Termesztett fűszer-, festő- és olajnövény. Élelmiszerek, italok, gyógyszerek színezésére, ízesítésére használják. Finom, zsíros olaja hasonlít a napraforgó olajra. Termése tartalmaz 20-22% zsíros olajat, 20-25% nyers fehérjét, 20-24% szaflór-sárga és 0,3-0,6% szaflór-vörös festékanyagot.
  • Repcelecitin: TudatosVásárló.hu E-szám adatbázis
  • Rizsolaj: Jó antioxidáns, regeneráló hatású. Alapelemei telítetlen zsírsavak. Hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet.
  • Tengeri vörös alga: Makro- és mikroelemek természetes kombinációja. Hozzájárulnak a szervezet egészségesen tartásához.
  • Trikalcium-foszfát: A foszforsav kalciummal alkotott vegyülete.
  • Maltodextrin: Keményítőből kivont nagy molekulájú szénhidrát, adalékanyagként használják.
  • Gellán gumi: E418. Sűrítő- és zselésítő-anyag, stabilizátor. Természetes eredetű nagy molekulájú szénhidrát.
  • Dikálium-foszfát: TudatosVásárló.hu E-szám adatbázis

Rizstej és az állati eredetű tejek tápértéke

A különböző tejek energiatartalmát nézve a legkisebb kalóriatartalma a kancatejnek van, a legnagyobb a bivalytejnek. A 1,5%-os tehéntej ebből a szempontból a második, míg a rizstej a harmadik helyen áll.

A rizstejet az állati eredetű tejekhez viszonyítva fehérje- és zsírszegénynek mondhatjuk, szénhidráttartalma viszont majdnem duplája a táblázatban szereplő többi tejhez képest. A rizstej nem tartalmaz koleszterint, sem természetes kalciumot (ezért dúsítják sokszor kalciummal). A tehéntejet általában D-vitaminnal, míg a rizstejet B-vitaminokkal és vassal is dúsítják.

 

 

Rizstej

Tehéntej 1,5%

Tehéntej 2,8%

Kecsketej

Juhtej

Bivalytej

Kancatej

Energia (kcal/kJ)

238/57

210/50

260/62

294/70

475/113

487/116

176/42

Fehérje (g)

0,2

3,4

3,4

3,6

6,1

5,8

2,1

Zsír (g)

0,8

1,5

2,8

3,9

7,2

7,9

0,6

Szénhidrát (g)

12

5,3

5,3

4,7

5

4,5

6,7

Forrás: Bíró Gy. – Lindner K.: Tápanyagtáblázat. Budapest: Medicina, 1999.

Hogyan és milyen rizsből készítsünk otthon rizstejet?

Az otthon elkészített rizstej igaz, jóval olcsóbb, mint a boltokban vásárolhatók, de nehéz ugyanolyan ízvilágot, sűrűséget létrehozni, mint amit az ipar előállít. Az interneten számos otthoni készítésre való rizstej receptet találhatunk, sikerélményről azonban már kevesen számolnak be, a legtöbben inkább csak azt írják: „Köszönöm a receptet, majd kipróbálom.”

Amennyiben van kipróbált, jól bevált rizstej recepted, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük.

Készíthetjük a rizstejet otthon fehér vagy barna rizsből is. Cukorbetegeknek jobb választás a barna rizs, fogyasztása után kisebb a vércukor-szint ingadozása.

A barna rizs rosttartalma hatszorosa a fehér rizsének, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag (magnézium, szelén, mangán). A teljes értékű gabonák védenek a metabolikus szindróma, a szívbetegség, a cukorbetegség, a stroke és a daganatos megbetegedések ellen. Az ipari feldolgozás előtt minden rizs barna színű, majd a maghéj és csíra eltávolításával változik át fehérré.

Az otthon elkészített rizstejhez kevesebb hozzávaló is elegendő, mint ahhoz, amit az élelmiszeripar állít elő. Az ipari feldolgozás során több hasznos anyag „veszik el” a rizstejből, mint a házilag készült változatban, ezért alkalmaznak dúsítást.

100 gramm barna és fehér rizs tápértékének összehasonlító táblázata:

 

Fehér rizs

Barna rizs

Energia (kcal/kJ)

1483/353

1584/379

Fehérje (g)

8

6,7

Zsír (g)

0,3

2,8

Szénhidrát (g)

77,5

81,3

Forrás: Bíró Gy. – Lindner K.: Tápanyagtáblázat. Budapest: Medicina, 1999.

Ma már a növényi tejek széles választékából válogathatunk: rizstej, szójatej, zabtej, kókusztej és mandulatej mellett kapni pisztáciatejet, máktejet, törökmogyorótejet, mogyorótejet, lenmagtejet, kölestejet, kesudiótejet is. Mindegyik szűrt vízből, himalájai sóval és némi paleolajjal készül.

A szerző dietetikus, táplálkozástudományi szakértő.

Kép: dreamstime

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében