• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Télen is két keréken

2009.01.27. /
Biciklivel télen? A téma igazi szakértői állítják, hogy röpködő mínuszokban is lehet élmény a biciklizés, csak pár apróságra kell jobban odafigyelni.

Ha kedvenc közlekedési eszközünknek a biciklit választjuk, akkor nem csak a pénztárcánkat és a környezetünket kíméljük meg az összeomlástól, de még a legnagyobb belvárosi dugókat is simán legyűrhetjük. Tavasztól őszig nincs is gond, de a hideg-nyálkás idő beálltával a legtöbbünket elriasztanak a zord légköri viszonyok a kétkerekűtől, pedig a téma igazi szakértői állítják, hogy röpködő mínuszokban is lehet élmény a biciklizés, csak pár apróságra kell jobban odafigyelni.

 

Öltözék

Telen_is_ket_kereken4

A legfontosabb az öltözet, itt ugyanis nem az a lényeg, hogy mindenféle bundaalsóval mozgásképtelenné tegyük magunkat, hanem hogy megtaláljuk azt az optimális felállást, amiben éppen nem fázunk, tekerés közben viszont nem izzadunk meg nagyon. Könnyű, réteges öltözetet kell választani, lehetőleg olyat, ami szél- és vízálló, mert ez megakadályozza, hogy a nedvesség és a hideg átjusson rajta, míg a sok réteg garantálja, hogy az izommunkával termelt hőt nem veszítjük el olyan hamar.

Az sem jó, ha túlöltözünk: egy átizzadt gönc egyenes út a megfázásig, ráadásul nem is éppen kellemes viselet. Ezért ha nem tudjuk belőni elsőre, hogy mennyi is az annyi, akkor olyan darabokat válasszunk, amelyektől hamar meg tudunk szabadulni, vagy ellenkező esetben gyorsan magunkra is tudjuk kapni őket.

A térd és a lábszár külön odafigyelést igényel, mert míg az előbbi igen nagy szembeszéllel küszködik, addig az utóbbi a feltűrt gatyaszár alatt vétlenül vacog. A térdek amúgy is hamar átfáznak, így mindenképpen ajánlatos külön térdvédőt - nem a protektoros, azaz elesés ellen védő, hanem a melegítős fajtából - felvenni a nadrág alá, a lábszár kiszolgáltatott helyzetén pedig hosszúszárú zoknikkal segíthetünk. Ebből is lehet nyugodtan többet egymásra húzni - de csak addig, amíg kényelmesek - az elszorított lábfej ugyanis még hamarabb átfázik, esetleg még egy kamáslival is bebiztosíthatjuk magunkat. Cipőből pedig mindenképpen a vízálló változat a nyerő.

Telen_is_ket_kereken5

Ugyanilyen fontos a kezek és az arc/fej védelme is. Sok rémtörténetet hallani olyan bringásokról, akik megfelelő kesztyű hiányában kellemetlen fagyási sérüléseket, vagy csúnya és nem mellékesen szörnyen fájdalmas gyulladásos betegségeket szenvedtek el a hidegtől. A legjobb ebből is a speciális szélfogós, de amúgy a hagyományos, vízhatlan változat is megteszi, ha nem túl hosszú túrára készülünk.

A fej védelmére már eleve ott a bukósisak ugye, ez alá lehet vékonyabb sapkát, maszkot venni, vagy akár kendőt is kötni, a lényeg, hogy melegítsen, de ne akadályozzon. Az arc és a nyak köré puha sál kötése ajánlott, ha olyan dzsekivel rendelkezünk, aminek magasított nyakrésze van, akkor ez akár el is hagyható, ízlés kérdése.

A szemekre is nagyon oda kell figyelni, mert ezt hajlamosak lehetünk kihagyni a számításból. Itt megoldást kínál egy világosabb üvegű sportszemüveg, vagy akár egy szolidabb síszemüveg is. A lényeg minden típusnál az, hogy felfogja a hideg menetszelet, és lehetőleg ne szűkítse drasztikusan a látóterünket.

 

A bicikli

Telen_is_ket_kereken6

Magát a vasparipát érdemes még szezon előtt átkenni korrodálódást gátló anyagokkal, és minden szutykosabb használat után letörölgetni puha, száraz ronggyal. A télen sózott utak ugyanis a fém alkotóelemek legnagyobb ellenségei, ilyenkor a lánc olajozását is sűrűbben beiktathatjuk a kerékpáros rutinba, ezáltal ellenállóbb lesz, és kevésbé is kopik.

A nedves-nyálkás utakon a tapadás kérdése is előtérbe kerül: jó, ha kerekeink jobban tapadnak. Ilyenkor csekély mértékben érdemes csökkenteni a nyomást a gumikban, hagyományos esetben a 2,5 bar nyomás, míg országúti, vékony kerék esetén 7 bar az ideális.

A kerékpárra is létezik ugyan téligumi, amely apró fém szögeinek köszönhetően még a tükörjégen is elboldogul, de ennek városban való használata nem túl praktikus, mert finom kis barázdáit pillanatok alatt felzabálja a kemény beton.

Csúszós időben ajánlatos csöppet lejjebb engedni a nyeregmagasságot is, az alacsonyabb súlypont ugyanis nagyobb stabilitást nyújt, és könnyebben kontrollálhatóvá teszi az eséseket.

 

Biciklizés

Telen_is_ket_kereken7

A téli biciklizés kardinális kérdése a láthatóság, ilyenkor ugyanis hamarabb szakad ránk a sötétség, többször van köd és vak homály. Erősen ajánlott a láthatósági mellény viselése - városon kívül egyébként is kötelező.

Ha stílusosabb megoldást keresünk, akkor választhatunk végtagokra pattintható fényvisszaverő pántokat is, ezek szépen kiadják a test kontúrjait, és sokkal hamarabb felismerhetővé válunk az autósok számára. Továbbá nagyon oda kell figyelni, hogy se táska, se lelógó ruhaalkatrészek ne takarhassák el az első és hátsó lámpákat.

Ha a célállomáson nem tudjuk fedett helyre rakni a bringánkat, és kénytelenek vagyunk szabad ég alatt kikötni valahová, akkor praktikus fagyásgátló sprayt is cipelni magunkkal - ilyeneket szakboltokban, de autósboltokban is lehet kapni.

A kerékpárlánc lakatjának befagyása ugyanis igencsak kellemetlen tud lenni. Ezt egyébként úgy is megelőzhetjük, hogy a zárrészre egy kis textilfecnit tekerünk, vagy szimplán lefelé fordított állapotában hagyjuk magára a kulcsnyílást.

Ha ezeket az apróságokat szem előtt tartjuk, akkor bátran nekivághatunk a mínuszoknak két keréken is.

 

Telen_is_ket_kereken3

 

Az információkért és a modellkedésért Kövér Csaba Attila, ifi Critical Mass szervezőnek jár a köszönet.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében