fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Táplálkozzunk egészségesen: a marketingcsapdák

Hogyan lehet viszonylag olcsón, egyszerűen, környezettudatosan étkezni, és hogyan kerülhetjük ki a szupermarketek, termékcsomagolások reklámcsapdáit? Ezúttal ez utóbbiról lesz szó.

Egy átlagos fogyasztó körülbelül 2 másodpercet tölt el azzal egy polc előtt, hogy válasszon 16 hasonló termék közül. Ilyen rövid idő alatt a csomagolás, a szín, az anyag, a forma és a dizájn által keltett szubjektív benyomás lesz a döntő. Nem csoda, hogy az élelmiszergyártók rengeteg pénzt és energiát ölnek a csomagolás designjára.

100 évvel ezelőtt nagyjából 200 különböző termék volt elérhető a különféle üzletekben. Mára a kínálat robbanásszerű növekedése következtében közel 80 000 termékből választhatunk. A fogyasztónak így sokkal nehezebb kiválasztania a neki megfelelő terméket, és sokkal nagyobb mértékben függ a kéznél lévő információktól, vagyis a marketingtől. És akkor még nem is beszéltünk a szupermarketek “csapdáiról”. Mit tesznek azért a szupermarketek, hogy minél többet vásároljunk?

  • A lassan mozgó forgóajtó lelassítja a vásárlót a bejáratnál. Ha lassabban járja be a boltot, több időt tölt az üzletben, több árut lát meg és többet is vásárol.
  • A nagy bevásárlóközpontokban gyakran jóval nagyobbak a bevásárlókocsik, mint amekkorára szükségünk van. Hajlamosak vagyunk még néhány terméket betenni a kocsiba, ha az addig megvásárolt dolgok még éppcsak az alját lepik el a hatalmas bevásárlókocsinak.
  • A hőmérséklet úgy van beállítva ezekben az üzletekben, hogy optimális legyen a termékek eltarthatósága szempontjából. Ha kánikula idején vásárolunk egy ilyen üzletben, figyeljünk arra, hogy olyan élelmiszereket vegyünk, amik inkább a külső hőmérsékletnek felelnek, ahelyett, hogy zsírosabb húsokat, csokoládét vagy egyéb kalóriadús élelmiszereket vennénk, amikre valószínűleg már nem fogunk vágyni, ahogy kiléptünk a melegbe.
  • Az üzlet egyes részei úgy vannak megvilágítva, hogy a zöldségek érettebbnek látsszanak, hogy a fény kiemelje a sajt sárga árnyalatát és hús piros színét. Gyakran előfordul, hogy a paradicsom otthon, amikor elővesszük a bevásárlószatyorból, már jóval kevésbé étvágygerjesztő.
  • A vásárlási kedvet hangulatos zene stimulálja. Ez egyben nyugtató hatással is van az idegekre, így a vásárlók nem mennek olyan hamar el az üzletből. A zenét sokszor a hét egy adott napjának vagy a napszaknak megfelelően váltogatják.
  • Csiklandozza az orrunkat a friss kenyér illata és megéhezünk tőle? Elég egy kis sütödét vagy akár csak egy fagyasztott süteményeket megsütő kis sütőt beállítani, de néha még a sülő kenyér illatát utánozó spray illata is elég ahhoz, hogy úgy érezzük, mintha egy barátságos pékségben lennénk – mindezt csak azért, hogy a végén tömegárut adjanak el nekünk.
  • A sorok úgy vannak kialakítva az új bevásárlóközpontokban, hogy ne legyenek se túl szélesek, és lelassíthassák a haladást, se túl keskenyek, elkerülve így a kocsik összeütközését, mert az csökkentené a vásárlókedvet. És ha nem találnánk meg elsőre a kijáratot, az sem azért van, mert nem tudunk tájékozódni, hanem mert úgy vannak kialakítva az üzletek, hogy a lehető legtöbb stratégiailag fontos polc előtt menjünk el. Egyébként az olyan fontosabb részlegek, mint a kenyér-, a tej-, vagy a húspolc, gyakran egy olyan sarokban van elhelyezve, amihez csak úgy juthatunk el, ha előbb elhaladunk egy sor más áru előtt.

Miért éppen a gyümölcs és zöldségszekció fogad minket belépéskor?

  • Az akciókat úgy jelenítik meg, hogy rögtön felfigyeljünk rájuk. Nem takarékoskodnak a piros színnel és az akciós árukat gyakran stratégiailag fontos helyekre teszik, például a sor közepére, hogy mindenképp belefussunk. Az akciók hasznosak lehetnek, ha azok alapján állítjuk össze a heti menüt, másrészt viszont az is a céljuk, hogy olyan új árukat vetessenek meg velünk, amiket amúgy sosem vettünk volna meg és amikre nincs is szükségünk. Továbbá a többszörös kiszerelésben árult édes vagy sós rágcsálnivalók arra ösztönözik a vásárlót, hogy még több üres kalóriát fogyasszon.
  • Termékelhelyezés: a jól látható és könnyen elérhető helyekre a márkás vagy luxustermékeket teszik, amelyek egyben a legdrágábbak is. Az olcsóbbak gyakran a polc alján vagy esetleg a polc legtetején helyezkednek el ; mindenesetre mindig ott, ahol nehezebb megtalálni őket és ahol némi erőfeszítést kell tennünk, hogy elérjük őket.
  • A csomagolást is nagy gonddal állítják össze: a világos színek és a lágy körvonalak vonzzák a hölgyeket, mivel könnyedséget sugároznak és a karcsúságot juttatják eszükbe. A sötétebb színek és az egyenes vonalak az erőt jelképezik. Az arany vagy az ezüst feketével kombinálva, valamint a letisztult, egyszerű vonalvezetés jó minőségű árura enged következtetni, mely egyben sokat is ér… Valójában azonban kizárólag a termék tápanyagértéke és a hozzávalók listája alapján lehet következtetni annak valós értékére. Időnként a megszokott termékek csomagolása megváltozik, «fiatalosabb» külsőt kap. Ennek azonban az is a célja, hogy még további termékeket ismertessenek, majd vásároltassanak meg velünk. Néhány csalóka csomagolás, például a kozmetikai termékek esetében, elhiteti velünk, hogy értékesebb a tartalmuk és így drágán megfizettetik velünk az amúgy üres luxust.

Termékcímkézés, árazás, kiszerelés

  • A kóstoltatások barátságossá teszik az üzlet hangulatát és azt az érzést keltik bennünk, hogy itt odafigyelnek ránk és emiatt kedvünk lesz majd később visszatérni erre a kellemes helyre. Pedig valójában a kóstoltatóknak az is céljuk, hogy új termékeket mutassanak be és adjanak el nekünk. Ne feledjük, nem vagyunk kötelesek megvásárolni ezeket a termékeket, csak azért mert elfogadtuk a kóstolót!
  • Mindent a “legfiatalabb fogyasztókért”: az éppen aktuális mesehősökkel dekorált mini-bevásárlókocsiktól kezdve a kicsik számára is könnyen elérhető polcokon keresztül a gyerekek a marketing kiemelt célpontjai. Mindenki tudja ugyanis, hogy a gyerekek még az olyan fontos választás esetén is, mint egy autó, hatással vannak arra, hogy mit választ a család. Egyszerűbb, ha a gyerekek nélkül megyünk vásárolni.. vagy szánjunk elég időt és türelmet arra, hogy megtanítsuk nekik, hogyan álljanak ellen az édességek és a kifejezetten az ő ízlésük szerint kialakított termékek csábításának. A 8 és 14 év közötti francia gyerekek 62%-a kéri a szüleitől a tévéreklámokban látott termékeket és 91 %-uk meg is kapja azokat. Egy osztrák kutatás szerint az esetek felében a szülők nincsenek is tudatában, hogy ezeket a termékeket megvásárolva a gyerek kívánságának engedelmeskednek …
  • A pénztárhoz érkezve újabb kísértés következik: itt úgy vannak kitéve az áruk, hogy amíg várunk a sorunkra, még egyszer “beadjuk a derekunkat”. A rágógumik, cukorkák és a jól viselkedő gyermekek megjutalmazásra szolgáló «meglepetések» és egyéb «hasznos», a pénztár mellé ömlesztve kitett kisebb termékek további pénzköltésre serkentik a vásárlót, akinek egészen eddig sikerült a bevásárlólistájához ragaszkodva spórolnia.
  • A hűségkártyák egy adott üzletlánchoz kötik a vásárlót és arra szolgálnak, hogy az üzletek elemezzék vásárlási szokásainkat, hogy ezen adatok alapján állítsák össze a reklámokat és ezeknek megfelelően alakítsák az üzlet kínálatát.
  • A számla néha hibás vagy esetleg lemaradtak róla az árengedmények. Mindig nézzük át kifele menet, amíg várakozunk a liftben vagy a mozgólépcsőn. Mindig az az ár a hivatalos, ami közvetlenül a termékre van ráírva vagy a termék közelében van feltüntetve. Egy újságban közzétett hirdetés semmire sem kötelezi az üzletet.

Forrás: FRC

Kép: FRC, dreamstime

A cikk a svájci Fédération Romande des Consommateurs (www.frc.ch) “Bien manger á petit prix” c. kiadványából készült, figyelembe véve a hazai étkezési szokásokat. A projekt a Svájci–Magyar Együttműködési Program (www.svajcihozzajarulas.hu) támogatásával valósul meg.

    

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás