fbpx

| Domokos Katalin

Szupermarketek és fejlődő országok: mennyire etikus a viszony?

Közvetetten bár, de az európai fogyasztók többsége a szupermarketekben rendszeresen érintkezik a fejlődő országok lakóival: a polcokon több százra tehető azon termékek száma, amelyek a fejlődő országokból származnak. A termelőkről és a termelés körülményeiről mégis keveset tudunk. 

A Consumers International (CI) nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet 2009-ben 8 európai ország legnépszerűbb szupermarketeinek tevékenységében vizsgálta a társadalmi felelősségvállalás különböző aspektusait. Kiderült, kik a legjobbak egy gyengén teljesítő mezőnyben.

A fejlődő országokból induló élelmiszerláncok – a megfelelő munkajogi törvények, illetve az ezek betartását ellenőrző szervezetek hiányában – természetüknél fogva magukban rejtik a termelők és a munkások kizsákmányolásának veszélyét.

A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal (International Labour Organisation, ILO) 2008-ban publikált becslései szerint egyedül Ecuador banánültetvényein mintegy 30 ezer gyermeket dolgoztatnak.

Korábbi átfogó tanulmányok rámutattak, milyen mértékű szegénységet eredményez a munkahely bizonytalansága és az alacsony bérek számos latin-amerikai országban és Dél-Afrikában, ahol a mezőgazdasági export 30%-át az Európába irányuló gyümölcsexport teszi ki.

Az érem másik oldala, hogy a fogyasztók megkérdezése szerint a termékek és szolgáltatások közül a vásárlók számára az élelmiszerek és italok esetében a legfontosabb, hogy előállításuk során érvényesüljenek a társadalmi és környezeti felelősség szempontjai.

 

A CI kutatása

A Consumers International Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Görögországban, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban és Lengyelországban arra kereste a választ, hogy a szupermarketek milyen mértékben élnek vagy élnek vissza a kereskedelmi láncban elfoglalt pozíciójukkal. Mennyire gondolkodnak felelősen a fejlődő országokban dolgozó termelőkről, mennyire biztosítják számukra a megfelelő munkakörülményeket és az etikus kereskedelem feltételeit.

Olyan áruházláncokat kerestek meg, mint az Auchan, a Lidl, a Spar, a Cora, a Carrefour, illetve olyan, csupán néhány országban jelen lévő láncokat, mint a spanyol El Corte Inglés.

Az említett 8 ország 5 vezető szupermarket-lánca tartja kezében a helyi élelmiszerpiac 50%-át. Ez hatalmas erőt jelent. Olyan erőt, amely az élelmiszerlánc többi szereplőjére – termelőkre, kereskedőkre – nézve is előnyt is jelenthet. De fennáll a veszélye annak is, hogy ezzel az erővel visszaélve a szupermarketek a költségeket és a kockázatot az élelmiszerlánc többi szereplőjére hárítják.

 

A legjobbak egy gyenge mezőnyben

A jelentés eredménye szerint az összes, alább felsorolt szempontot figyelembe véve a vizsgált szupermarketek közül az olaszországi Coop a legetikusabb, őt követi a dániai Coop. Az Auchan és a Carrefour, illetve bizonyos mértékig a Mercadona és a Colruyt is jól szerepelt.

A CI jelentéséből ugyanakkor kiderül, hogy a vizsgált országokban a szupermarketek többsége nem felel meg a fogyasztók etikai elvárásainak. Néhány esettől eltekintve a szupermarketek beszerzéseik során nem fektetnek elég hangsúlyt a termelők megfelelő munkakörülményeinek és az etikus kereskedelem feltételeinek biztosítására.

A választ adó 16 cégből csupán 5 kötelezi el magát arra, hogy a termelők számára a megélhetést biztosító jövedelmet garantáljon, és csak 3 számolt be arról, hogy termelőinek panasztételi lehetőséget ad.

Viszonylag kevés szupermarket tudta hitelt érdemlően bizonyítani, hogy ösztönzi vásárlóit a cég vállalásainak megismerésére.

A CI 200 fejlődő országbeli beszállítót keresett meg, ám egyetlen sem válaszolt kérdéseire attól félve, hogy a válaszadással elveszítenék megrendeléseiket.

 

Etikus úttörők

A szupermarketek közül elsőként a svájci Coop váltott: sajátmárkás banánjait 2004-től kizárólag fairtrade forrásból szerzi be. Lépését más szupermarketek is követték, ennek köszönhető, hogy ma a Svájcban kapható banán több mint fele fairtrade minősítésű.

Az Egyesült Királyságban hasonló folyamat zajlott le. A Sainsbury’s, a Waitrose és a Co-op együtt elérte, hogy az Európai Unióban itt a legmagasabb, több mint 25% a fairtrade banán aránya.

Szintén az Egyesült Királyságban a Co-operative csoport több sajátmárkás termékét is fairtrade-re váltotta: 2002-től csokoládéi, 2003-tól kávéi, 2008 óta pedig minden forró ital termékük méltányos kereskedelemből származik.

 

Nemzetközi és saját kódexek betartása

E a szupermarketek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) stratégiájuk részeként vállalják számos nemzetközi deklaráció, például az Emberi jogok egyetemes nyilatkozata, a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal Munkát érintő Alapvető Elvekről és Jogokról szóló Nyilatkozata, további nemzetközi munkaügyi deklarációk, illetve saját etikai kódexük betartását.

A vállalások önmagukban persze mit sem érnek, ha betartásuk nem ellenőrizhető, ha ebbe nincs betekintés, nem születik az ezt célzó gyakorlatról rendszeresen részletes, nyilvánosan elérhető beszámoló.

Amellett, hogy ezek a vállalások rendszerint nem érvényesülnek minden termék esetében, a CI jelentése ezen a téren, a részletes információ közzétételében tárta fel a legnagyobb hiányosságokat.

 

Mit várnak el a fogyasztók?

A CI a kutatás részeként felmérte, mennyire tartják fontosnak a vásárlók, hogy a szupermarketek tisztességes árat fizessenek a beszállítóiknak a termékekért.

A Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Görögországban, Spanyolországban és Lengyelországban elvégzett felmérésből kiderül: az európai fogyasztók számára egyre fontosabb, hogy honnan jön, hogyan készül a termék, azaz, hogy milyen hatása van a vásárlói választásoknak.

Görögország kivételével az említett országokban a megkérdezettek többsége mindenhol elvárja a szupermarketektől, hogy tisztességes megélhetést biztosítsanak a termelőknek, akár olyan áron is, hogy ezért a vásárlóknak kelljen többet fizetni a kasszánál.

Arra a kérdésre, hogy vásárlóként hatással lehetünk-e egy vállalat társadalmi felelősségvállalására, a franciák és olaszok több mint kétharmada felelt pozitívan.

 

Etikus számok

Hogy milyen mértékben tartják fontosnak a vásárlók a termelők, beszállítók érdekeit, a gyakorlatban legjobban a méltányos kereskedelemből (fair trade) származó termékek forgalmán követhető nyomon.

A Fairtrade Foundation adatai e téren alátámasztják a fent leírt trendet. Jelentésük szerint 2008-ban Európa számos országában a fairtrade védjeggyel ellátott termékek forgalma 20-75%-kal nőtt.

A gazdasági válság ellenére a növekedés globálisan is megmutatkozott: a vásárlók megközelítőleg 2,9 milliárd eurót költöttek fairtrade termékekre.

Az efféle vásárlói tudatosság persze országonként változó. Általánosságban elmondható, hogy ott, ahol az emberek szerényebb keresethez jutnak, a fair trade termékek iránt kisebb a kereslet.

 

Milyen információt tartunk hitelesnek?

Annak megítélésében, hogy a beszállítóival szemben mennyire jár el etikusan egy-egy szupermarket, a vásárlók a kutatás szerint a fogyasztói szervezetek által közölt információkban bíznak meg leginkább.

Hitelességben ezeket a független minősítő szervezetek követik.

A vásárlók legkevésbé a szupermarketek saját magukról kiadott információit, illetve az állami szervek adatait tartják hitelesnek.

 

A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a FV-I-11-D-0007 jelű pályázat keretében valósult meg.

 

***

Tetszik a Tudatos Vásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás