fbpx

| S. Tóth András

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Szokatlan, de sikeres a szociális bolthálózat

Fokozatosan bővíti szociális bolthálózatát a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (MAGOSZ). Hetente egy-két új üzlet nyitja meg kapuit. Úgy tűnik, az ötlet már most kedvez a vevőknek és a termelőknek, a boltok pedig forgalomnövekedésben bíznak.

Március végén már országosan 15 szociális bolt működött. Budai
Gyula, szövetségi igazgató, a kezdeményezés ötletgazdája és szervezője
lapunknak elmondta: a bolthálózat lényege, hogy a gazdáktól közvetlenül
vásárolt árut adják tovább az üzletek, a piaci árnál lényegesen olcsóbban. Így
tulajdonképpen kimaradnak a nagykereskedők, a raktárak és az áruházláncok.




A „hagyományos” kereskedelmi láncban a termelő és a
kiskereskedő között többnyire még két szereplő van. Az áru a termelőtől a
felvásárlóhoz, majd a nagykereskedőhöz jut. Ez utóbbi lehet akár egy nagybani
piac is. A kiskereskedő (pl. közért, zöldséges) többnyire innen szerzi be a
terméket. A szociális boltok esetében a kiskereskedő közvetlen kapcsolatban áll
a termelővel.

A hálózat tagjai csak magyar termékeket árulnak a meglévő
termékek mellett. Budai Gyula elmondása szerint a megszokott árhoz képest akár
50%-kal olcsóbban is kínálhatják ezeket a portékákat. Mindenekelőtt zöldség és
gyümölcs található a kínálatban, de van olyan üzlet, ahol tejtermékekkel, mézzel,
olajjal és fűszerekkel is bővült a választék.

A cél, hogy környékbeli termelőktől érkezzen az áru, ha
lehet 50-100 kilométeren belüli távolságról. Így arra is figyelnek, hogy
például Hajdú-Bihar megyébe ne a Dunántúlról szállítsanak zöldségeket. A bolt
maximum 20%-os árréssel dolgozhat, amit a MAGOSZ rendszeresen ellenőriz.



 

Hogy is megy ez?

A beszállítói
termelői kört a MAGOSZ
határozza meg, ennek alapján a gazdaköri tagok elsőbbséget élveznek. Lényegében
a MAGOSZ közvetíti a termelőket a boltok felé, biztosítja a folyamatos, jó
minőségű termékekkel való ellátást.

A szövetség határozza meg a beszállítási árat és azt a
maximált árat, amely felett nem lehet értékesíteni a terméket. Folyamatosan
egyeztetnek a termelő és az üzlettulajdonos között az ár tekintetében.

A MAGOSZ és az üzlettulajdonos
között szerződés jön létre. Ez konkrétan meghatároz minden olyan esetet, amely
a későbbiek során esetlegesen vitára adhatna okot.

 

A szövetség egyetlen fontos feladata a bolthálózat
elindítása. A termelők és a kereskedők kapcsolatfelvétele után mindkét fél
megtalálja számítását, a bolt rendeli meg az árut, a szállítás pedig a termelő
feladata. Eddig minden zökkenőmentesen halad – tudtuk meg Budai Gyulától, aki
úgy véli, 100 üzlet lefedné az országos piacot. Ez el is érhető a közeljövőben.

Az ötletet többek között az adta, hogy az értékesítési
gondokkal küzdő gazdák tavaly csak önköltségi ár alatt tudták eladni a
sárgabarackot, a dinnyét és a többi gyümölcsöt. Nekik kiváló lehetőség ez a
kezdeményezés, jobban járnak, mintha felvásárlóhoz szállítanák az árut. Az
egyik név nélkül nyilatkozó gazdálkodó elmondta, hogy kilónként 10-15 forinttal
többet kap a termékéért a szociális boltban, ez több mázsa esetén komoly többletbevételt
jelent.

 

Kivárnak a boltosok

Krémer Balázs szociológus szerint a multik számára a
bolthálózat vevői nem jelentenek érzékelhető vásárlóerőt, ez nekik meg sem
kottyan. Egészen más a helyzet a hátrányos térségekben, így például a keleti
régióban, ahol ezek a szociális boltok szétverhetnek egy amúgy is nehezen
működő hálózatot – tette hozzá a szociológus.

Balmazújvárosban, ahol közel egy hónapja működik ilyen
üzlet, már megfigyelték, hogy néhány zöldséges leviszi az árakat, és próbál
akciókat beiktatni. Nem tudnak mást tenni, ha életben szeretnének maradni. A
MAGOSZ is tud erről a jelenségről, ők egy hipermarket esetében tapasztaltak
jelentős árleszállítást.



 

A szociális bolthálózat tagjai  (március végi állapot)

  • Budapest VI. kerület, Székely Bertalan u. 24.
  • Budapest V. kerület, Nádor u. 5. (bejárat a Mérleg u. felõl)
  • Budapest V. kerület, Molnár u. 14.
  • Budapest IX. kerület, Balázs Béla út 7/b.
  • Budapest XIV. kerület, Fogarasi út 43/B.
  • Budapest XIV. kerület, Telepes u. 114.
  • Budapest XXI. kerület, Szent László út 115.
  • Budapest XXII. kerület, Ady Endre út 99
  • Budpaest XXII. , Háros utca 177. (Háros ABC)
  • Balassagyarmat, Szûgyi u. 2.
  • Balmazújváros, Csegei út 1.
  • Gyál, Kõrösi út 1/A.
  • Hajdúszoboszló, Gorkij u. 11/A.
  • Miskolc, Csabavezér 43, Kárpátia ABC
  • Nógrádmarcal, Rákóczi u. 44.
  • Őrhalom, Rákóczi u. 64.

Forrás: MAGOSZ

Ez hogyan valósulhat meg? – teheti fel a kérdést joggal az olvasó.
Az egyik kereskedő elárulta lapunknak, hogy úgy tudja akciósan kínálni az almát,
hogy nagyobb árréssel dolgozik a többi – leginkább import – termék esetében.

Közel 18 ezren élnek a Debrecen közelében található
Balmazújvárosban, 600-an részesülnek szociális segélyben, a nyugdíjasok száma
pedig eléri a 3 ezret. Tiba István polgármester úgy véli, hogy van
létjogosultsága a hálózatnak, és nem csak ennek a néhány ezer lakónak szól a
lehetőség. Éppen ezért gyorsan jelezték belépési szándékukat a hálózatba, így már
egy hónapja működhet a bolt – magyarázza a politikus.

Varga Jánosné boltvezető elmondta, hogy az első rendeléskor
13 mázsa alma érkezett Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, majd a nagy érdeklődés
miatt 4 mázsával növelték a szállítmányt. A hagyma kilója 70, a káposztáé 80
forint. Aki ismeri a bolti árakat, gyors összehasonlítást tud végezni –
tanácsolja a kereskedő. A tejtermékek a debreceni Dynamic 2000 Kft-től
érkeznek, 166 forintba kerül egy liter zacskós tej. Az étolajat az egyik
őstermelő szállítja, 20%-kal olcsóbb, mint a Coop terméke.

Jól jelzi az árviszonyokat, hogy míg a Kastélykert utcai
zöldségesnél 250 forintért kínálták a sárgarépa kilóját, a szociális boltban
100 forintért vehettük meg, az alma kilója pedig 50 forinttal volt olcsóbb az
előbbi helyen.

Hajdú-Bihar megyében két üzlet várja a látogatókat, a
balmazújvárosi mellett március közepétől Hajdúszoboszlón vásárolható olcsóbban
a hazai. Kiss Antalné évek óta ez utóbbi üzletbe jár vásárolni. Csodálkozva
nézte, miért olcsóbb az alma és a többi áru. Csak miután megkérdezte, tudta
meg, hogy a bolt csatlakozott a hálózathoz. A háromgyermekes anyuka hiányolja a
reklámozást, ugyanis a városban sokan nem tudnak erről a lehetőségről.

A budapesti Székely Bertalan utcai bolt vezetője, Szilágyi
Marianna elárulta, hogy korábban akár 30%-ot is rápakoltak egy-egy termék
beszerzési árára, mert valahogy ki kellett gazdálkodni a rezsit. „Még így is
olcsóbb boltnak számítottunk a környéken” – vélekedik a vezető. Most úgymond
kötve van a kezük, 20%-nál több haszon nem jár nekik. Abban bíznak
édesanyjával, hogy két hónap alatt 25%-kal növekszik majd a forgalmuk.

Kép [cc] MAGOSZ

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás