• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Szokatlan, de sikeres a szociális bolthálózat

2009.04.06. /
Fokozatosan bővíti szociális bolthálózatát a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (MAGOSZ). Hetente egy-két új üzlet nyitja meg kapuit. Úgy tűnik, az ötlet már most kedvez a vevőknek és a termelőknek, a boltok pedig forgalomnövekedésben bíznak.

Március végén már országosan 15 szociális bolt működött. Budai Gyula, szövetségi igazgató, a kezdeményezés ötletgazdája és szervezője lapunknak elmondta: a bolthálózat lényege, hogy a gazdáktól közvetlenül vásárolt árut adják tovább az üzletek, a piaci árnál lényegesen olcsóbban. Így tulajdonképpen kimaradnak a nagykereskedők, a raktárak és az áruházláncok.

A „hagyományos" kereskedelmi láncban a termelő és a kiskereskedő között többnyire még két szereplő van. Az áru a termelőtől a felvásárlóhoz, majd a nagykereskedőhöz jut. Ez utóbbi lehet akár egy nagybani piac is. A kiskereskedő (pl. közért, zöldséges) többnyire innen szerzi be a terméket. A szociális boltok esetében a kiskereskedő közvetlen kapcsolatban áll a termelővel.

A hálózat tagjai csak magyar termékeket árulnak a meglévő termékek mellett. Budai Gyula elmondása szerint a megszokott árhoz képest akár 50%-kal olcsóbban is kínálhatják ezeket a portékákat. Mindenekelőtt zöldség és gyümölcs található a kínálatban, de van olyan üzlet, ahol tejtermékekkel, mézzel, olajjal és fűszerekkel is bővült a választék.

A cél, hogy környékbeli termelőktől érkezzen az áru, ha lehet 50-100 kilométeren belüli távolságról. Így arra is figyelnek, hogy például Hajdú-Bihar megyébe ne a Dunántúlról szállítsanak zöldségeket. A bolt maximum 20%-os árréssel dolgozhat, amit a MAGOSZ rendszeresen ellenőriz.

 

Hogy is megy ez?

A beszállítói termelői kört a MAGOSZ határozza meg, ennek alapján a gazdaköri tagok elsőbbséget élveznek. Lényegében a MAGOSZ közvetíti a termelőket a boltok felé, biztosítja a folyamatos, jó minőségű termékekkel való ellátást.

A szövetség határozza meg a beszállítási árat és azt a maximált árat, amely felett nem lehet értékesíteni a terméket. Folyamatosan egyeztetnek a termelő és az üzlettulajdonos között az ár tekintetében.

A MAGOSZ és az üzlettulajdonos között szerződés jön létre. Ez konkrétan meghatároz minden olyan esetet, amely a későbbiek során esetlegesen vitára adhatna okot.

 

A szövetség egyetlen fontos feladata a bolthálózat elindítása. A termelők és a kereskedők kapcsolatfelvétele után mindkét fél megtalálja számítását, a bolt rendeli meg az árut, a szállítás pedig a termelő feladata. Eddig minden zökkenőmentesen halad - tudtuk meg Budai Gyulától, aki úgy véli, 100 üzlet lefedné az országos piacot. Ez el is érhető a közeljövőben.

Az ötletet többek között az adta, hogy az értékesítési gondokkal küzdő gazdák tavaly csak önköltségi ár alatt tudták eladni a sárgabarackot, a dinnyét és a többi gyümölcsöt. Nekik kiváló lehetőség ez a kezdeményezés, jobban járnak, mintha felvásárlóhoz szállítanák az árut. Az egyik név nélkül nyilatkozó gazdálkodó elmondta, hogy kilónként 10-15 forinttal többet kap a termékéért a szociális boltban, ez több mázsa esetén komoly többletbevételt jelent.

 

Kivárnak a boltosok

Krémer Balázs szociológus szerint a multik számára a bolthálózat vevői nem jelentenek érzékelhető vásárlóerőt, ez nekik meg sem kottyan. Egészen más a helyzet a hátrányos térségekben, így például a keleti régióban, ahol ezek a szociális boltok szétverhetnek egy amúgy is nehezen működő hálózatot - tette hozzá a szociológus.

Balmazújvárosban, ahol közel egy hónapja működik ilyen üzlet, már megfigyelték, hogy néhány zöldséges leviszi az árakat, és próbál akciókat beiktatni. Nem tudnak mást tenni, ha életben szeretnének maradni. A MAGOSZ is tud erről a jelenségről, ők egy hipermarket esetében tapasztaltak jelentős árleszállítást.

 

A szociális bolthálózat tagjai  (március végi állapot)

  • Budapest VI. kerület, Székely Bertalan u. 24.
  • Budapest V. kerület, Nádor u. 5. (bejárat a Mérleg u. felõl)
  • Budapest V. kerület, Molnár u. 14.
  • Budapest IX. kerület, Balázs Béla út 7/b.
  • Budapest XIV. kerület, Fogarasi út 43/B.
  • Budapest XIV. kerület, Telepes u. 114.
  • Budapest XXI. kerület, Szent László út 115.
  • Budapest XXII. kerület, Ady Endre út 99
  • Budpaest XXII. , Háros utca 177. (Háros ABC)
  • Balassagyarmat, Szûgyi u. 2.
  • Balmazújváros, Csegei út 1.
  • Gyál, Kõrösi út 1/A.
  • Hajdúszoboszló, Gorkij u. 11/A.
  • Miskolc, Csabavezér 43, Kárpátia ABC
  • Nógrádmarcal, Rákóczi u. 44.
  • Őrhalom, Rákóczi u. 64.

Forrás: MAGOSZ

Ez hogyan valósulhat meg? - teheti fel a kérdést joggal az olvasó. Az egyik kereskedő elárulta lapunknak, hogy úgy tudja akciósan kínálni az almát, hogy nagyobb árréssel dolgozik a többi - leginkább import - termék esetében.

Közel 18 ezren élnek a Debrecen közelében található Balmazújvárosban, 600-an részesülnek szociális segélyben, a nyugdíjasok száma pedig eléri a 3 ezret. Tiba István polgármester úgy véli, hogy van létjogosultsága a hálózatnak, és nem csak ennek a néhány ezer lakónak szól a lehetőség. Éppen ezért gyorsan jelezték belépési szándékukat a hálózatba, így már egy hónapja működhet a bolt - magyarázza a politikus.

Varga Jánosné boltvezető elmondta, hogy az első rendeléskor 13 mázsa alma érkezett Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, majd a nagy érdeklődés miatt 4 mázsával növelték a szállítmányt. A hagyma kilója 70, a káposztáé 80 forint. Aki ismeri a bolti árakat, gyors összehasonlítást tud végezni - tanácsolja a kereskedő. A tejtermékek a debreceni Dynamic 2000 Kft-től érkeznek, 166 forintba kerül egy liter zacskós tej. Az étolajat az egyik őstermelő szállítja, 20%-kal olcsóbb, mint a Coop terméke.

Jól jelzi az árviszonyokat, hogy míg a Kastélykert utcai zöldségesnél 250 forintért kínálták a sárgarépa kilóját, a szociális boltban 100 forintért vehettük meg, az alma kilója pedig 50 forinttal volt olcsóbb az előbbi helyen.

Hajdú-Bihar megyében két üzlet várja a látogatókat, a balmazújvárosi mellett március közepétől Hajdúszoboszlón vásárolható olcsóbban a hazai. Kiss Antalné évek óta ez utóbbi üzletbe jár vásárolni. Csodálkozva nézte, miért olcsóbb az alma és a többi áru. Csak miután megkérdezte, tudta meg, hogy a bolt csatlakozott a hálózathoz. A háromgyermekes anyuka hiányolja a reklámozást, ugyanis a városban sokan nem tudnak erről a lehetőségről.

A budapesti Székely Bertalan utcai bolt vezetője, Szilágyi Marianna elárulta, hogy korábban akár 30%-ot is rápakoltak egy-egy termék beszerzési árára, mert valahogy ki kellett gazdálkodni a rezsit. „Még így is olcsóbb boltnak számítottunk a környéken" - vélekedik a vezető. Most úgymond kötve van a kezük, 20%-nál több haszon nem jár nekik. Abban bíznak édesanyjával, hogy két hónap alatt 25%-kal növekszik majd a forgalmuk.

Kép [cc] MAGOSZ



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében