fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Szavatosság és jótállás – becsapós bolti üzenetek

“Akciós terméket nem cserélünk! Készpénzt nem adunk vissza!” Ehhez hasonló félrevezető tájékoztatást kapnak a fogyasztók a boltokban a jótállással, szavatossággal kapcsolatban- derült ki az NFH vizsgálatából.  

A 19 megyei és a fővárosi hivatalok munkatársai több mint 900 esetet vizsgáltak arra vonatkozóan, hogy a jótállási és szavatossági jogokkal kapcsolatban megfelelő tájékoztatást kapnak-e a vásárlók. Összesen 173 esetben találtak jogsértést. A vásárlók könyvét is ellenőrizték, ahol az esetek közel 10 %-ában találtak valamilyen problémát.

A jogszabály szerint minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Ha az áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását vagy cseréjét, ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást vagy visszakérhetjük a pénzünket.:

Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint a megkérdezettek 49%-a nem, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül élhet a szavatossági jogával, vagyis a hibás árut díjmentesen megjavíttathatja vagy kicseréltetheti, amennyiben bizonyítani tudja, hogy rejtett hibáról van szó, ami már vásárláskor fennállt. Ezért is fontos, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a vásárlók az üzletekben.

Tipikus félrevezető tájékoztatások boltokban

„Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.  

„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja” – Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.

„Reklamációt csak három napig fogadunk el” – A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben és erre a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

„Csere csak, ha eredeti a csomagolás” – Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését szabálytalanul, a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

„Jótállás csak számla/nyugta ellenében” – A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

 

Az EU 14 tagállama, közte Magyarország és az NFH részvételével zajló fogyasztói tudatosságot növelő kampánya is arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes tisztában lenni jogainkkal, és élni azokkal.

 

Forrás: NFH

 

kép: pixabay.com

 

Tetszett a cikk? Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!

 

   
 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás