• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Szavatosság és jótállás – becsapós bolti üzenetek

2015.10.19. /

"Akciós terméket nem cserélünk! Készpénzt nem adunk vissza!" Ehhez hasonló félrevezető tájékoztatást kapnak a fogyasztók a boltokban a jótállással, szavatossággal kapcsolatban- derült ki az NFH vizsgálatából.  

A 19 megyei és a fővárosi hivatalok munkatársai több mint 900 esetet vizsgáltak arra vonatkozóan, hogy a jótállási és szavatossági jogokkal kapcsolatban megfelelő tájékoztatást kapnak-e a vásárlók. Összesen 173 esetben találtak jogsértést. A vásárlók könyvét is ellenőrizték, ahol az esetek közel 10 %-ában találtak valamilyen problémát.

A jogszabály szerint minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Ha az áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását vagy cseréjét, ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást vagy visszakérhetjük a pénzünket.:

Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint a megkérdezettek 49%-a nem, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül élhet a szavatossági jogával, vagyis a hibás árut díjmentesen megjavíttathatja vagy kicseréltetheti, amennyiben bizonyítani tudja, hogy rejtett hibáról van szó, ami már vásárláskor fennállt. Ezért is fontos, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a vásárlók az üzletekben.

Tipikus félrevezető tájékoztatások boltokban

„Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.  

„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja” – Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.

„Reklamációt csak három napig fogadunk el” – A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben és erre a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

„Csere csak, ha eredeti a csomagolás” – Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését szabálytalanul, a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

„Jótállás csak számla/nyugta ellenében” – A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

 

Az EU 14 tagállama, közte Magyarország és az NFH részvételével zajló fogyasztói tudatosságot növelő kampánya is arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes tisztában lenni jogainkkal, és élni azokkal.

 

Forrás: NFH

 

kép: pixabay.com

 

Tetszett a cikk? Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!

 

   
 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében