• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Sikeres volt a Pénzügyi Békéltető Testület első száz napja

2011.11.14. /

A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) működése az eddigi tapasztalatok szerint beváltotta a kialakításához fűzött reményeket, a fogyasztók számára kézzelfoghatóbbá vált pénzügyi jogvitáik gyors, hatékony és ingyenes megoldása. Az esetek többségében a fogyasztók javára dőlt el az ügy.

A PBT 2011. július 1-jével kezdte meg működését. Hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltatók (pl. bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók stb.) között – a nyújtott szolgáltatással kapcsolatban – létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

A PBT elsősorban egyezség létrehozását kísérli meg a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.

Pártatlan eljárása mind intézményi oldalról, mind a konkrét ügy megítélése során biztosított. Ennek eredménye az is, hogy eddig már 64 pénzügyi szolgáltató általános alávetési nyilatkozatot írt alá, közöttük nem egy meghatározó szereplője a pénzügyi piacnak.

A száz napos működése alatt 579 kérelem érkezett a PBT-hez. Ha figyelembe vesszük, hogy korábban a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez éves szinten 2009-ben 560, 2010-ben összesen 880 pénzügyi tárgyú megkeresés érkezett, akkor látható, hogy a fogyasztóvédelem ezen új eleme jelentős mértékben felkeltette a fogyasztók érdeklődését. A kérelmek száma tehát mintegy negyedév alatt eléri a 2009. évi kérelmek összes számát, és félév alatt bizonyára meg fogja halad­ni a 2010-es teljes értéket.

A kérelmek körülbelül egyharmada érkezik Budapestről, a többi vidékről, néhány százalékuk külföldről. Nem igazolódott tehát az a korábbi félelem, hogy Budapest centrikus lesz a Pénzügyi Békéltető Testület, a gyakorlat azt mutatja, hogy a vidéki emberek is hozzájutnak a pénzügyi békéltetés lehetőségéhez.

A PBT-nek 60 nap áll rendelkezésére, hogy a hiánytalan kérelem beérkezését követően, kitűzze a meghallgatást, de a hiánytalan kérelem beérkezését követően átlagban kevesebb, mint 40 nap alatt a PBT eljáró tanácsa kitűzi a meghallgatást és lezárja az ügyet. Az ügyek megoldására 90 napot biztosít a törvény. Az eddig lezárult meghallgatásból látható, hogy a jogalkotó által elvárt gyors és hatékony ügyintézést a gyakorlatban sikerült megvalósítani.

A már lezárult meghallgatások többségében (63%) a fogyasztó javára született döntés, melyet egyezség, kötelezés vagy ajánlás formájában juttatott érvényre a PBT eljáró tanácsa. A korábbi békéltető testületek munkájáról szóló jelentések a pénzügyi területen e tárgyban nem adnak információt, a békéltetés általános szintjére vonatkozó adat szerint azonban ez az érték a békéltető testületek esetén 2010-ben nem érte el a 45%-ot, így a PBT működése az általános terület adatához képest is jelentős javulást mutat. E döntések részben eljárásuk felülbírálására, részben térítés megfizetésére kötelezték a pénzügyi szolgáltatókat. Már eddig több mint 13 millió forint, pénzben is kifejezhető – fogyasztók számára fizetendő - kompenzáció kifizetéséről hozott döntést a Testület.

Ugyanakkor arra is rá kell mutatni, hogy 37%-ban született a pénzügyi szolgáltató számára kedvező döntés, amely a PBT pártatlan eljárásának egyik bizonyítéka

A korábbi békéltetési rendben nem volt szankcionálható az együtt nem működő pénzügyi szolgáltató. A hatályos szabályozás lehetővé teszi a szankció kiszabását, és a PBT jelzésére a PSZÁF hatósági jogkörében eljárva él is ezzel a jogával. Összesen eddig 16 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a PSZÁF fogyasztóvédelmi hatósági szervezeti egysége, mert az adott pénzügyi szolgáltató megsértette a pénzügyi békéltetésből rá háruló kötelezettségét. Ezenkívül a PBT honlapján is megtalálható azok neve, akik nem együttműködő magatartásukkal csorbítják a fogyasztói jogokat.

 

Forrás: PSZÁF

Kép [cc] eirasi



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében