| Sebestyén Éva
Az a siker, ha kizökkentek valakit az elégedettségből
Önarckép műanyag kupakokból, hatvannyolc méternyi nylon zacskó és Monet vízililiomai között úszkáló szemétdarab. A „művész és agitátor”, Mary Ellen Croteau ilyen és ehhez hasonló alkotásokkal igyekszik felhívni a figyelmet a fogyasztói kultúra visszásságaira és a modern társadalom hibáira.
A chicagói Mary Ellen Croteau saját bevallása szerint nem tud bájos és elbűvölő alkotásokat készíteni. Egyszerűen azért, mert gondolkodó és a világra nyitott emberként nem hunyhat szemet olyan problémák felett, mint az ésszerűtlen és felelőtlen fogyasztás, a környezetszennyezés vagy akár a családon belüli erőszak.
Művészetének célja, hogy a vizualitás segítségével humoros, netán meghökkentő formában felhívja a figyelmet arra, hogy a logikus és józan gondolkodás vezérelte cselekvés kifizetődőbb, mint a készen kapott sémák kritika nélküli elfogadása.
További képek és információk Mary Ellen Croteau munkáiról itt.
Festmény, fotó, szobor és installáció egyaránt részét képezik Croteau munkásságának, amelyet már számos díjjal és elismeréssel jutalmaztak.
Több mint húszéves pályafutása alatt mindvégig kiemelt témaként szerepelt nála a mértéktelen műanyaghasználat elleni fellépés. Számos alkotást készített műanyag zacskókból. Ezek közül a legismertebb az a 68 méter hosszú fonat, amelyhez 225 nap alatt gyűlt össze az alapanyag.
Hasonlóan nagy volumenű munkája a kupakokból összeállított önarcképe is.
A szemét okozta problémára hívja fel a figyelmet az a fotósorozat is, amelyet Croteau szeméthegyeket ábrázoló képekből készített.
Másik kiállításán Van Gogh, Monet és Matisse festményeit értelmezte újra úgy, hogy egy-egy szemétdarabot festett a művészek közismert tájképeire. A kiállítás külön érdekessége volt, hogy magukat a képeket sem lehetett egészen megközelíteni, mivel elzárta őket a padlót borító szemétkupac.
Kép [cc] M. E. Croteau
A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a FV-I-11-D-0007 jelű pályázat keretében valósult meg.