| Lenkei Péter, Levegő Munkacsoport
Saját autó vagy taxi?
A taxizás drága. Vagy mégsem? Lehet, hogy jobban jövünk ki, ha autóvásárlás helyett a rendszeres taxihasználatot választjuk?
Hiszen elmarad az amortizációs költség, kötelező biztosítás, regisztrációs adó, szervizköltség, benzinköltség, parkolási díjak. Így jelentős kiadástól kíméljük meg pénztárcánkat, ami végeredményben még a környezetnek is használ. Cikkünk a fenti kérdésnek próbált utánajárni.
Ha valaki mindennapi autóhasználatra van „ítélve”, a fenti képlet valószínűleg nem állja meg a helyét, de ha nem ülünk kocsiba nap mint nap, lehet, hogy a taxizással jobban járunk anyagilag. Hiszen ha csak a nagybevásárláshoz, sürgős dolgokhoz (pl. orvos, színház, tárgyalás) használnánk az autót, akkor akár taxiba is ülhetnénk.
Az olcsóbb kategóriájú új autók átlagos ára 2-3 millió forint között kezdődik, és az APEH 5 évben jelöli meg az amortizációs időt. Ennyi idő alatt tényleg jelentőset veszít járművünk piaci értékéből, jó esetben az eredeti ár harmadáért adhatunk túl rajta. Tehát az éves amortizáció a szervizköltségekkel együtt legalább 500 ezer forint.
A kötelező biztosítás összegét sok tényező befolyásolja: az autótulajdonos kora, neme, a jármű típusa, a korábbi balesetek, de erre is számolhatunk éves szinten 40 ezer forintos költséget.
A regisztrációs adót a forgalomba helyezéskor kell megfizetni, átlagosan 300 ezer forinttal számolhatunk, a forgalmi engedély pedig 6 ezer forint. A súlyadó egy gyengébb autónál is évi 15 ezer forint körüli. És még nem számoltuk a parkolási díjakat és a benzinköltséget.
Tehát ha nem veszünk autót, a fentiekhez hozzáadva egy nagyon alacsony parkolási és benzinköltséget, akkor évente legalább 855 ezer forint marad a zsebünkben, melyet akár taxizásra is fordíthatunk – és ez egy nagyon szűken számított összeg.
Nézzük, mennyiért visz minket a taxi! Az alapdíj általában 300 forint, a kilométerdíj az utazás megkezdésének módjától és a céltól (telefonon rendelt, utcai, szerződéses, vidéki) függ, és 190-250 forint között változik kilométerenként, de körültekintő szolgáltatóválasztással és telefonos rendeléssel 210 forint alatt tartható. Ha az autózásra szánt összegből levonjuk a tömegközlekedési bérlet éves, kb. 90 000 forintos díját, és elosztjuk a kilométerdíjjal, akkor meglepő eredményt kapunk: évente több mint 3000 kilométert is taxizhatunk. Ez naponta 8 kilométer; vagy ha heti egyszer taxizunk, majdnem 60 kilométeres út megtételére ad lehetőséget. Ebbe bőven belefér a heti nagyvásárlás és még a színház is.
További előnyei még a taxizásnak, hogy nincs szükségünk parkoló fenntartására – új építésű társasházakban ez akár 1,5-3 millió forintba is kerülhet. Nem kell takarítanunk a járművet; ha baleset történik, a felelősség nem a miénk; utazás közben akár olvashatunk vagy kényelmesen telefonálhatunk is; és biztosan nem mi fogunk idegeskedni a többi autós szabálytalankodásain. Nem veszi el időnket a tankolás, parkolóhely keresése, az autóval kapcsolatos bürokrácia. Ráadásul valakinek megélhetést is biztosítunk.
A taxizás ökológiai szempontból is előnyösebb, hiszen egy autóval kevesebbre van szükség, márpedig az autógyártás önmagában is rendkívül környezetkárosító tevékenység: rengeteg szennyezőanyag és szén-dioxid kibocsátásával jár, emellett az alapanyagok bányászata hatalmas, gyógyíthatatlan sebeket ejt bolygónk testén. A taxisofőrök általában kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint az átlag autós, hiszen nagy vezetési rutinjuk van, és a profitjukat vinné el az üzemanyagpocsékoló vezetési stílus.
Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 11. számában.
Kép [cc] Vajda Zsolt