fbpx

| Bán Dávid

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Rendszerezett csillogás – vásárlási szokások Párizsban

Párizs jelentős európai kereskedelmi központ, főleg luxuscikkek tekintetében, amelyben méltán vetekedhet a brit fővárossal. Közhely, de tény, itt mindent megkapni, csak pénztárca kérdése. Körülnéztünk Párizsban, melyek a fogyasztás terei, milyen a vásárlási kultúra.


Hagyományőrző, sokszínű kiskereskedelem

Franciaországban még mindig erős nemzeti hagyománya van a kiskereskedelemnek. Teljes mértékben ugyan lehetetlen ellenállni a nagy hálózatok, nemzetközi multicégek nyomulásának, mégis megmaradt egyfajta hagyományos egyensúly. Az élelmiszerboltok mind egy-egy nagy – leginkább hazai – lánc részei, az „arabokon” és egy-két speciális szaküzleten kívül nincsenek szóló üzletek. Elvétve találhatunk külföldi hálózatokat is, de a piac legnagyobb részét a már más országokban is terjeszkedő nagy francia cégek uralják.

Míg bizonyos szektorokban, leginkább a ruházatban, egyre jelentősebb a nemzetközi láncok jelenléte, addig más területeken egy-két kivételtől eltekintve a fogyasztók ragaszkodnak a hagyományos kisboltokhoz. Erre példa a könyvkereskedelem, ahol ugyan létezik egy-két helyi nagyáruházlánc, de – úgy tűnik – nem céljuk az egyéni kis üzletek felvásárlása, mint az angolszász országokban. Számos különleges, specializált egyedi kis üzlet, kiskereskedés színesíti a francia városokat. Ugyanígy jó pár évtizedes hagyománnyal rendelkeznek bizonyos nagyáruházak, amelyek nem egy esetben kisebb fiókáruházakat is nyitottak mind Párizsban, mind vidéken (vagy akár külföldön is, például a La Fayette esetében). A hagyományokhoz ragaszkodó vásárlók, legtöbb esetben a közép- és felsőosztály tagjai, úgy tűnik, hosszútávon képesek életben tartani ezt a színes palettát.

A vásárlás terei

A vásárlások javarésze szerencsére még mindig a város kisebb üzleteiben zajlik: Párizs sikeresen ellenállt a plázák rohamának. A városon belül csak egy bevásárlóközpont üzemel, a volt nagybani piac helyén. Felépítését jó egy évtizedes vita előzte meg, és mind a mai napig nem igazán szerves része környezetének. Területének nagy része a felszín alatt helyezkedik el, és tetején, az utcaszinten parkot találunk. A városon kívül persze számos hipermarket, nagy bevásárlóközpont üzemel a forgalmasabb bekötőutak mentén. Ezek az autós bevásárlást szolgálják.

Ami a boltokon kívüli kereskedelmet illeti, Franciaországban nagy és élénk hagyománya van a piacoknak, vásároknak. Párizsban, miután az 1960-as évek elején lebontották a város közepén álló hatalmas nagybani piacot, a Les Halles-t, a hangsúly áttevődött a heti vásárokra. Minden városrész a hét két napján tart piacnapot, amiből az egyik mindig hétvégére, a másik pedig mindenütt más hétköznapi napra esik. Így minden nap találni őstermelőket, akik vidékről hozzák, és kora délutánig árusítják portékáikat. Ugyanígy működnek a nem élelmiszerekre szakosodott vásárok is, bár ezek kevésbé jelentősek, helyettük pár igen ismert használtcikk-piac vonzza a vásárlókat.

Franciaországban a kereskedelmi szektor hagyományosan igen tudatosan szabályozott, így az üzletek nyitva tartása jól követhető, kiszámítható, általában délelőtt 10-től este fél 8-ig várják a vásárlókat. Ezen a nyitvatartási időn túl már igen korlátozottak a vásárlási lehetőségek. A fővárosban csak a turisták által frekventált Champs Elysées luxuscikkeket forgalmazó presztízs üzletei állnak rendelkezésre éjfélig. Sajátos színfoltok a hazai éjjel-nappalikhoz hasonlatos, korlátozott választékban élelmiszert, minimális vegyi árut forgalmazó kis üzletek. Ezeket az éjfélig, bizonyos helyeken éjjel 2-ig nyitva tartó boltokat a helyi közbeszéd csak „arabnak” hívja, hiszen hagyományosan az arab kereskedők kezdték kis vegyesboltjaikat az átlagosnál hosszabban nyitva tartani.

Mivel a szombat a vásárlás szempontjából a leginkább frekventált nap, így az üzletek hétköznapi rendjük szerint tartanak nyitva. A franciák nagy része nem szeret a szabadnapján otthon ülni, így ilyenkor megtelnek a városok, üzletek, vendéglátóhelyek, de szerencsére a kulturális intézmények és a parkok is megmaradtak közkedvelt hétvégi zarándokhelynek. Az üzletek nagy része szombaton bonyolítja a legnagyobb forgalmat, jóformán korzóvá válnak az amúgy sem elhagyatott utcák.

Párizs, amilyen pezsgő város a hét hat napján, annyira kihalttá válik vasárnap. Ritka kivétellel minden zárva van, nem egyszerű kenyérhez, pékáruhoz sem hozzájutni. Igaz, a szabályozások arra is kiterjednek, hogy az alapszolgáltatásoknak – körzetenként – a hét minden napján a lakosok rendelkezésére kell állniuk. A szünnap persze a kis üzletekre is kötelező, így a pékek egy hétköznapon pótolják be a vasárnapi pihenőnapot.

Ami a vásárlási naptárt illeti, jól érvényesül a nyugati modell: az áruházak időről időre nagy leárazásokkal szabadulnak meg felesleges készleteiktől. Egyes statisztikák szerint a január eleji vásárlások már-már a karácsonyi rohammal vetekednek, mindenki ekkorra időzíti komolyabb beruházásait.

A piacok mellett egyes szupermarketek is igyekeznek bioélelmiszerek forgalmazásával magukhoz csalogatni az igényesebb vásárlóréteget. Azonban nem mindegyik élelmiszer-áruház fektet hangsúlyt a természetes összetételű, jó minőségű biotermékek forgalmazására. Biotermékek helyett inkább a zsír- vagy kalóriaszegény élelmiszerek forgalmazása látványos. Az alapképlet sajnos megállja a helyét: minél drágább terméket vásárolunk, annál jobb és megbízhatóbb minőséget kapunk.

Hiányzik a tudatos környezetkímélés is. Franciaország elég későn kezdett foglalkozni a mértéktelen fogyasztás környezeti hatásaival, így még mindig nem jelentős a környezetkímélő csomagolóanyagok használata, a szelektív hulladékgyűjtés, az újrahasznosítás.

Mivel Franciaország igen régóta hatalmas fogyasztási kultúrával, állandó vásárlási lázzal bír, a jövőben nem várhatóak áttörő változások. A kereskedelem és a vendéglátás nagyon aktív része a mindennapi életnek, mondhatni csillapíthatatlan a fogyasztási kényszer.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás