• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Reklámtrükkök ABC-je: a beetető tesztelés

2010.05.31. /

Könnyebben elhisszük, hogy az adott termék a tuti, ha a gyártó arra hivatkozik, hogy azt letesztelte … még akkor is, ha fogalmunk sincs arról, hogy ki, mikor, hogyan és milyen eredménnyel végezte el azt a bizonyos vizsgálatot.

A technologikus reklám csúcspontja a tesztelés motívuma. A reklámok eleinte csak elmondták, hogy egy termék jó, majd amikor ez már kevés volt, hitelesítőkkel támogatták meg termékeiket. Amikor már ez sem volt elég, bevetették a tudományos objektivizmus legnagyobb szimbólumát, a tesztelést.

A tesztelés lehet magának a reklámnak a főmotívuma (megnézik, hogy melyik terítő fehérebb, melyik kóla finomabb, melyik ránctalanító ránctalanít gyorsabban....), más esetekben csak utalnak, hivatkoznak a tesztelés tényére. Természetesen az „apró" részletek (pontosan ki, hogyan és milyen körülmények között tesztelte stb.), nos, ezek már gyakran lemaradnak.

A legtöbb, reklámban említett tesztelés a tudományosság paródiája, hiszen az empirikus ellenőrizhetőség egyáltalán nem garantált. Zavarba ejtő, hogy a legtöbb ember, ha kérdőre vonnák, valószínűleg fel is ismerné ezt, ám mivel a reklámok többségét általában nem kapargatja senki, akadálytalanul működik a tudományosság illúziója.

Az „objektív" próba motívuma olyan mély megerősítő funkcióval bír, hogy már a tesztelésre való puszta utalás is hitelesít. Erre az egyik legjobb példa a „klinikailag tesztelt" címke, ami két szempontból is érdekes. Ezt a kifejezést általában olyan termékeknél használják (pl. kozmetikumok), amelyeknél bizonyos tesztek elvégzése a forgalomba helyezés alapfeltétele.

Így egy adott termék esetében ez a címke igaz ugyan, ám mégsem több ügyes húzásnál, hiszen ez a teszt nem extra minőségről vagy megbízhatóságról árulkodik, hanem pusztán a piacra kerülés szükséges velejárója.

A „klinikailag tesztelt" címke ráadásul sokszor nem tudósít arról, hogy mi lett a teszt tényleges eredménye - így egy picinyke logikai csúsztatással a puszta kipróbálás ténye egyenlővé válik a színvonalasság bebizonyításával.

 

Sorozatunkat az a hit inspirálja, hogy ha jobban ismerjük a reklámok hatásmechanizmusait, akkor könnyebben vonjunk ki magunkat a hatásuk alól. A marketingtrükkök ismerete segít abban, hogy valóban a saját szempontjaink alapján, tudatosan dönthessünk.

Ha van ötleted, hogy miről írjunk még a sorozatban, írd meg a szerk[kukac]tudatosvasarlo.hu címre!

 

Kép [cc] tk



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében