fbpx

| Szvetelszky Zsuzsa

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Reklámkritika: kihalás előtt a jegesmaci még lenyom egy kólát

Konzervált gyermekkorunk globális szimbóluma az elnyűtt, de elnyűhetetlen, szeretnivaló teddybear. Nem véletlen, hogy a jegesmedve lett a Coca-Cola és a WWF közös klímavédelmi kampányának arca, amelynek plakátjaival pár hónapja még tele voltak a fővárosi busz- és metrómegállók. Klímavédelem vagy kólareklám?

Ami szőrös, puha, markolásznivaló, az már evolúciós okokból is rokonszenves (sok szakértő ezzel magyarázza az évtizedekkel ezelőtt oly nagy slágernek számító moncsicsi világsikerét is). Mondjuk ki: a maci cuki – marketingértelemben ez annyit tesz, hogy vonzereje egyetemes érzelmi érintettségen nyugszik.

Beletrafált hát a Coca-Cola (The Coca-Cola Company), amikor újra a jegesmedvéket választotta a kollektív tudatot formáló újabb opus főszereplőinek. A döntést nyilván komoly szakértői munka alapozta meg, és a kivitelezést is nagyágyúra bízták: Ridley Scott és John Stevenson (Kung Fu Panda) jegyzi a jegesmedve-családról szóló reklámfilmet.

A döntés jól illik az évszázados hagyományba. Először 1922-ben statisztáltak a macik a Coca-Colának, és az 1993-as Northern Lights című reklámfilm már magától értetődő módon ábrázolta a jegesmedvéket kólafogyasztó populációként.

Ahogy a tehén lila, olyan egyértelmű módon szánkózik és síel, illetve reagál mérkőzésekre (már a közösségi média felületeken is) a jegesmaci.

Mi több, megjelenik a környezeti diskurzusban is. A Coca-Cola a WWF-fel (World Wide Fund for Nature, magyarul Természetvédelmi Világalap: a világ legnagyobb civil természetvédelmi szervezete) közös kampányt indított a klímavédelemért.

A két óriás frigyének eredményeképpen már nemcsak kortyolgatják a sarkkör lakói a barna levet, hanem kólapiros vizualizációk (utcai plakátok, honlap, facebook) közepette hirdetik az éghajlatváltozás problematikáját a több évre tervezett, tizenhat országot érintő páneurópai léptékű Arctic Home kampányban is.

Az Arctic Home

A macik természetes élőhelye nagy veszélyben van: a jégtakaró az átlagnál sokkal gyorsabban melegszik, olvad. A Coca-Cola és a WWF arra kéri a lakosságot, csatlakozzanak kezdeményezésükhöz, tegyenek környezettudatos életmóddal kapcsolatos vállalásokat, és támogassák adománnyal a jegesmedvék élőhelyeinek megóvását. Mondhatni, reklámozzák a klímavédelmet. Illetve, mit is reklámoznak – és hogyan? A kérdés a témára vonatkozik: környezetvédelmet vagy üdítőitalt reklámoz a plakát?

A kampányhoz külön alu doboz is készült

A klímavédelmi szöveg az utcai plakátokon csak apróbetűben olvasható, ezzel szemben egyértelműen és messziről is jól láthatóak a Coca-Cola-termék márkaattribútumai. A program honlapján a fő támogató jellegzetes piros színei dominálnak, és a Coca-Cola logó kiemelt helyet foglal el a felületen.

Azt pedig már a fentiek alapján közel egy évszázada „tudjuk”, hogy a jegesmedve is kólát iszik, vagyis mindenki levonhatja magának a következtetést. Még a gyerekek is, a kampány burkolt, de vélelmezhetően kiemelt célcsoportja. Ők a maci, a kóla és a környezetvédelem fogalmainak kapcsolódását szerves egységként memorizálják zsenge, ám épp ezért fogékony korukban.

Hirdetés a budapesti metróban

Ne feledjük: a Coca-Cola nagyágyú. A világ legnagyobb alkoholmentes üdítőital- és szirupgyártója és eladója, részvénye ott van a 30 cég részvényét tartalmazó Dow Jones Ipari Átlagban, termékeit kétszáznál több országban forgalmazzák, és a termék neve a világ legismertebb szavainak egyike.

Ám ahol volumen van, ott környezetterhelésnek is kell lennie. Évi többmillió tonna PET-palack, alu doboz – és a termelés, forgalmazás folyamatrendszerei – nyomot hagynak ezen a galaktikus léptékben mákszemnyi bolygón.

A Coca-Cola globális léptékben is hatalmas vállalat – és a klíma is nagy volumen. Változékonyságáról csak bonyolult matematikai modellekkel szerezhetünk ismereteket, és ennek csak piciny szelete a jegesmaci.

Könnyen belátható, hogy nem sok cég tud ma olyan erővel hatni a kollektív tudatra, mint a Coca-Cola. Dicséret helyett, elfogulatlanságra törekedve állapítsuk meg: ez a minimum.

Mi lehetett volna a maximum? Apróbetű helyett nagyobb tér a klímavédelem fogalmának a plakáton? Vagy kevesebb piros?

Mindkettő részmegoldás lenne, bár annak tetszetős.

Két másik, stratégiai lépésre lenne szükség a Coca-Colától (és más hasonló „nagyágyúktól”). Időszaki kampányok helyett folytonosságra, és a klímavédelem mellett más akut kérdésekben való jelenlétre: hogy gazdasági súlyához méltó jelleggel vállaljon szerepet a környezeti témák tudatosításában és azok gyakorlatba való átültetésében a saját tevékenységét illetően is.  

Cikkünk megjelenése után sajtóközleményt kaptunk, amelyben a Coca-Cola és a WWF globális céljait részletezték, talán nem reménytelen, amiről a fenti bekezdésben írtunk.

A Coca-Cola vállalásai röviden:

  • A vízfelhasználás hatékonyságának javítása 25%-kal. 
  • Az egészséges édesvíz biztosításának támogatása.
  • A CO2 kibocsátás csökkentése 25%-kal.
  • A PlantBottle™ csomagoláshoz szükséges növényi alapanyag felelősségteljes beszerzése.
  • A fő mezőgazdasági alapanyagok fenntartató biztosítása.
  • A felhasznált víz 100%-ának visszajuttatása
  • A palackok és dobozok 75%-os visszagyűjtési arányának elérése a fejlett piacokon.

 

Képek: szerk, Coca-Cola Co.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás