fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Pop-up fesztivál a méltányos kereskedelemért zenével és reggelivel

A Tudatos Vásárlók Egyesülete pop-up fesztivált tart 2016. május 22-én vasárnap a belvárosi Erzsébet téren, hogy kedvet csináljon a méltányos kereskedelem, fairtrade, minősített termékekhez. A rendezvény látogatói megismerkedhetnek a méltányos kereskedelem elveivel, fairtrade minősített teát, kávét és gyümölcsöket kóstolhatnak. 

Program

10:15 Közös hangszercséplés és jam banános dobozzal és mindenféle anyagokkal a Bélaműhellyel. A zenélésbe bármilyen, otthonról hozott hangszerrel beszállhat a közönség.

10:30 Kávé-, tea- és gyümölcskóstoló a méltányos kereskedelem jegyében a Szatyorbolt prezentálásában

11:00 Interaktív játékok a Felelős Gasztrohőssel és a Védegylettel

Folyamatos: banánszelfi egy ember nagyságú méltányos banán figurával, banánturmix készítés biciklihajtással a Messzelátó Egyesülettel.

12:00 a rendezvény vége.

A pop-up fesztivál társszervezői a Felelős Gasztrohős és a Védegylet.

 

Még több méltányos kereskedelmet akarnak a tudatos vásárlók

A rendezvénnyel a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon is egyre több fogyasztó választana méltányos kereskedelmi terméket, de a kínálat jelenleg messze elmarad a kereslettől. „Több, és több helyen elérhető méltányos kereskedelmi terméket szeretnének a tudatos vásárlók. Mint az élelmiszerkereskedelem meghatározó szereplőitől, elsősorban a szupermarketektől várjuk a változást. Szeretnénk, ha több fairtrade terméket forgalmaznának, és jelentősen javulna a méltányos gyümölcs kínálatuk” – ismertette a nap céljait Andacs Noémi a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa. „Jelenleg még a környező országokhoz képest is lemaradásban vagyunk. Az elmúlt években például Lengyelországban és Csehország is dinamikusan fejlődött a fair trade termékek eladása. 2010 és 2013 között Csehországban háromszorosára nőtt a piac.”

 

A méltányos kereskedelemről

A fair trade, méltányos kereskedelem, egyszerre egy társadalmi mozgalom és minősítő rendszer. A mozgalom a fejlődő országokból származó élelmiszert termelő gazdálkodók és munkások jólétét tűzte ki céljául. Ezt a mozgalom úgy éri el, hogy kialakított egy kölcsönös méltányosságra épülő feltételrendszert, amelynek a felvásárlók és a termelők is önkéntesen alávetik magukat. A felvásárlók vállalják, hogy a piacinál magasabb árat kínálnak, a termelők pedig garantálják a kizsákmányolás-mentes termelést, gazdaságuk fejlesztését, és bizonyos esetekben kisebb léptékű társadalmi befektetéseket. 

 

Ki ellenőrzi a nemes eszmék teljesülését?

A feltételek teljesülését nemzetközi minősítő szervezetek ellenőrzik, melyek munkáját a Fairtrade International (FLO) koordinálja. Az FLO egy feltételrendszer keretében sorolja fel azokat a kritériumokat, amelyek teljesítése biztosítja, hogy a méltányos kereskedelmi termelés megfelel az alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Azok a termékek, amelyek előállítói teljesítik az elvárásokat, a minősítést igazoló logóval kerülnek az üzletek polcaira, így segítve a tudatos vásárlók tájékozódását és etikus döntését. A kezdetek óta az élelmiszereken kívül más termékek is bekerültek a minősítő rendszerbe, például pamut, virágok, arany vagy focilabda.

Mára több, a fair trade alapelveit vagy azokhoz hasonlókat követő minősítési rendszer van, ezek közül az UTZ ismertebb Magyarországon. A legelterjedtebb és az „eredeti” a Fairtrade International által koordinált kezdeményezés. Az eredeti méltányos kereskedelem nem csupán üzlet, hanem a mai napig egy virágzó mozgalom. Világszerte több száz civilszervezet vesz részt az eszme, a mozgalom és a termékek népszerűsítésében üzleti érdektől mentesen. Magyarországon például a pop-up fesztivált szervező Tudatos Vásárlók Egyesülete, Felelős Gasztrohős és Védegylet. A méltányos kereskedelem elveinek megfelelően termelt, készített vagy ilyen összetevőket tartalmazó termékeket ez a logo jelöli.

 

 

A magyarok egy része hajlandó többet fizetni a fairtrade-ért, és az összeg jó helyre kerül

„Magyarországon is vagy egy növekvő, jól leírható fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidaritási szempontok. Az Eurobarometer Magyarországra vonatkozó adatai szerint a magyar felnőtt lakosság 28%-a kész lenne 5-10%-kal többet fizetni fair trade termékekért.” – mondja Andacs Noémi a Tudatos Vásárlók Egyesülete munkatársa. Sokan kétkednek benne, hogy jó helyre jut-e a méltányos termékekért kifizetett plusz pénz. „A méltányos kereskedelemben nem visszaosztják az etikus termékért fizetett magasabb összeget, hanem a kereskedő eleve a Fairtrade International által évente, termékfajtánként megállapított, a hagyományos kereskedelemnél általában magasabb, árat fizeti a termelőnek. Így az már akkor megkapja a többletet, amikor átadja az áruját” – magyarázza Újszászi Györgyi a Védegylet munkatársa.

 

Egyre több termék elérhető, de még van hová fejlődni

A Tudatos Vásárlók Egyesülete az elmúlt években többször is próbálta felmérni a hazai méltányos kereskedelmi csokoládé, kávé és déligyümölcs kínálatot. A felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók részéről már szignifikánsan jelentkező igényre a kisebb, specializált boltok reagálnak jobban, majd az élelmiszereket is forgalmazó drogériák. A szupermarketek között elsősorban a nemzetközi láncoknál találhatnak a fogyasztók fairtrade termékeket, a magyar láncok a sor végén kullognak. „Szerencsére a vendéglátás terültén is elindult a változás. Budapesten és vidéken is egyre több kávézó vállalja büszkén, hogy kínálatában megtalálhatók a méltányos kereskedelmi termékek” – teszi hozzá Varga Judit a Felelős Gasztrohős képviselője.

 

 

Szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 
   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 
 

A pop-up fesztivált a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Méltányos gyümölcsöt! (Make Fruit Fair) kampány és a Fairtrade: improving capaciticies and raising awareness in V4 region projekt keretein belül rendezi.  

 

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza 

 

 

 

 

Fotó: makefruitfair

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás