• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Párizsi virágos piac Budapesten

2018.01.30. /

Farkas Andrea évekkel ezelőtt a fejébe vette, hogy létrehoz egy olyan piacot, ahol a városi kertészkedés, a növénydesign, a természetes kozmetikumok és a gasztronómia nemcsak, hogy összeér, hanem támogatja is egymást. A terv valóra vált. Azóta növekvő népszerűségnek örvend az Anker’t-ben működő Kiskertpiac. 

A dinamikus, negyvenes éveiben járó egészségtanár még 2003-ban járt a Jardins Jardin aux Tuileries nevű párizsi piacon, ami teljesen magával ragadta. „Azóta szeretnék csinálni egy hasonlót” – mondja.

„Rájöttem, hogy eddigi munkám során mindig csak beszéltem az egészséges és környezettudatos életmódról, de ez nem elég. Szerettem volna egy helyet, ahonnan rendszeresen inspirálódhat bárki, és ahol kézzel foghatóvá válik, amiről beszélek.”

Terveit tett követte, és immár másfél éve minden hónapban megrendezi a Kiskertpiacot, egy-egy kiemelt téma köré építve. Ehhez azért el kellett görgetnie néhány akadályt az útból.

Nehéz volt áttörni a közönyösség falát

Kezdésként végigjárt ugyanis egy csomó hagyományos piacot, és egyszerűen megszólította azokat a termelőket, akik tetszettek neki. Aztán alaposan meglepődött, hogy a megszólítottak egy jó része nem látja tervei nagyszerűségét, sőt, semennyire sem nyitott vagy épp közönyös.

A legkevesebb láncszemmel működő értékesítési módnak az angolszász neve farm-to-table, azaz a kertészetből egyenesen az asztalra. Magyarországon már több tucat ilyen kezdeményezés működik igaz, hogy nem virággal, hanem zöldséggel. A működő közösségi mezőgazdaságok listáját itt nézheted meg >>>

A kertészeteket is megpróbálta meggyőzni – ugyancsak mérsékelt sikerrel. „Ha vágott virág, akkor szinte minden termelő a nagybaniban gondolkodik: a 13. kerületi virágpiacban vagy a szigetszentmiklósi Flora Hungáriában. Nincs ott a fejekben, hogy közvetlenül is lehet értékesíteni” – mondja.

Ugyanakkor belátja, hogy a vágott virág rizikós műfaj; ráadásul a termelők nem élnének meg pusztán abból, hogy havonta egyszer piacolnak egy jót a belváros közepén, egész pontosan az Andrea ötletét befogadó Anker’t-ben. Ezért is örülne annak, ha egyre több vágott virág termelő és kertészet nyitna a kezdeményezésre. De ne rohanjunk ennyire előre.

„A februártól április közepéig tartó tulipánszezon egy csoda”

Aki kezdetben látott ebben fantáziát, másfél évvel ezelőtt ott állt nyitáskor az első Kiskertpiac kapuja előtt, és kíváncsian várta, mi sül ki az egészből. Nos, alighanem jelzésértékű, hogy többségük azóta is visszajár. Ilyen a Virágos Pagony; a Karol and Blase-t képviselő Kardos Alíz, aki a szülei makói kertészetéből hozza a virágokat; az Aster Dísznövény, a Golmitz Kertészet és Zatykó Zoltán az Etnoflórától, akinek cserepes fűszernövényei kiszámíthatóan életben maradnak. Nagyjából ők adják azt a féltucatnyi bázist, akikre Andrea minden évszakban számíthat.

Mivel a műfaj erősen szezonfüggő, tavasszal és nyáron több virágtermelő vesz részt a piacon, mint mondjuk karácsony előtt. „A februártól április közepéig tartó tulipánszezon egy csoda! Látszik a vásárlókon is, hogy milyen jó érzéssel tölti el őket, amikor megfognak egy hatalmas csokor tulipánt” – említi a vágott virágok piaci jelenlétének egyik kiemelkedő momentumát. A termelők mellett örömmel fogad be civil szervezeteket is – a lényeg: az árus tevékenysége egyezzen a piac fent említett szellemiségével.


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 



Tájékoztatás, csomagolás, trendkövetés

És mi jellemzi az alternatív virágtermesztőket? „Szívesen bemutatják kertészetüket, tanácsot adnak a virágaikkal kapcsolatban. Figyelik a trendeket amellett, hogy „hazaiak” maradnak. Új virágfajtákat is szeretnének megszerettetni a vásárlókkal, nemcsak a hagyományosan ismerteket termesztik (pl. Virágos Pagony). A Karol & Blase is folyamatosan újít a saját termesztésű tulipán és krizantém virágok egyre különlegesebb fajtáival” – mondja Farkas Andrea.

Emellett több árusnak fontos a csomagolás, egyrészt, hogy ne legyenek túlcsomagolva a virágok, másrészt, hogy a design minél igényesebb és természetesebb legyen.

Egy „slow hely”, ahol mindenki mosolyog

És a közönség? A Kiskertpiac elsőként a városi kertészeket találta meg, aztán szép lassan bővült a kör tudatosabb városlakók felé. „Itt be tudják szerezni és meg is találják, amit keresnek, tanácsot kapnak, ráadásul egy nyugis, slow helyen a belváros közepén.”

Ezt emelik ki amúgy a Facebook-visszajelzések is, ahol az értékelők a hangulatot, a zöld és eco-designt, a sok zöldséget és virágot méltatják. Plusz, hogy mindenki mosolyog.

A kezdeti nehézségek után a Kiskertpiac gyorsan sikeres lett. Andrea szerint ennek részben az az oka, hogy változó korban élünk, a piac pedig reagált erre: „Annyira zajossá vált a világ, annyira be lett építve minden, hogy az emberek vágynak a zöldre, a harmóniára, hogy gondoskodhassanak valamiről – minderre alkalmasak a növények” – magyarázza. Már nem is kell győzködnie a termelőket és potenciális árusokat, mivel egyre többen keresik meg őt azzal, hogy árulnának a piacon. Olyan sokan, hogy gyakran már szűrnie kell.

Időközben a Kiskertpiac az árusok közösségi terévé is vált, a piac résztvevői együttműködnek egymással. „Gyakran előfordul, hogy egymástól vesznek alapanyagot a végtermékükhöz, és az sem ritka, hogy többen összeállnak, és közösen állítanak össze egy dobozt különböző termékekkel. Ami pedig a vásárlókat illeti: van, aki minden egyes piacra eljön, olyan erősen kötődik.” 

Kép: Kiskertpiac

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 



 

      ​ 
Készült a Nemzeti Kulturális Alap 201201/00196 jelü pályázat támogatásával. 

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében