fbpx

| Jenny Rhodes, Ethical Consumer

Parfümök: valami bűzlik

Legtöbben vásárolunk parfümöket, hogy jól érezzük magunkat, és jó illatunk legyen. A férfiak 70, míg a nők 90%-a használ illatszereket. A közkedvelt márkák közül egyre több uniszex, vagy legalább női és férfi változatban is kapható.

Titokzatos váladékok

Azt gondolnánk, hogy egy drága parfüm értékes és egzotikus összetevőket tartalmaz. Az viszont valószínűleg nem fordul meg a fejünkben, hogy valójában milyen módon „egzotikusak”: a luxus parfümök olyan állati eredetű anyagokat tartalmazhatnak, mint a pézsma, a cibet, a hódzsír vagy az ámbra.

A pézsmaszarvasokat a mirigyeikből származó pézsma miatt vadásszák. A vadászat mértéktelensége a faj csaknem teljes kiirtásához vezetett. A cibet a cibetmacskák által termelt váladék. A váladék mennyiségének növelését a befogott állatok kínzásával érik el. A hódzsír a hódok nemi mirigyeiből származik, ami az állatok befogása és elpusztítása után nyerhető ki. És ha ez még mindig nem elég borzasztó: az ámbra az ámbrás cet beteg gyomrából származik. (Ld. még Szagot fogtak c. cikkünket)

 

Mérgek

Az állati eredetű anyagok helyett alkalmazott alternatív összetevők sem jobbak. Több kampánycsoport, mint a Greenpeace, a WWF vagy a WEN is megállapította, hogy még a luxus parfümök is tartalmaznak olyan mérgező anyagokat, amelyek általában a mosogatószerekben és a légfrissítőkben is megtalálhatóak. A Greenpeace által 2005-ben végzett vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy gyakorlatilag az összes tesztelt márka parfümjében megtalálhatók mind a ftalátok, mind a természetest helyettesítő mesterséges pézsma (moschus). Az egyik legelterjedtebb ftalát a DEP, amit legmagasabb arányban a Calvin Klein Eternity of Women elnevezésű parfümjéből, míg a legmagasabb arányú mesterséges pézsmát a The Body Shop White Musk illatából mutatták ki. Az elemzés teljes terjedelmében itt olvasható.

A ftalátok háztartási termékekben, kozmetikumokban és játékokban általánosan használt ipari vegyületek, amelyeket szaporodási rendellenességekkel hoztak kapcsolatba. Mind a ftalátok, mind a mesterséges pézsma nehezen lebomló, környezetben tartósan megmaradó szerves szennyezők (POP), amelyek annyira elterjedtek, hogy gyakorlatilag lehetetlen kikerülni a velük való érintkezést.

A parfümök használata tovább növeli potenciális káros hatásukat, hiszen a kémiai anyagokat így közvetlenül a bőrön alkalmazzuk, ahonnan azok könnyen felszívódhatnak a szervezetünkbe. A Greenpeace reméli, hogy a REACH (az EU által elfogadott vegyi anyag reform) lehetővé teszi a veszélyes vegyi anyagok kivonásának és helyettesítésének megvalósítását. Addig is a vásárlók számára az egyetlen lehetőség a vegyi anyagok minél aktívabb elkerülése.

A Primavera és az Akamuti cégek határozott stratégiával rendelkeznek, ami a tartósan megmaradó szerves szennyezők termékeikben való felhasználását szabályozza. A Primavera stratégiája alapján az alábbi összetevőket nem alkalmazza termékeiben: kémiai tartósító anyagok, sodium lauryl/laureth sulphate, parabének, ftalátok, ethoxylátok, propylene glycol, TEA, MEA és DEA. Az Akamuti az alábbi anyagokat zárja ki a gyártás során: parabének, tartósítószerek, benzinszármazékok, parafin és ftalátok. A Meadowsweet és a Paul Smith honlapján nem található egyértelmű szabályozás a tartósan szennyező anyagok termékeikben való alkalmazását illetően, azonban a Greenpeace ezeknek összetételét nem vizsgálta.

 

Illatok és érzékenység

Amennyiben csökkenteni szeretnénk az érintkezést a káros hatású, tartósan megmaradó szerves szennyezőkkel, fontoljunk meg néhány tengeren túli kezdeményezést. A kanadai Halifax városa „scents makes no sence” (értelmetlen illatok) szlogennel fémjelzett intézkedést foganatosított a mesterséges illatok ellen, annak tudatában, hogy ezek használatát összefüggésbe hozták a többszörös kémiai túlérzékenységgel (egy allergiás megbetegedéssel). Ennek keretében a városi intézményekben, az irodákban, a könyvtárakban, a kórházakban, az iskolákban, a bíróságokon és a buszokon betiltották a kozmetikai illatok használatát. A parfümkorlátozást bevezető városok közé tartozik a kaliforniai Santa Cruz is, ahol a közgyűlésekről tiltották ki az illatokat, illetve Marin County, ahol az éttermekben parfümmentes részek kerültek kialakításra.

Érdemes végiggondolnunk, hogy valóban szükséges-e parfümöt használnunk, illetve, ha már azt tesszük, legyünk tekintettel a körülöttünk lévőkre. Amennyiben illatokat szeretnénk használni, mert ettől jobban érezzük magunkat, érdemes megkeresni a mesterséges pézsma- és ftalátmentes termékeket, hogy rajtunk kívül mindenki más is jól érezhesse magát.

 

A parfümgyártó cégek környezeti és társadalmi teljesítménye 2007. április 5-én:

 

Márka

Vállalat

 

Etikai pontszám (max. 15)

Meadowsweet

Meadowsweet UK Ltd

15

Dolma

Dolma

14

Primavera

Primavera Aromatherapy

13,5

Akamuti

Akamuti

13,5

Nevertoobusytobebeautiful

Lush Ltd

10,5

Paul Smith

Inter Parfums Inc

10,5

Jean Paul Gaultier

Shiseido Company Ltd

10

Calvin Klein

Joh A Benckiser GmbH

10

Chanel

Chanel SA

8,5

Avon

Avon Products Inc

8

Estee Lauder

Estee Lauder Companies

7

Christian Dior

LVMH

6

The Body Shop

Body Shop International

4,5

Ralph Lauren

L’Oreal

3

Hugo Boss

Procter & Gamble

0

 

Etikai pontszám: minél több pontot kap egy cég annál, jobb eredményt ért el a vizsgálati pontok összességét tekintve. Az összes szempontot a csatolt táblázat tartalmazza. (További információ: www.ethicalcostumer.org/magazin/buyers/categories.htm – „Introduction to Ethical Costumer” füzetben)

 

A táblázatban felsorolt cégek további termékei:

Procter & Gamble: Giorgio Beverly Hills, Jean Patou, Lacoste, Laura, Valentino, Old Spice, Yardley London, Anna Sui, Dunhill, Escada, Ghost, Gucci, Marc O’Polo, Max Mara, Mexx, Montblanc, Naomi Campbell, Puma, Rochas, Tosca, Bruno Banani, Bogner, Charles Jourdan, Chiemsee, Cindy Crawford, Elen Tracy, Extase, Gabriela Sabatini, Galileo, Globe, Irisch Moos, Priscilla Presley, Strenesse, Sumatra Rain, Trussardi és a 4711.

LVHM: Givenchy, Guerlian, Kenzo, Acqua Di Parma, Loewe.

Estee Lauder: Jo Malone, Bobbi Brown, Origins, Aramis, Aveda, Clinique, Tommy Hilfiger.

Nestle/L’Oreal: Cacharel, Anais Anais, Amor Amor, Noa, Gloria, Lancome, Giorgio Armani, Paloma Picasso, Guy Laroche, Kiehl’s, Viktor & Rolf, Emporio Armani.

Joh A Benckiser: Davidoff, Jennifer Lopez, Lancaster, Cerruti, Adidas, Celine Dion, Isabella Rossellini, Joop, David & Victoria Beckham, Espirit, Mary-Kate & Ashley, Miss Sixty, Pierre Cardin, Healing Garten, Shania Twain, Stetson, Jovan, Aspen, Jil Sander, Nikos, Chopard, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Kenneth Cole, Baby Phat, Sarah Jessica Parker, Nautica, Jette Joop, Chloe, Lagerfield.

Inter Parfums Inc: Burberry, Celine, Christian Lacroix, Lanvin, Diane von Furtsenberg, ST Dupont.

Shiseido: Shiseido, FCUK, Issey Miyake.

Lush: Lush.

 

A cikk eredeti változata az Ethical Consumer 2005. november-decemberi számában jelent meg, a cégek értékelése a 2007. áprilisi adatok alapján történt. A szöveget Csete Paula fordította. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás