• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Panda: kevés van belőle, és mindenki szereti

2009.12.02. /
Társadalmi felelősségvállalás a szállodaiparban. Kocsy Béla tulajdonos és igazgató mutatja be a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató családi vállalkozást, a Hotel Pandát.

Ha jól tudom, a szálloda munkatársainak kilencven százaléka megváltozott munkaképességű, ami egyedülálló. Miért vágott bele? Volt minta?

Van egy barátom, Ádám, most is velünk dolgozik. Agydaganatos beteg. Mielőtt megvettük a szállodát, sokszor elkísértük vásárolni, hivatalos ügyeit intézni. Elképesztőnek és megdöbbentőnek találtuk, ahogyan bántak vele. Egyszer a szociális foglalkoztatóban vártunk rá az előtérben, és beszélgettünk az ott lévőkkel. Meglepett, hogy sok magasan képzett, nyelveket beszélő, intelligens ember naphosszat gyöngyöt fűz. Felmerült bennem, hogy valahogyan segíteni kellene rajtuk. Ha lehet, minél többjükön. Nem sokkal később vettük meg a szállodát és döntöttük el, hogy fogyatékkal élőkkel, sérültekkel fogunk együtt dolgozni. Korábban ugyanitt voltam szállodaigazgató, és több külföldi szállodánál is dolgoztam, de Németországban, Angliában és Kínában sem láttam olyat, hogy az üzemeltetést fogyatékkal élők végzik.

Hány embert foglalkoztatnak?

Jelenleg 22 alkalmazottunk van, ebből 20 fő megváltozott munkaképességű. Kezdetben négyen vagy öten voltak. Először feltérképeztük, vajon van-e igényük és képességük arra, hogy ilyen területen helyezkedjenek el. Kiderült, hogy ezeknek az embereknek ugyanolyan nagy szükségük lenne értelmes, valódi munkára, mint bármelyikünknek. Nyitottak voltak, érdeklődők, többen nyelveket is beszéltek. Csak éppen törpének születtek, vagy hiányzott egy végtagjuk, s így nem kaptak képességeiknek megfelelő munkát. Ma ugyanúgy ellátják a négycsillagos szálloda napi teendőit, semmiben nem teljesítenek alul. Sőt, az a szeretet és elkötelezettség, mellyel a munkájukat végzik, irigylésre méltó.

Mi alapján választotta ki a munkatársakat? Milyen követelményeknek kellett megfelelniük?

Amikor híre ment, hogy mit szeretnénk, kikkel szeretnénk dolgozni, nagyon sokan kerestek meg. Várniuk kellett, mert először felújítottuk a szállodát, és akkreditáltatni is kellett, hogy megváltozott munkaképességűeket alkalmazhassunk. Főleg nyelvismerettel rendelkező munkatársakat kerestünk, mert ez a szállodaiparban elengedhetetlen. Majd annak megfelelően kerestünk nekik beosztást, hogy milyen fogyatékkal élnek. Olyan területet, ahol helyt tudnak állni, sőt fogyatékuk még előnyükre is válhat. Így lettek például takarítónők, szobaasszonyok a siketek vagy némák, és lett informatikus a kerekes székes kollégám. Az értékesítési feladatokat végtaghiányos ember végzi, a recepciós hölgy pedig törpe. Dobogót építettünk neki, úgy végzi a munkáját. Sokan észre sem veszik, hogy nem egészséges embertől kapják a kulcsot, vagy hogy mentálisan sérült az étteremi felszolgáló. 

Hotel Panda****, 1026 Budapest, Pasaréti út 133.

Telefon: (0 61) 394 19 35, e-mail: manager@hotelpanda.hu, internet: www.hotelpanda.hu

Szolgáltatások: étterem, kávézó, masszázs, infraszauna, finn szauna, teasziget, fodrászat, kozmetika, mosoda, szobaszerviz, autó- és kerékpárkölcsönzés, ingyenes internetelérés, ingyenes notebookkölcsönzés, konferenciaterem, mozgássérültek részére speciális szobák és szolgáltatások. A közelben található: tenisz-, atlétikapálya, testépítő szalon, labdarúgópálya, kosárlabdapálya, vívóterem, lovarda.

Nehezebb vagy könnyebb velük együtt dolgozni? Milyen a munkahelyi légkör?

Nálunk természetes a tolerancia, hogy maximálisan figyelünk egymásra, és nem lehet a konfliktusokat főnöki ordibálással elintézni. Ezek az emberek érzékenyebbek, egymáshoz és a munkájukhoz is több érzéssel viszonyulnak. Ha valakinek baja van, a többiektől segítségre és támogatásra számíthat puffogás és veszekedés helyett. Természetesen tőlem is. Többször előfordul, hogy felveszünk valakit egy munkakörre, de nem tudja jól, örömmel végezni a feladatát. Ilyenkor együtt vizsgáljuk, kutatjuk, mi lenne a neki megfelelő. Ádám barátommal is így jártunk. Először számítógép mellett dolgozott, de a látása folyamatosan romlik, elvesztette örömét a munkájában. Megbeszéltük, hogy kipróbálja magát a konyhán. Azóta munkakedve ismét az egekbe szökött, olyan ételeket készít, mint egy mesterszakács. Nem ez lenne normális az úgymond egészséges világban is?

Van kedvenc vagy különleges története?

Itt minden emberé egy megható történet. Hol könnyebb, hol nehezebb volt felvenniük az itteni munkatempót. Amikor Laci először jött az irodába, külsejéről ítélve hajléktalannak tűnt. De az előzetes beszélgetésekből kiderült, hogy bár agyvérzéssel született, szülei pedig korán meghaltak, alkalmas lehet recepciósnak. A többiek azt mondták, kizárt, hogy megfeleljen a pult mögött. Laci beszélt angolul és egy kicsit olaszul is, bíztam benne. De először újra kellett dizájnolni az embert. Vettem egy neki megfelelő nadrágot, cipőt, inget és mellényt. A lányok rögtön megdicsérték, az önbizalma is kezdett helyrebillenni. Azt is megbeszéltem vele, hogy munka előtt lehetőleg ne egyen hagymát, pedig igen szerette. Vagy ha mégis eszik hagymát, tartson magánál rágógumit. Az öltözékéhez még hiányzott az öv, rábíztam a beszerzést. Ő meg vett egy hófehér övet a fekete nadrághoz, mert a fekete öv kétszáz forinttal drágább volt. Aztán szegény, miután szóltam, hogy ez így nem szép, nem illik egymáshoz, röstelkedve próbálta a mellény alá rejteni az övet. A végén persze megvettük a feketét.

Kapnak a működéshez állami támogatást?

Bér- és járuléktámogatást kapunk az alkalmazottak után, bonyolult előírások szerint. A világon egyedülálló módon nem alapítványi keretek között, hanem gazdasági társaság formájában működünk. Ami annyit jelent, hogy annyi pénzt keresünk meg, amennyiért megdolgoztunk. És a szálloda nyereséges! Saját erőből végeztük el az egész épület akadálymentesítését. Nem pályáztunk, a befolyt összegekből költöttünk a kerekes székesek kényelmére. Magyarországon még az ötcsillagos szállodákban sem jut be a kerekes székes a medencébe. Nálunk kimehet a teraszra, az alagsori konferenciaterembe, vagy éppen begurulhat a szaunába is - hazánkban csak nálunk. Gondolom, kiderült, hogy nem a járulékokért alkalmazzuk őket. Sokkal nagyobb az öröm, amelyet lelki fejlődésük látványa okoz. Akiket gyógyszerekkel is kezelnek, általában 30 százalékos javulást érnek el, és ez az igazi eredmény. Kiegyensúlyozott környezetben, képességüknek megfelelő munkát végeznek. Érzik, hogy fontos, amit csinálnak, szükség van rájuk.

Milyen visszajelzéseket kapnak a vendégektől?

A külföldiek egyszerűen elalélnak, amikor kiderül, kik dolgoznak a szállodában. A hazai vendégek is tisztelik a munkatársaimat. Ugyanolyan jól végzik a munkát, mint egészséges társaik. Nemrég kíváncsiságból felhívtunk pár hotelt. Azt szerettük volna tudni, vajon egy átlagos recepciós mennyire illedelmes, tájékozott, hogyan kezeli a hívásokat. Nyugodt szívvel állítom, hogy a mieink lényegesen jobban végzik a dolgukat. Nem tudok beszámolni egyetlen negatív visszajelzésről sem. Viszont pozitívról igen, illetve rengeteg magánszemély vagy vállalat támogatásáról. Pár nappal ezelőtt bankárok voltak a vendégeink. Később számítógépeket hoztak nekünk ajándékba. De több magánszemély is kifejezetten minket választ, miután megtudta, hogy kikkel dolgozunk. Fontos, hogy megértették: azért tesszük, hogy ezek az emberek is értékteremtő munkát végezhessenek. Ők így segítenek.

El tudná képzelni, hogy egy nagyobb szálloda vagy szállodalánc is így működjön?

Elképzelni el tudom, de a tapasztalat azt mutatja, hogy nincs rá esély. Mondok egy példát. A szállodaszövetség konferenciát tartott, szerettünk volna egy rövid ismertetőt tartani arról, hogy milyen nagyszerű lehetőséget teremthetünk így az egyébként a társadalom peremére szorult embereknek. Szerettük volna valahogy továbbvinni ezt a lehetőséget, mert munkaképes fogyatékos sok van, szeretnénk nekik segíteni. A szövetség válasza az volt, hogy nem férünk bele a keretbe. Pedig ha működne a társadalmi felelősségvállalás, mindenki jól járna. A megváltozott képességű emberek is méltó és értékes munkát végezhetnének, a keresetükből el tudnák tartani magukat, lelkileg is egészségesebbek lennének. Az államnak nem kellene azt a sok juttatást, járulékot kifizetnie. Mi nem tudunk felvenni több embert, pedig naponta keresnek. Idén egy olyan oktatási programot indítunk el, amely segítheti a megváltozott munkaképességűek visszavezetését a társadalomba.

Mennyire vetette vissza a válság a szálloda népszerűségét?

Tavaly év végén voltak lemondások, kicsit meg is ijedtünk, de szerencsére az internetes hirdetéseinknek köszönhetően helyreállt a rend. Talán méretünknél fogva - 29 szobánk van - nem érezhető annyira a visszaesés, mint a nagy szállodáknál. Januárban is 60%-os kihasználtságunk volt az országos 20%-os átlaghoz képest. Úgy gondolom, ez szép eredmény. A szálloda honlapján ugyan feltüntetjük, hogy kikkel dolgozunk, de nem ezzel akarjuk eladni a szolgáltatásunkat. Aki ide érkezik vendégként, megtapasztalja és látja ezt a családias, emberséges légkört, hírét viszi, hogy így is lehet. S nagy valószínűséggel visszatér.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 14. számában.  

Kép [cc] leo



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében