fbpx

| - kalas -

Pacsuli

Egy biztos: a pacsuli szegény nem tehet róla, hogy manapság vele azonosítanak minden édeskés szagú, olcsó csinálmányt. … Most azonban nem a pacsuliról, hanem a “pacsuli működéséről” szeretnék szólni.

Egy biztos: a pacsuli szegény nem tehet róla, hogy manapság vele
azonosítanak minden édeskés szagú, olcsó csinálmányt. A jobb sorsra hivatott
(Indiában őshonos) pacsuli nevű növény erős szagú illó olajáról – történelmileg
nézve – a női hölgyeknek egyébként leginkább a húsvét jut eszébe, nekem meg az
aktuális politikusok aktuális választási programjai.

 

Most azonban nem a pacsuliról, hanem a “pacsuli működéséről” szeretnék
szólni. A szaglásról illik annyit tudni, az a legősibb kommunikációs eszközünk.
Míg azonban ősemberként még képesek voltunk a szagi információk tudatos
feldolgozására, a „fejlődésünk során” mára ezt a képességünket sajnos nagyrészt
elvesztettük. Sajnos, mondom, mert az illatok a szaglóidegeken keresztül az
agyra hatnak, mégpedig annak a tudatosan legnehezebben befolyásoló folyamataira:
az érzelmekre. Oda, ahol az ösztön, a szerelem, a szexuális vágy, az emlékezés
„lakik”. Tudjuk azt is, hogy a szagoknak szerepe van a szimpátia kialakulásában,
a csecsemő-anya kapcsolatban és a gondolkodás serkentésében (na, hát ezért
szagolgatott ihletett perceiben rohadt almát Schiller, a költő). A szaglás mára
az orvostudomány egyik sokat kutatott ága, az illatterápia pedig alkalmazott
gyógymód lett (főleg a depresszió, illetve az emlékezet-kihagyások kezelésénél).

 

A téma akkor lett pacsulivá, mikor a szagkufárok kezébe került, akik
elsősorban nem arra kíváncsiak, hogy miképpen születnek az érzések, hanem hogy
hogyan lehet azokat a fogyasztói társadalom üdvére befolyásolni. Először is a
reklámokkal meg kell teremteni az igényt. A szépipar ma évente legalább 100
fajta új parfümkompozíciót, több ezer új illatosított kozmetikai terméket,
háztartási mosó- és mosogatószert dob piacra. A test bepacsulizása után
következett a szobaterek beszagosítása, a klotyók és autók beillatosítása. A
nagy cégek ma már olyan szagmérnökökkel és dizájnépítőkkel dolgoznak, akik a
fogyasztó vásárlási kedvét a háttérből engedett illatokkal javítják fel. Az ipar
kazettában szállítja az üzletekbe a kért illatot, ahol egy mikroprocesszoros
herkentyű szabályozza a befúvást. Így kerül a drogériákba a tengeri szellő, az
autószalonokban a minőséget jelző „friss bőr és faillat”, a könyvesboltba papír-
és tintaszag, utazási irodába trópusi aroma, a sportboltba futballpálya. Jön az
orránál fogva vezetett gyanútlan balek, kezdi jól érezni magát, majd vásárlási
kedve az egekbe szökken.

 

Az egészségvédők az allergiásokat féltik, a fogyasztóvédők a vásárlók
manipulálása ellen tiltakoznak, a környezetvédők pedig az anyagi javak esztelen
pazarlása miatt.

Ezeknek persze nincs jelentősége. A pacsuliprogram a választásoknál
szavazatokat jelent, a kereskedelemnek pedig 5-8 %-os forgalomnövekedést. A
haszon kuncog – végül is ez a lényeg.

Történelmileg aztán a húsvétok, meg a választási programok úgyis
elfelejtődnek. 

Csak
a pacsuli örök.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás