• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Óvatosan a kuponos oldalakkal!

2014.12.01. /

19-ből 18 kuponos oldal nem a jogszabályoknak megfelelően működik – ez derül ki a Fogyasztóvédelmi Hatóság 2014-es vizsgálatából. Azt sajnos még nem tudhatjuk meg, hogy melyek ezek. 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2014. március 12. – 2014. szeptember 12. között kuponos oldalakat vizsgált. A vizsgálatokról múlt héten adtak ki közleményt. A vizsgálat ideje alatt összesen 19 kuponos oldalt ellenőriztek a felügyelőségek, melyek közül 18 honlap (95%) nem tett eleget a jogszabályi kötelezettségeinek.

 

A kuponosok csak közvetítenek

Az akciós termékeket és szolgáltatásokat a kuponos oldalak csupán közvetítik, és nem értékesítik. A fogyasztók így kizárólag azon információk birtokában döntenek a vásárlásaikról, melyeket a kuponos oldal a termékről vagy szolgáltatásról közzétesz.

 

Leggyakoribb hibák

Az NFH vizsgálata alapján ezek voltak a leggyakoribb problémák a kuponos oldalakkal:

9 vizsgált weboldal nem tüntetett fel információkat a panaszkezelés módjával kapcsolatosan.

14 honlap esetén nem találtak a vizsgálatokat lefolytató felügyelők arra vonatkozó információkat, hogy a fogyasztók hogyan rendezhetik vitás kérdéseiket, ha problémájuk adódna.

15 honlap nem tájékoztatatta a fogyasztókat arról, hogy fogyasztóvédelmi probléma esetén békéltető testülethez fordulhatnak, és nem írta ki az  illetékes békéltető testület nevét, székhelyét, postai címét.

11 esetben (a vizsgált honlapok 58%-a) nem tájékoztatta megfelelően a kuponos oldal a fogyasztókat az őket megillet kellékszavatossági, termékszavatossági jogról.

3 honlap nem tájékoztatta a fogyasztókat az értékesítés utáni ügyfélszolgálatról és egyéb szolgáltatásokról.

 

Az elállás/felmondás joga

A kupon megvásárlásától számított 14 napon belül a fogyasztót megilleti az indokolás nélküli elállás/felmondás joga, feltéve, hogy a kupont még nem váltotta be. Az elállási/felmondási jogról a kuponos oldalon részletes tájékoztatást kell nyújtani. A felügyelőségek megállapították, hogy 6 honlap esetében a tájékoztatás teljes egészében hiányzott, 10 esetben a határidő feltüntetése maradt el, 13 vállalkozás pedig nem hívta fel a fogyasztó figyelmét arra, hogy elállás esetén 14 napon belül köteles visszafizetni a fogyasztó által kifizetett teljes vételárat.

 

Következmények

A vizsgálat zárultával az NFH 13 esetben arra kötelezte a vállakozásokat, hogy feleljenek meg a vonatkozó jogszabályoknak. 6 esetben hatósági eljárást indítottak.

 

Miért nem tudható, mely cégekről van szó?

A TudatosVásárló.hu megkereste a Fogyasztóvédelmi Hatóságot, hogy megtudja, mely vállalkozások működését nem találták megfelelőnek. Dr. Fülöp Zsuzsanna az NFH szóvivője arról tájékoztatott, hogy „A jogsértő kuponos oldalt működtető cégekkel szemben a hatósági eljárások jelenleg még folyamatban vannak, azonban a jogerőre emelkedést követően a határozatok (az üzemeltető cégek megjelölésével együtt) honlapunkon elérhetőek lesznek.”

 

 

 

 

Forrás: NFH

Fotó: Chris Potter, Flickr



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében