fbpx

| Kerekes Anna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Oszkározás: fenntarthatóbb és olcsóbb közlekedés

Utaznál valahova, de drága vagy bonyolult? Jól jönne a társaság vezetés közben, aki esetleg még a benzinköltségbe is beszáll? Két egyetemista ezekre az igényekre reagálva hozta el itthonra is az autómegosztást. Prácser Attilát, az Oszkár egyik alapítóját kérdeztük.

Prácser Attila a képen balról

 

A www.oszkar.com-on a regisztrációt követően kiválaszthatjuk az úti célunkat és az utazás napját, majd válogathatunk, hogy melyik sofőrrel szeretnénk utazni. Sofőrként pedig útitársat találhatunk magunk mellé. Ez sokszor olcsóbb és kényelmesebb is, mint más közlekedési módok. Az árakat a sofőrök adják meg. Külföldi és belföldi célállomásokat is találunk. Ráadásul ismerkedni is lehet, és még a szén-dioxid kibocsátást is csökkenthetjük.

 

Hogyan lehet csatlakozni az oldalhoz?

A szolgáltatást bárki igénybe veheti egy pár másodperces regisztráció során a www.oszkar.com címen. Érdemes a regisztrációkor megadott profilt minél részletesebben kitölteni: bizonyítottan építi a bizalmat, ha a jövendőbeli útitársnak van fényképe, ír magáról pár szót bemutatkozásképpen, stb.

 

Hány felhasználó van a rendszerben?

Már 170 000 fölött jár a regisztrált felhasználók száma, mely napról-napra egy kisebb falu népességének megfelelő létszámmal növekszik!

 

Mennyire elterjedt az országban az Oszkár használata?

Az Oszkárt az használja, aki szokott utazni, tehát nem érdemes budapesti vagy vidéki kategóriába sorolni a felhasználókat. Tény, hogy az országon belül a Budapestről kiinduló, vagy oda érkező utazások vannak túlsúlyban, a másik végpontot legnagyobb arányban az autópályán elérhető megyeszékhelyek teszik ki. Szerencsére egyre több vidék-vidék viszonylatú utazási is megvalósul: ezeken lehet igazán sok időt spórolni az utasoknak. Ezeken a viszonylatokon sokszor nincs is közvetlen tömegközlekedési kapcsolat, vagy nem versenyképes. 

 

Kiknek ajánljátok az Oszkárt?

Mindenkinek, aki szeretne az utazáson spórolni a költségek megosztásával. Aki szeret új emberekkel beszélgetni, megismerkedni, annak külön előny az oszkározás, így sokszor pillanatok alatt eltelnek az utazás máskor végeláthatatlannak tűnő percei, órái. De természetesen nem kötelező ismerkedni, beszélgetni, ha valaki inkább csendben hallgatná a többieket, vagy aludna, az is megtalálja a számítását.

 

Hogyan lehet használni a szolgáltatást?

Az oszkar.com honlap mind számítógépről, mind táblagépről vagy mobiltelefonról is kényelmesen elérhető, úgy alakítottuk ki az oldalt, hogy kisebb kijelzőn se veszítsen használati értékéből. Emellett andoridos alkalmazásunk is van, és fejlesztés alatt áll az iOS verzió, de Windows Phone-ra is szeretnénk mihamarabb elérhetővé tenni.

 

Lehet-e visszajelzést küldeni a felhasználótársakról, lehet-e pontozni?

Ez az alapja a bizalomépítésnek. Az Oszkáron két szintű értékelési rendszer működik. Lehet adni egy publikus értékelést, melyben az általános elégedettséget (vagy épp elégedetlenséget) lehet leírni, illetve anonim módon néhány szempontot külön lehet értékelni, mely csak akkor jelenik meg a sofőrnél, ha többen is jelezték, hogy az kiemelkedően jó vagy épp fejlesztésre szorul az adott felhasználónál (pl. pontosság, elérhetőség, stb).

 

Méritek a utasok és a sofőrök elégedettségét? Mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatással?

A felhasználók elégedettsége a legfontosabb számunkra. Aki erre nem ügyel, a saját sírját ássa. Számos fórumon adunk lehetőséget visszajelzésre és minden bejelentést, javaslatot, ötletet figyelembe veszünk a fejlesztési irányok meghatározásánál. Ennek köszönhetően elég magas elégedettséget sikerült elérni. Nem csak az utazásokról, hanem a közvetítő szolgáltatásról is gyűjtjük a visszajelzéseket: ez másokat is bátoríthat a kipróbálásra, és sokszor nekünk is erőt ad a további munkához.

 

Milyen kételyeik vannak a felhasználóknak a szolgáltatással kapcsolatban? 

Vannak kételyeik, ezekkel tisztában vagyunk, és mindent meg is teszünk a felesleges félelmek lerombolásáért. Nem meglepő módon a bizalom kérdése volt elejétől kezdve az egyik legnagyobb visszatartó erő az oszkározással szemben. Itt azt a vonalat próbáljuk erősíteni, hogy aki rosszban sántikál, az valószínűleg nem úgy tervezi ezt megtenni, hogy előre nyomot hagy maga előtt (IP cím, rendszám, telefonszám, stb). És ebben valóban lehet valami, mert az elmúlt 7 év során semmi komolyabb atrocitás nem volt oszkáros út során.

A másik legnagyobb aggály – és érdekes módon szinte ugyanakkora veszélynek élik meg a felhasználók, mint az előbbit – a “Mit szól ehhez a NAV?”. Szerencsére alapvetően pozitív a hozzáállás, mi is kértünk állásfoglalást és minden ezzel kapcsolatos nyilatkozatot közzéteszünk blogunkban. Röviden: aki csak a költségeit osztja meg, nem üzleti célból rendszeresen telekocsizik, annak nincs adózási és bejelentési kötelezettsége sem.

 

Van valamilyen emlékezetes történetetek a felhasználóktól?

Huh, nagyon sok, nehéz is visszaemlékezni. Volt, hogy a nagy havazás idején oszkárosok segítettek árokból kitolni egy szerencsétlenül járt autóstársukat. Mindig örömmel olvassuk, amikor az oszkározás közben született kapcsolatokról számolnak be felhasználóink. Több oszkáros házasságról is tudunk már, sőt, nyáron megszületett az első (ismert) oszkáros ismeretségből származó kisbaba is!

 

Honnan jött az ötlet? Kik állnak az oldal mögött? 

Gyürüs Máté egyetemi csoporttársammal a BME padjait koptattuk, miközben azon agyaltunk, hogyan lehetne kényelmesebben, gyorsabban, olcsóbban megoldani a hétvégi hazautazásokat Szombathelyre és környékére. Egy olyan rendszert akartunk létrehozni, ami megkönnyíti az addig telefonon szervezett utazások összehangolását a baráti kör autóval rendelkező és utasként utazni kívánó tagjai közt. Így született az Oszkár (Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer). A rendszer hamar kinőtte a baráti kört,a két alapítón kívül mára már 3-4 fős csapat dolgozik az Oszkár sikerén.

 

Mi a célotok az oldallal?

Célunk, hogy a telekocsizás (vagy ahogy elterjedt, “oszkározás”) Magyarországon és a régióban is alapvető utazási módnak számítson. Hogy ne legyen olyan autó, amiben a sofőr egyedül utazik, úgy, hogy legalább nem hirdette meg a lehetőséget másoknak.

 

Ismertek más hasonló hazai kezdeményezést? Mit gondoltok róluk?

Két másik magyar rendszerről tudunk, az Autosztunk és az Autohop. Megjelenésük nagyon jót tett az Oszkárnak, mert rávilágítottak az addig egyedüli szereplőként nem azonosítható gyenge pontjainkra. Ezekben – remélhetőleg nem csak szerintünk – sikerült fejlődni és magasan tartani a piacvezető pozíciónkat, mind hirdetések számában, mind abban, hogy funkcionálisan messze a legtöbb lehetőséget kínáljuk az útitársat keresőknek. A telekocsi utazási forma ismertségének szintén jót tett, hogy többen tettek a népszerűsítéséért.

 

Pénzügyileg mennyire fenntartható egy ilyen oldal működtetése? A befektetett pénz megtérül?

Bár 100%-ig hobbinak indult, egyszer csak eljött a pont, amikor el kellett döntenünk, hogy mit akarunk kezdeni vele. Tekintve hogy folyamatosan egyre többen használják, folytatni szerettük volna, és szerencsére ehhez sikerült megfelelő lehetőséget teremteni. Nagyon bízunk benne és mindent megteszünk azért, hogy megtérüljön a befektetett pénz és energia – úgy, hogy a felhasználók továbbra is elégedettek maradjanak.

 

Mennyire csökkenti a felhasználók ökológiai lábnyomát a szolgáltatás? Ez fontos nektek?

Őszintén bevallva, ez nem volt az első számú motivációink közt. De amikor jobban utánajártunk a témának a rendszer tervezése során, rájöttünk, hogy mind a környezet mind a közlekedési infrastruktúra terhelésének csökkentését el tudjuk érni, ha több egyedül autózónak lehetőséget teremtünk a közös utazásra. Néha érnek vádak, hogy a tömegközlekedés malmából hajtjuk ki a vizet. Véleményünk szerint a két utazási mód tökéletesen ki tudja egészíteni egymást. Vannak viszonylatok, ahol sokkal versenyképesebb a vonat például, viszont van ahol nincs más lehetőség, mint az autó. És hisszük, hogy a tömegközlekedés színvonalának sem árt, ha látszik, hogy van alternatíva – Franciaországban a nemzeti vasúttársaság már a legfőbb konkurenciának tartja a helyi telekocsi szolgáltatót.

 

A TudatosVásárló.hu cikksorozatot indított olyan hazai vállalkozások bemutatására, amelyek segítik használati tárgyaink közösségi használatát és/vagy a közösség erejét felhasználva igyekeznek jobbá tenni az életünket és zöldebbé tenni a Bolygót. Sorozatunk hamarosan új kezdeményezés bemutatásával bővül. 

 

 

 

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium PTKF/467/2014-es számú Zöld Forrás pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás