• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Online vásárlással kapcsolatos fogyasztói jogok és vitarendezés

2016.03.29. /

Tudtad, hogy az online vásárlással kapcsolatos vitás ügyeid akár online is intézheted a Budapesti Békéltető Testület segítségével? Ebbe beletartoznak az Uniós tagországok webáruházaihoz kapcsolódó panaszok is.

Online kereskedelem az EU-ban és itthon

Az Európai Bizottság 2015-ös jelentése szerint is az online kereskedelem az Unióban 230 milliárd eurós forgalmat bonyolított 2014-ben. Tíz év alatt 21%-ról 50%-ra nőtt az ilyen vásárlások aránya. Hazánkban is egyre népszerűbb az internetes vásárlás. 2014-ben több mint kétmillióan vásároltak a világhálón, költésük 273 milliárd forint volt. Hazánkban a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön, de csak 10% vásárolt egy másik tagállam webáruházából.

Becslések szerint az uniós állampolgárok 11,7 milliárd eurót tudnának spórolni, ha az EU többi országban rendelkezésre álló olcsóbb kínálatot vennék igénybe. De mint a magyarok, a többi európai ország állampolgára is vonakodik a külföldi webáruházaktól.

 

Fogyasztói információhiány

Sajnos a vásárlók többsége nincs tisztában az online vásárlással kapcsolatos jogaival. Ezt az  Európai Bizottság felmérése is megerősítette, mely szerint:

  • Európa-szerte a polgárok 44%-a nem volt tisztában azzal a jogával, hogy meggondolhatja magát internetes vásárlásnál 14 napon belül

  • 59%-uk nem tudott a hibás termék ingyenes kijavításának, kicserélésének lehetőségéről

  • 67% pedig abban sem volt biztos, hogy ki kell-e fizetni egy terméket, amelyet meg sem rendelt

  • mind a három kérdésre helyesen mindössze a megkérdezettek 9%-a válaszolt

 

Békéltető Testületek

Európa-szerte a fogyasztók a békéltető testületeket preferálták vitarendezésnél, 2014-ben 68%-uk panaszát ezen testületek oldották meg. Hazánkban az európai uniós átlagot (31%) meghaladja az online vásárlással összefüggő problémák száma: a megkérdezettek 38%-ának már meggyűlt a baja az érintett céggel. Számukra is gyors, hatékony segítséget nyújt a Budapesti Békéltető Testület, amelynek eljárása eredményeként az ügyek közel40 %-ában egyezségre jutnak a felek.

A fogyasztónak így nem kell perre mennie, a drága bírósági út helyett békésen rendezhető a vita. Most már a cégeknek meg is kell jelenniük a testület előtt személyesen, ha a fővárosban vannak bejegyezve. Így a panaszos fogyasztó szemtől szemben találkozik a szolgáltatóval és a viták többségében egyezségre jutnak.

 

Online vitarendezés

A Békéltető Testületek segítenek az online vásárlással kapcsolatos ügyek rendezésében is, legyen szó belföldi vagy akár külföldi internetes vásárlásról.  A kérelem online is benyújtható ezen a weboldalon keresztül a bizonyítékok csatolásával.

A hazai vállalkozások kötelesek együttműködni a békéltető testületekkel, különben fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. Az online honlap megkönnyíti az ő dolgukat is, hiszen az interneten elintézhetnek mindent, mellyel időt és pénz spórolhatnak.

Ha problémád akad egy online kereskedővel és vele nem tudod az ügyet rendezni, a következőket érdemes tudnod:

  • A vitarendezéshez egy egyszerű regisztráció szükséges és azt követően online benyújthatod a panaszod

  • Szükséges adatok: az érintett cég adatai, a kifogásolt termék vagy szolgáltatás leírása, a kifizetett ár. A bizonyítékok (pl. banki kivonat vagy megrendelési visszaigazolás) egyszerűen feltölthetők elektronikus formában

  • A vitarendezési eljárásban legkésőbb 90 napon belül döntés születik

  • Az eljárás teljes egészében az interneten zajlik

  • A megszületett döntést (pl. egyezséget) ha eltér a felek által használt nyelv, az EU illetékes szerve le is fordítja

A Budapesti Békéltető Testület online tanácsadó pontként is működik. Külön help desk-szolgáltatást nyújt, fordít,a fogyasztót és a webáruházat is értesíti emailben a lényeges mozzanatokról.

 

Webáruházak tájékoztatási kötelessége

2016 januárjától az online értékesítésben érintett cégek tájékoztatási kötelessége Európa-szerte szigorodott:

  •  a weboldalon meg kell adniuk a békéltető honlapra mutató linket és az email címüket ahol a fogyasztó elindíthatja a vitarendezést

  • ha emailes ajánlatot kapunk, abban is szerepelni kell ennek az információnak

  • ha vita merül fel, a kereskedőnek tájékoztatnia kell a fogyasztót a honlapról és a az online vitarendezés lehetőségéről

  • az online vitarendezés lehetőségét és a linket az általános szerződési feltételekben is fel kell tüntetni

 

Forrás: Budapesti Békéltető Testület
Fotó: Brickmeetsclick, Kiambublog

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében