• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Olvasónk írta: Nejlonzacskót karácsonyra?

2007.12.11. /
A nejlonzacskók lassan kimennek a divatból. Vannak azonban, akik mégis ezzel nyomulnak. Még bosszantóbb, ha „ajándékuk” kéretlenül kerül postaládánkba. Ej, ej!

Tisztelt Szerkesztőség!

Szeretném felhívni a figyelmüket egy általam (és környezettudatos honfitársaim által minden bizonnyal szintén) rendkívül sérelmesnek tartott reklámra, melyet a CIB bank folytat.

A minap a postaládámban találtam kéretlen küldeményként egy nejlon reklámszatyrot, melyen a CIB bank egy termékét próbálja reklámozni. Megjegyzem, hogy sosem voltam s nem is leszek ügyfele a nevezett banknak. Ezek után akkor sem, ha ők lennének az egyetlen bank a világon...

A reklámszatyor fölöttébb környezetszennyező, s ezt pont most akarja a bank rám és nyilvánvalóan sok ezer honfitársamra is rátukmálni, amikor éppen zajlik Bali szigetén a klímakonferencia, ahol próbál a világ megegyezni a bolygó életben tartását elősegítő, környezetszennyezést korlátozó lépésekről... Nem tudom, hogy miként lehetséges ilyen reklámkampány, hogyan dobálhat a postaládákba a CIB egy nejlonszatyrot, amely után az üzleteknek például környezetterhelési díjat kell fizetniük? A CIB vajon megfizette? És ha igen, végiggondolta-e, hogy így ezzel a reklámmal esetleg az ellenkezőjét fogják elérni, mint azt a kampány célja sejtetni engedne?

Lassanként elindulni látszik egy szemléletbeli átalakulás hazánkban is, végre kezdenek az emberek vászonszatyorral bevásárolni járni. Erre egy bank veszi a bátorságot, s ellene tesz a civil szervezetek és az ország vezetése által is nagyban támogatott környezetvédelmi lépéseknek.

 

És ha már ismét nejlonzacskó, egy kapcsolódó hír: Katalónia is tervezi ökoadó kivetését a műanyagszatyrokra


Katalónia kormánya tervezi bevezetni az ökológiai adót a műanyag tasakokra, amelyeket a szupermarketek adnak a vásárlóknak, hogy így csökkentse túlzott felhasználásukat. A cél: véget vetni a pazarlásnak és a környezetszennyezésnek.

A példa Írország, ahol egy hónappal az után, hogy 15 százalékos adót vetettek ki a zacskókra, azok fogyasztása 90 százalékkal csökkent. Amikor később a vásárlók újra "rászoktak", akkor az adót 22 százalékra emelték. Olaszország, Svédország, Dánia, Németország és Izland szintén bevezette és Nagy-Britannia is tervezi. Dél-Afrikában 13 800 eurót (3,45 millió forint) is elérő bírságot is kiróhatnak arra a cégre, amely a műanyag tasakok teljes tilalmát megszegi - írta az El País című spanyol napilap.

A világban négyféle módon próbálják ezeknek a termékeknek a forgalmazását és használatát megszüntetni: a felhasználó tudatosítása, a használat teljes megtiltása, az újrafelhasználás és az adóztatás.

A katalóniai hulladékügynökség egy éve tárgyal eredménytelenül az érintettekkel: a fogyasztókkal, a gyártókkal, a forgalmazókkal, a szupermarketekkel és környezetvédő szervezetekkel. Egyetértés még nem született. A cégek a fogyasztók nevelését tartják célszerűnek és nem az adókat, az környezetvédők viszont az adót vélik hatékonyabbnak. Ez utóbbit megfontolandónak tartják a fogyasztók is, bár remélik, hogy a cégek más kezdeményezéssel is előállnak.


Forrás: MTI



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében