fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem működik az új elektromos fogkefe – visszacserélhetem?

Mi történik, ha befürödtünk a szupernek tűnő karácsonyi vásárlással? Visszacserélik, elég a blokk, nekem kell bizonyítani a hibát? Urbánus legendák és a valós jogaink.  

Minden fogyasztói forgalomban (kereskedőtől természetes személy által) megvásárolt termékre (függetlenül az ártól, és hogy új vagy használt termékről van szó) érvényes a szavatossági kötelezettség.  

  • Új termék esetében 2 éves időtartamra;

  • Használt termékek esetében, 1 évre;

  • Magánszemély – magánszemélytől, kereskedő – kereskedőtől való vásárlása esetén 1 éves időszakra.

Ha ezen időszakon belül a termék gyártási eredetű hibával romlik el, a kereskedő köteles azt ingyenesen javítani, cserélni. Ha egyikre sincs lehetőség, csökkentheti az árat, a vevő  a terméket a vállalkozó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, végső esetben visszafizetheti a vételárat.

Tehát mind a szavatosság, mind a jótállás időszakában alapvetően szavatossági jogainkat érvényesíthetjük. Ez a nagyobb „halmaza” a fogyasztói vásárlás jogi védelmi eszközének ha a jogérvényesítési időszakot vesszük alapul.

Ezen halmazon belül elkülöníthető azon újonnan vásárolt, 10.000 Ft feletti termékek azon köre, (pl. műszaki cikk, jármű, hangszer, bútor, gyermekgondozási cikk, óra-ékszer, sporteszköz), amelyekre egy év kötelező jótállás (garancia) is biztosítandó. 

Milyen pluszt kapunk a jótállásért (garanciáért)?

A kötelező jótállás nem kivételszabály a kellékszavatossághoz képest, hanem többletjogosultságot ad, vagyis a szavatossági jogokon felül további kedvezményeket biztosít. Lássuk melyek ezek!

 

Az eladónak kell bizonyítania, hogy mi hibáztunk

Ilyen például a bizonyítási kötelezettség, amely a kötelező jótállás teljes egy éve alatt a vállalkozást terheli. Vagyis ha vita van a vásárló és az eladó között a tekintetben, hogy a hiba gyártási eredetű-e vagy a helytelen használat következménye, úgy a vállalkozásnak kell bizonyítékkal (pl. szakvélemény) alátámasztania, hogy mi okozta azt.

A szavatossági időszakban ezzel szemben a kereskedőt csak hat hónapig terheli ez a kötelezettség. A rákövetkező másfél évben, ha vita alakul ki, már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy gyártási eredetű, ún. rejtett hibáról van szó.  

 

3 munkanapon belüli visszacserélhető a termék

A jótállás hatálya alá tartozó termékek esetében 3 munkanapos cseregarancia érvényes. Vagyis ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül jelzi kifogását a kereskedőnek, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket azonnal kicserélni, ha a meghibásodás miatt a termék rendeltetésszerű használata akadályozott.

 Szavatossági időszakban ilyen szabály nincs.

Szertnél többet tudni arról, hogy milyen jogaid és kötelezettségeid vannak internetes vásárlásnál? Böngéssz a Fogyasztó Barát cikkei, képregényei között! 

 

Nem neked kell elcipelni a hűtőt a szervizbe

A kötelező jótállás kapcsán biztosított, hogy a 10 kg-nál nagyobb tömegű termék esetében a vállalkozás köteles a terméket helyben megjavítani, vagy ha arra nincs lehetőség, akkor elszállításáról is gondoskodni.

Ezzel szemben szavatosságnál a kereskedőnek nem kötelező gondoskodnia a helyszínen való megszerelésről, sem pedig az elszállításról. .

 

Elég a garanciajegy, nem kell bemutatni a számlát

Kötelező jótállás esetén nincs számla bemutatási kötelezettségünk, elegendő a jótállási jeggyel érvényesíteni igényünket. Ha a jogi előírások ellenére nem kaptunk jótállási jegyet, a garanciális igény a számlával is érvényesíthető.

A szavatossági időszakban a jogérvényesítés legfontosabb eszköze a blokk, számla bemutatása.

 

Plusz év garanciát kaphatunk önkéntes vállalás esetén

Ha a termék gyártója a fogyasztási cikkre a kötelező előírásoknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, azt a kereskedőnek érvényesítenie kell a fogyasztó felé is. Ilyen például, ha a gyártó ráírja a termékre, hogy két év garanciát (jótállást)  vállal a termékkel kapcsolatban, a kötelező egy éves jótállást követően.

A szavatossági időszak meghosszabbítása nem jellemző, ugyanakkor jó tudni, hogy ha a termék egésze (vagy egy része) kicserélésre került, a termék (vagy része tekintetében) a szavatossági időszak újra indul.

 

Kérjük el és őrizzük meg a jótállási jegyet

Kötelező jótállás esetében jótállási jegyet kell kapnunk a kereskedőtől. Ez tartalmazza a vállalkozás nevét, címét, a termék megnevezését és típusát, gyártási számát,) a gyártó nevét, címét, a vásárlás (üzembe helyezés) napját, a fogyasztó jótállásból eredő jogait, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit, továbbá az arról szóló tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.

Szavatosság esetében elegendő blokkot, számlát kapni a termék megvásárlásakor.

 

A jótállási jegyen kell vezetni a javítási időpontokat

Kijavítás, csere esetén a jótállási jegyen fel kell tüntetni a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását, a hiba okát és a kijavítás módját, továbbá a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását.

Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.

Szavatossági időszakban a javítás, csere ténye elsősorban a minőségi kifogásról felvett jegyzőkönyvvel támasztható alá.

 

A gázkészülék beüzemelését bízzuk a gázszerelőre

Ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és ez nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára a kötelező jótállás érvényességéhez a vállalkozás további követelményt is előírhat. (Pl. gázkészülék szakszerviz általi beüzemelése).

Ekkor azonban ennek várható anyagi terheiről, magáról a követelményről előzetesen kell tájékoztatniuk a vásárlót.

Szavatosság esetén a kereskedő – a blokk bemutatásán kívül – további követelményeket nem támaszthat a minőségi kifogás intézéséhez.

 

Forrás: NFH

Kép: healthambition.com

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-16-2016-00023 jelű pályázat keretében valósult meg.  

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás