• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Nem működik az új elektromos fogkefe - visszacserélhetem?

2016.11.16. /

Mi történik, ha befürödtünk a szupernek tűnő karácsonyi vásárlással? Visszacserélik, elég a blokk, nekem kell bizonyítani a hibát? Urbánus legendák és a valós jogaink.  

Minden fogyasztói forgalomban (kereskedőtől természetes személy által) megvásárolt termékre (függetlenül az ártól, és hogy új vagy használt termékről van szó) érvényes a szavatossági kötelezettség.  

  • Új termék esetében 2 éves időtartamra;

  • Használt termékek esetében, 1 évre;

  • Magánszemély – magánszemélytől, kereskedő – kereskedőtől való vásárlása esetén 1 éves időszakra.

Ha ezen időszakon belül a termék gyártási eredetű hibával romlik el, a kereskedő köteles azt ingyenesen javítani, cserélni. Ha egyikre sincs lehetőség, csökkentheti az árat, a vevő  a terméket a vállalkozó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, végső esetben visszafizetheti a vételárat.

Tehát mind a szavatosság, mind a jótállás időszakában alapvetően szavatossági jogainkat érvényesíthetjük. Ez a nagyobb „halmaza” a fogyasztói vásárlás jogi védelmi eszközének ha a jogérvényesítési időszakot vesszük alapul.

Ezen halmazon belül elkülöníthető azon újonnan vásárolt, 10.000 Ft feletti termékek azon köre, (pl. műszaki cikk, jármű, hangszer, bútor, gyermekgondozási cikk, óra-ékszer, sporteszköz), amelyekre egy év kötelező jótállás (garancia) is biztosítandó. 


Milyen pluszt kapunk a jótállásért (garanciáért)?

A kötelező jótállás nem kivételszabály a kellékszavatossághoz képest, hanem többletjogosultságot ad, vagyis a szavatossági jogokon felül további kedvezményeket biztosít. Lássuk melyek ezek!

 

Az eladónak kell bizonyítania, hogy mi hibáztunk

Ilyen például a bizonyítási kötelezettség, amely a kötelező jótállás teljes egy éve alatt a vállalkozást terheli. Vagyis ha vita van a vásárló és az eladó között a tekintetben, hogy a hiba gyártási eredetű-e vagy a helytelen használat következménye, úgy a vállalkozásnak kell bizonyítékkal (pl. szakvélemény) alátámasztania, hogy mi okozta azt.

A szavatossági időszakban ezzel szemben a kereskedőt csak hat hónapig terheli ez a kötelezettség. A rákövetkező másfél évben, ha vita alakul ki, már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy gyártási eredetű, ún. rejtett hibáról van szó.  

 

3 munkanapon belüli visszacserélhető a termék

A jótállás hatálya alá tartozó termékek esetében 3 munkanapos cseregarancia érvényes. Vagyis ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül jelzi kifogását a kereskedőnek, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket azonnal kicserélni, ha a meghibásodás miatt a termék rendeltetésszerű használata akadályozott.

 Szavatossági időszakban ilyen szabály nincs.

Szertnél többet tudni arról, hogy milyen jogaid és kötelezettségeid vannak internetes vásárlásnál? Böngéssz a Fogyasztó Barát cikkei, képregényei között! 

 

Nem neked kell elcipelni a hűtőt a szervizbe

A kötelező jótállás kapcsán biztosított, hogy a 10 kg-nál nagyobb tömegű termék esetében a vállalkozás köteles a terméket helyben megjavítani, vagy ha arra nincs lehetőség, akkor elszállításáról is gondoskodni.

Ezzel szemben szavatosságnál a kereskedőnek nem kötelező gondoskodnia a helyszínen való megszerelésről, sem pedig az elszállításról. .

 

Elég a garanciajegy, nem kell bemutatni a számlát

Kötelező jótállás esetén nincs számla bemutatási kötelezettségünk, elegendő a jótállási jeggyel érvényesíteni igényünket. Ha a jogi előírások ellenére nem kaptunk jótállási jegyet, a garanciális igény a számlával is érvényesíthető.

A szavatossági időszakban a jogérvényesítés legfontosabb eszköze a blokk, számla bemutatása.

 

Plusz év garanciát kaphatunk önkéntes vállalás esetén

Ha a termék gyártója a fogyasztási cikkre a kötelező előírásoknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, azt a kereskedőnek érvényesítenie kell a fogyasztó felé is. Ilyen például, ha a gyártó ráírja a termékre, hogy két év garanciát (jótállást)  vállal a termékkel kapcsolatban, a kötelező egy éves jótállást követően.

A szavatossági időszak meghosszabbítása nem jellemző, ugyanakkor jó tudni, hogy ha a termék egésze (vagy egy része) kicserélésre került, a termék (vagy része tekintetében) a szavatossági időszak újra indul.

 

Kérjük el és őrizzük meg a jótállási jegyet

Kötelező jótállás esetében jótállási jegyet kell kapnunk a kereskedőtől. Ez tartalmazza a vállalkozás nevét, címét, a termék megnevezését és típusát, gyártási számát,) a gyártó nevét, címét, a vásárlás (üzembe helyezés) napját, a fogyasztó jótállásból eredő jogait, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit, továbbá az arról szóló tájékoztatást, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.

Szavatosság esetében elegendő blokkot, számlát kapni a termék megvásárlásakor.

 

A jótállási jegyen kell vezetni a javítási időpontokat

Kijavítás, csere esetén a jótállási jegyen fel kell tüntetni a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását, a hiba okát és a kijavítás módját, továbbá a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását.

Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.

Szavatossági időszakban a javítás, csere ténye elsősorban a minőségi kifogásról felvett jegyzőkönyvvel támasztható alá.

 

A gázkészülék beüzemelését bízzuk a gázszerelőre

Ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és ez nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára a kötelező jótállás érvényességéhez a vállalkozás további követelményt is előírhat. (Pl. gázkészülék szakszerviz általi beüzemelése).

Ekkor azonban ennek várható anyagi terheiről, magáról a követelményről előzetesen kell tájékoztatniuk a vásárlót.

Szavatosság esetén a kereskedő - a blokk bemutatásán kívül - további követelményeket nem támaszthat a minőségi kifogás intézéséhez.

 

Forrás: NFH

Kép: healthambition.com

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-16-2016-00023 jelű pályázat keretében valósult meg.  

 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében