• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Nem árt az óvatosság, ha repülővel utazunk

2009.07.22. /
Az olcsó repülőjegyek egyre többeket és egyre gyakrabban csábítanak utazásra. Viszont nem árt résen lenni, mert egy-egy esetben akár a képzelt ár többszörösét is kifizettethetik velünk.

Kétségtelen tény, hogy szeptember 11. ide, gazdasági világválság oda, az utóbbi évtizedben jelentősen átrendeződött a légi közlekedés piaca. A fapadosnak nevezett diszkont-légitársaságok demokratizálták a repülést, olyan réteget vontak be az utazás e formájába, akik korábban álmodni sem mertek erről. Abba viszont elég lassan tanulunk bele, hogy bizony mindennek ára van, és ha nem figyelünk oda, a repülőjegy többszörösét is kifizethetjük egy olcsónak tűnő utazás alkalmával.

Az Európai Unió 2007 óta szigorúan szabályozza és nyomon követi, hogy a hirdetésekben, illetve a repülőjegy árusító honlapokon csak a valós - illetékekkel és egyéb járulékokkal terhelt - repülőjegy árat szabad közölni, így véget vetett az 1 forintos és hasonló képtelen ajánlatoknak.

A légitársaságok azonban mindig megtalálják a kiskaput. A fapados jegyárak például nem tartalmazzák a feladandó poggyász- és a hitelkártya kezelési díját. Miután az interneten kinéztük a megfelelőnek tűnő oda-vissza jegyet, továbbkattintva a foglalásra, elsőként a poggyászdíjra kell odafigyelnünk.

 

Poggyászdíj

Például az EasyJet a foglalásba belekalkulál közel 3400 forintot a jegyáron felül - csomagonként és járatonként -, így egy kedvezőnek tűnő oda-vissza repülőjegy máris fejenként 6.800 forinttal többe kerül. Ha csak kézipoggyásszal kelünk útra, ezt a tételt külön törölnünk kell a foglalásnál.

A Wizzair honlapján érdemes jó odafigyelni, hiszen külön kell hozzáadni a poggyász költségét (csomagonként, utanként 3000 Ft). Amennyiben nem tesszük meg, a repülőtéren már a dupláját kérik el mindezért.

A piacvezető Ryanair honlapján későbbre tartogatja a meglepetést: az alacsonynak tűnő menetjegy árak mellé online jelentkezés esetén 4500, repülőtéren 6000 forintot számol csomagonként, irányonként.

Mindeközben érdemes odafigyelni az utazási feltételekre, hiszen jóformán légitársaságonként változik a feladható és az utastérbe felvihető csomagok mennyisége, súlya, illetve a túlsúly mennyisége és annak ára, illetve foglalásmódosítás és -lemondás feltételei. A fapados légitársaságok mindezeket a költségeket megfejelik azzal, hogy a bankkártya díját az utasokra terhelik (2-4000 forint tranzakciónként). Ugyanakkor, a honlapokon előszeretettel kínálnak fel külön biztosítást és egyéb „előnyös" szolgáltatást (kiválasztott ülőhely, elsőbbségi beszállás stb.), amelyeket sokszor külön kell kitörölni a megrendelésből, különben gyanútlanul azt is a számlánkra terhelik.

 

Kevesebb az „ingyenkaja" a fedélzeten

A „hagyományos" légitársaságok ennél nagyvonalúbban számolnak, a jegyek ára általában tartalmazza a fenti költségeket, de a feltételekre itt is érdemes figyelni. Jegyár és rugalmasság (hiánya) terén ma már sok esetben érdemben konkurálnak a fapadosokkal.

Meglepetésként érheti azonban az utazót a fedélzeten korábban megszokott szolgáltatások csökkentése illetve fizetőssé tétele. Pár évvel ezelőtt megszokott volt a fedélzeten felszolgált többé-kevésbé nagyvonalú étkezés, különféle italok, újság.

A költségtakarékosabb üzemeltetés érdekében az Európán belüli járatok turistaosztályán általában egy szendvicsre, kisebb távolságokon pedig csak egy kis rágcsálnivalóra és egy pohár italra csökkent a vendéglátás, ami - valljuk be - egy másfél, kétórás utazás esetében nem egy hatalmas csapás.

Vannak légitársaságok, így például az Iberia, a Scandinavian, amelyek követve az amerikai United Airlines ötletét a kontinensen belüli utazáskor a fapadosokhoz hasonlóan fizetőssé tették a fedélzeti szolgáltatásokat (ami amerikai társaságok esetén akár egy 6-7 órás útra is érvényes).

A fedélzeti ár nagyjából hasonló sávban mozog a fapadosokéval: egy ásványvíz, kávé, tea átlagban 1,5-2,5 euró, egy pohár üdítő 2-3 euró, egy pohár bor vagy sör, illetve szendvics 4-5 euró, melegétel 7-10 euró.

 

Ne feledkezzünk meg a reptérre jutás költségéről!

Fontos, és sokak számára nem egyértelmű tétel a repülőtérre való odajutás költsége is. Budapesten szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen akár BKV bérlettel vagy jeggyel a metró végállomásától egy buszjárattal hamar kijuthatunk Ferihegyre. A fapadosokat fogadó terminál még vonattal is olcsón megközelíthető.

Ugyanakkor nem mindegy, hogy az úti cél repülőtere milyen messze van a kiszemelt várostól. A diszkont légitársaságok általában a városoktól távoli, egyszerűbb infrastruktúrával rendelkező repterekre szállítanak, ahol többnyire csak egy adott közlekedési lehetőség áll rendelkezésünkre.

Így például a Wizzair és Ryanair által preferált, Párizstól 84 kilométerre levő Beauvais repülőteréről irányonként 13 eurót (mintegy 4000 forintot) kóstál a buszjegy ára (de ha a magasságrekorder katedrálisáról híres kisvároson keresztül, vonattal kívánunk Párizsba utazni, akkor sem járunk jobban).

Hasonlóan a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha a több fapados járat által használt, Londonhoz közeli Luton repülőterén száll le a gépünk: egy vonatjegy a brit fővárosba 12 fontba (szintén mintegy 4000 forintba) kerül.

 

Nem kevés pénzt hagyunk ott a reptéri kávézókban

A nem várt „kötelező" kiadások mellett maga a repülőtér is komoly kísértést jelent a pénzköltésre. Indulás előtt meginni egy kávét, egy pohár üdítőt a diszkont reptéren sem olcsó mulatság: áruk az elegáns éttermekével vetekszik. Hála az EU belső rendeletének, amely szigorúan szabályozza a folyadékok kézipoggyászban való szállítását, a repülőterek büféinek üdítőital- és ásványvíz forgalma jelentősen átrendeződött. Egy kisüveges ásványvízért Ferihegyen akár 500 forintot is elkérhetnek.

Ugyanakkor sokan változatlanul nem bírunk ellenállni a repülőtéri „vámmentes" boltokban való vásárlásnak, hiába vált értelmetlenné a vámmentesség az Unión belül. A „fapados utasok" megjelenésével a boltok kínálata is átalakult, korábban a kiemelt luxuscikkek mellett ma a szabadon vihető nagymennyiségű cigaretta és alkohol lett a legkeresettebb cikk.

Az Euromonitor felmérése szerint a repülőtéri boltok bevétele a „fapados utazás" népszerűsödése mellett folyamatosan növekszik. Világszerte mintegy 1500 Duty Free és Travel Retail üzlet üzemel a repülőtereken, amelyek forgalma 2007-ben összesen mintegy 34 milliárd dollárt tett ki, 2010-re ugyanakkor már jó 40 milliárd dollárt prognosztizálnak.

 

Európában a diszkont járatok elterjedése előtt évente 3% körüli növekedést mutatott az iparág, a legfrissebb kimutatás 20%-os növekedést prognosztizál a következő 5 évre, ami a gazdasági válság ellenére is 4%-os növekedést jelent évente.

Ferihegy ugyan megérezte a nemzetközi negatív tendenciát, illetve a szokatlanul hosszú decemberi sztrájkokat, a tavalyi esztendőben az előző évhez képest 1,8%-kal kevesebb, de így is mintegy 8,4 millió utast szolgált ki. Az utazások aránya a hagyományos és diszkont légitársaságok között változatlan, utóbbiakat nagyjából minden negyedik utazó választja.

 

Kép [cc] zoagli, shane

A cikk az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében