fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ne vásárolj semmit! Nap

A „Ne vásárolj semmit!” Napnak Magyarországon már öt éves hagyománya van. Azokban az országokban, ahol a fogyasztói „kultúra” már korábban elhatalmasodott, tíz éve tartják meg a fogyasztói böjt eme ünnepét.

Az idén több mint hatvan országban több százezer
ember vesz részt az egynapos vásárlási szünetben. A részvételre buzdító
szervezetek az alábbi felhívást teszik közzé e nap alkalmából:

“Akkor történt, amikor először hallottad, hogy
a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt?
Vagy amikor
olvastad, hogy már az anyatej is mérgező? Vagy amikor először kóstoltál igazi,
édes, lédús házi paradicsomot? Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a föld
lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák
leszünk?

Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új
szemszögből látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni. És hogy úgy kellene
élni.

A
“Ne vásárolj semmit” Nap egy lépés ebben az irányban. Összefogunk és kiállunk a
krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és
politikai gondunk forrása.

November 26-án megtagadjuk a részvételt. Magunk
mögé dobjuk szokásainkat, új szemléletmódot fedezünk fel, tevékenyek leszünk a
közösségeinkben. És páran közülünk mennek és csinálnak egy kis
felfordulást.”


Háttér

A környezetvédő, és más fogyasztáskritikus
szervezetek minden év novemberének utolsó péntekjén arra kívánják fölhívni a
figyelmet, hogy a civilizációnk által diktált túlfogyasztás számtalan káros
környezeti és társadalmi következménnyel jár. A reklámok, a fősodrú média által
közvetített ideálok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket, arra
ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő
szükségletünk legyen.

Mindeközben elterelődik a figyelem arról, hogy a
fogyasztói boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása többnyire hosszú
távon fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. A „cucc-ipar”
nyersanyag- és energiaigénye, a csomagolt termékek fogyasztásával keletkező
szemét mennyisége és a szállításukkal kibocsátott különböző szennyezések mára az
ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú okaivá nőtték ki magukat.

A túlfogyasztás jelenségének komolyságát jól mutatja
az Ökológiai Lábnyom fogalma. Az Ökológiai Lábnyom megmutatja, hogy az egyes
emberek életmódjukkal a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület
tartja el őket jelenlegi fogyasztási szintjükön. Az ökológiai lábnyomok
összehasonlításából kiderül, hogy ha mindenki olyan mértékben fogyasztana
(energiát, nyersanyagot, stb.) mint például az USA állampolgárai, akkor a Föld
lakosságát ellátandó 6 darab Földre volna szükség. Ha mindenki olyan nagy lábon
élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna szükségünk. Vagy: ezen
a Földön csak harmad ennyien férnénk el.

A környezetvédő szervezetek a fogyasztói böjt
napjával nem szegénységet, nem nélkülözést prédikálnak. Arra szeretnénk felhívni
a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget nem a boltokban találjuk,
nem azok közt a dolgok között, amiket a hirdetésekben kinálnak. Arra szeretnénk
felhívni a figyelmet, hogy a „kevesebb” gyakran több, és hogy kritikával kell
kezelnünk fogyasztói igényeinket.

Arra bíztatjuk az embereket, hogy ne legyenek mindig
„Kedves vásárlók” és „Tisztelt fogyasztók”! Ne a reklámok alapján döntsenek,
gondolkozzanak, vélekedjenek!
Arra hívunk mindenkit, hogy szánjon egy napot
a fogyasztói böjtre, hogy a „Ne vásárolj semmit” napon szálljon ki a fogyasztók
mókuskerekéből, és találja meg a pénztől független örömöket az életében!
Önmagunk és az  életünket lehetővé tévő környezet, végső soron tehát ismét
csak önmagunk érdekében

Kezdeményező szervezetek
Tudatos
Vásárlók Egyesülete, Védegylet, Zöld Fiatalok, Energia Klub, Hulladék
Munkaszövetség, Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület, Reflex
Környezetvédő Egyesület

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás