fbpx

| Fogas Krisztina

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mondd meg az értékrended, megmondom, mit vásárolsz!

Lehetsz önzetlen, egoista vagy éppen nyitott személyiség, tulajdonságaid sokat elmondanak vásárlási szokásaidról  – derült ki egy új cseh kutatásból, amelyben arra keresték a választ, hogy milyen motivációk és értékrendek vezetnek a tudatos fogyasztáshoz.

Értékrendünk közvetett hatással van arra, hogy veszünk-e bioélelmiszert vagy környezettudatosan gondolkodunk-e a hétköznapokban – derült ki Jan Urban prágai kutató és csapata által készített felmérésből, amelyet a Fenntartható Fogyasztásról szóló budapesti konferencián mutattak be. 

A felmérést 2009 októberében végezték el a Prágától 15 kilométerre fekvő, közel 2800 lakost számláló Kolovraty városában, 396 fő megkérdezésével. A nem reprezentatív felmérés során a kérdőívet kitöltők saját életminőségüket értékelték, a teszt egyik kérdése pedig kifejezetten a bioételek fogyasztására vonatkozott.

A kapott információk alapján a kutatók a résztvevőket értékrendjük alapján különböző kategóriába sorolták. A kérdés az volt, hogy vajon elmondható-e bizonyos értékrendet valló emberekről, hogy az átlagnál nagyobb arányban fogyasztanak bioételeket, illetve nyitottabbak-e a fenntartható fogyasztással kapcsolatos tevékenységek iránt.

Az eredmények alapján, bár markáns határvonalakat nem lehet húzni a különböző csoportok között, bizonyos preferenciákat állapítottak meg a kutatók.

Az első kategóriába az „önzetlenek” tartoznak. Közös jellemzőjük, hogy az átlagnál nagyobb érzékenységet mutatnak a társadalmi igazságosság, a világbéke megteremtése, a Föld értékeinek megőrzése iránt, valamint fokozott igényük van arra, hogy kötődjenek valahová. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy vásárlásaik során az adott termék környezetre és egészségre gyakorolt hatása nagyobb súllyal esik latba, mint például a minőség.

A második csoport a „bioszférikusoké”. Számukra a Föld tisztelete, a természettel való egység és a légszennyezés visszaszorítása áll az első helyen. A kutatás szerint ez a legkarakteresebb csoport abból a szempontból, hogy elképzeléseikért ők állnak ki a legerősebben, és a cselekvésre is őket lehet rávenni leginkább. Vásárlásnál a termék ízére, minőségére, környezetre és egészségre gyakorolt hatására különösen érzékenyek.

A harmadik csoportot az „egoisták” alkotják. A vagyon, a befolyás és a társadalmi erő a legfontosabb érték számukra. A kutatók szerint kevésbé van rájuk hatással az, hogy egy adott termék vagy folyamat mennyire környezet- vagy éppen egészségkárosító.

A „változásra nyitottak” csoportját a kíváncsiság hajtja. Számukra az izgalmas, változatos élet, a mindennapi örömök élvezete a lényeg. A náluk mért eredmények arra engednek következtetni, hogy az egyes termékekkel kapcsolatos ízbeli megfontolások minden más szempontnál nagyobb súllyal estek latba.

Érdekes adalék, hogy a kutatásban résztvevő személyek saját bevallásuk szerint átlagosan havi 174 eurót, azaz körülbelül 43-46.000 forintot költenek élelmiszerre, ebből az összegből ugyanakkor csak 12 eurót (3000-3200Ft-ot) áldoznak biotermékekre.

Az eredmények értékeléséhez fontos tudni, hogy a megkérdezettek többsége (67%-a) nő volt, átlagéletkoruk pedig 42 év. 77%-uk állította azt magáról, hogy családon belül ő a felelős az élelmiszerek beszerzéséért, és bevásárlásnál ő a „döntéshozó”. Ami a foglalkozásukat illeti: 41%-uk alkalmazott, 15%-uk vállalkozó, 8%-uk nyugdíjas, 15% pedig gyesen lévő kismama. A fennmaradó 21%-ot a kutatók az „egyéb” kategóriába sorolták.

 

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 

Kép [cc] robertcousse

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás