• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Az MLM-ről kritikus szemmel

2011.06.06. /

Szinte mindenkinél próbálkozott már legalább egy rokon vagy ismerős a legtutibb mosószerrel vagy arckrémmel, rosszabb esetben megpróbálta beszervezni őt is terítőnek. Hiányos fogyasztóvédelem, független minősítés nélküli csodahatás, megromló baráti kapcsolatok – csak néhány az MLM „áldásai” közül. Interjú Horváth Gergővel, a TVE volt munkatársával.

Általánosságban hogy foglalnád össze, mi az MLM?

A multi-level marketing magyarul több-szintű értékesítést jelent (nevezik még hálózati kereskedelemnek is). A lényege pedig az, hogy egy vállalkozás nem a hagyományos formában (bolt- és üzlethálózaton keresztül), hanem hierarchikus hálózatba szerveződő értékesítőkön (ügynökökön) keresztül értékesíti a termékeit (ami lehet pl. pénzügyi és kozmetikai termék is).

A rendszert a minden szinten megjelenő pénzügyi motiváció hajtja: nem csak az általam forgalmazott termékre rakott árrés az enyém, hanem még abból a nyereségből is részesedek, ami az általam (vagyis alám) beszervezett ügynökök eladásai révén keletkezik.

Az MLM azonban sok esetben nem csak kifelé értékesít: jelentős azoknak a tagoknak a száma is, akik csak a hálózatban forgalmazott termékek „kedvezményes” vásárlása miatt maradnak tagok. Ezeket a termékeket ugyanis az „exkluzivitás” aurájával veszik körül: csak a hálózaton keresztül szerezhetőek be, normál boltokban nem.

 

Problémásnak tartod a direkt marketing ilyetén formáját? Valóban olyan kecsegtető-e, mint amilyennek első blikkre tűnik?

Az MLM, illetve az MLM-re épülő értékesítés a kapitalizmus egyik legszélsőségesebb és egyben legvisszataszítóbb megnyilvánulási formája. Ezek a cégek nem elégednek meg azzal, hogy a hagyományos és elfogadott kereskedelmi csatornákon értékesítsenek, és nem elégednek meg azzal sem, hogy a szokásos marketing technikákkal élénkítsék a keresletet. Ehelyett behatolnak a magánszférába és aprópénzre váltják az emberi kapcsolatokat.

Addig nincs vele probléma, amíg jön egy nyakkendős ügynök és felajánl nekem egy terméket vagy szolgáltatást. Meghallgatom, döntök, és ha nem kell, megköszönöm és elmegy. Az, hogy milyen konstrukcióban kapja munkájáért a pénzt, és hogy utána kap-e valaki jutalékot, nem érdekes.

Az igazi probléma ott kezdődik, hogy az MLM hálózatok zöme pont arra épít, hogy az ember bizonyos szituációkban és bizonyos embereknek nem tud ellentmondani, illetve bizonyos embereknek jobban elhiszi, amit mondanak. Ez a leghatásosabb reklám. Ha a barátod vagy a főnököd ajánlja, az biztos úgy van.

Ami pedig a kecsegtetést illeti: az egész rendszer a hiszékenységre és a kétségbeesettségre van építve. A hiszékenység már ott megjelenik, amikor elhiszem, hogy hónapok alatt több százezres vagy akár milliós fizetésem lesz, de ott is, amikor elhiszem a tudományosnak látszó okfejtéseket a termékek előnyös tulajdonságairól.

A kétségbeesettség pedig szintén tetten érhető: sokan kétségbeesett helyzetük miatt csatlakoznak a hálózatokhoz. Várnak valamilyen csodára, ami jobbá teszi anyagi körülményeiket, vagy épp emberi közösségre vágynak. Csakhogy sajnos egyiket sem kapják meg: azok száma, akik valóban nyereséghez jutnak, nagyon kicsi, a közösséget pedig lehet-e olyan helyen várni, amit a pénz iránti sóvárgásra építenek?

Valójában sokkal nagyobb a hálózatokban azoknak az aránya, akik rengeteg pénzt ölnek bele, s legfeljebb „olcsóbban” kapják meg a még így is aránytalanul drága termékeket.

Szintén probléma, hogy a hiszékenység és a kétségbeesettség végül valamilyen kvázi vallásos jelleget ölt. Sok MLM taggal nem is lehet értelmesen beszélgetni – ha megkérdőjelezzük egy-egy állítás igazságtartalmát, az felér egy eretnek állítással, amivel rögtön kicsaphatjuk a biztosítékot.

Így aztán igazi sorscsapás lehet egy MLM értékesítő rokon vagy barát, aki összejöveteleinket árubemutatónak tekinti, és aki már nem úgy beszél hozzánk, mint régen, hanem potenciális vásárlóként tekint ránk.

Ezért az MLM korántsem ártatlan kereskedelmi forma, társadalmi veszélyei is vannak.

 

Milyen termékeket forgalmaz leginkább egy MLM alapon működő vállalkozás?

Sokféle MLM hálózat létezik, hiszen itt a rendszer, illetve az elv a lényeg, nem az áru. Mégis, különösen a kozmetikumokat, tisztítószereket és étrend-kiegészítőket forgalmazó hálózatok futottak fel és váltak ismertté – talán mert ezek mindennapi fogyasztási javak közé (az úgynevezett „gyorsan forgó fogyasztási cikkek”) közé tartoznak. De van MLM rendszerben pénzügyi szolgáltatásokat értékesítő cég is, amelyik a maga nemében piacvezetővé tudott válni az utóbbi években Magyarországon.

 

Betartja-e azokat a jogszabályokat, amelyek arra hivatottak, hogy tájékoztassák a vásárlót?

Másik probléma az MLM hálózatokkal az, hogy zárt, a hatósági szempontból gyakorlatilag láthatatlan és ellenőrizhetetlen kereskedelmi csatornákat nyitnak. Elvileg nem vonatkoznak rájuk más szabályok, mint a boltokban forgalmazott termékekre, ám gyakran tapasztaljuk, hogy nem felelnek meg azoknak – nincsenek rajtuk például a kötelező termékinformációk (sokszor semmilyen magyar nyelvű szöveg sincs rajtuk). Nincs az állításaikat igazoló független minősítés a termékeiken, amelyek bizonyítanák, hogy ilyen vagy olyan hatással bírnak, ilyen és olyan tiszták.

Emiatt viszont az MLM tevékenység fogyasztóvédelmi szempontból is igencsak aggályos. Kimerítheti például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát, mert különösen aggresszív, és kimondottan alkalmas arra, hogy befolyásolja a fogyasztók döntéseit.

Jó példa erre az, amikor a gyerekorvos megveteti az aranyárban mért gyógyhatású készítményeket pacienseinek szüleivel – amit én különösen etikátlannak tartok. Kíváncsi lennék, hogy mit tesz ilyen gyakorlatok ellen a Magyar Orvosi Kamara.

 

Ha olyan termékbe botlunk, amely nem tartalmazza a fenti kritériumokat, akkor mit tehetünk, hova fordulhatunk?

Gyakorlatilag semmit nem tehetünk. A terjesztők a legtöbb esetben nem vállalkozók – még csak számlát sem kapunk. Ezért ha elégedetlenek vagyunk, csak polgári peres eljárásban próbálhatunk jogorvoslatot szerezni igazunknak. És akkor itt jön a DE: kit jelentené fel mondjuk a testvérét?

 

A Tudatos Vásárlók Egyesületénél, mint fogyasztóvédelmi szervezetnél találkoztatok-e már MLM-es termékkel esetleg panasszal?

 

Az MLM-nek szintén sajátja, hogy kevés a panasz. Amikor az emberek rájönnek, hogy becsapták őket, többnyire a saját maguk felelősségét és hiszékenységét is belátják. Vagy ami tényleg baj: a leggyakoribb, hogy be sem ismerik maguknak a dolgot. Ez egy játékelméleti dilemma: már annyi energiát és pénzt öltek bele, hogy most már nem ugranak ki, és a saját maguk védelme és felmentése miatt inkább tovább álltatják magukat.

 

Kép [cc] cjnzja



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében