fbpx

| Tudatos Vásárló

Minden negyedik magyar hallott már a Ne Vásárolj Semmit! Napról

Mennyire ismerik Magyarországon a Ne Vásárolj Semmit! Napot? A GfK Hungáriával együttműködve 2006 januárjában erre kerestük a választ.

A Ne Vásárolj Semmit! Napnak Magyarországon immár hétéves hagyománya van. Kíváncsiak voltunk, mennyire voltak sikeresek eddigi kampányaink, a társadalom mekkora részének tudtuk eljuttatni a Nap üzenetét (természetesen a Ne Vásárolj Semmit! Napot népszerűsítő többi hazai szervezettel együtt) .

A GfK Hungáriával közösen a múlt hónapban 1000 fő megkérdezésével azt vizsgáltuk, vajon mindenki fel tudja-e idézni, miről szól a november végi egynapos „fogyasztói böjt”. Ugyancsak kíváncsiak voltunk a Nap fogadtatására, hogy mennyire tartja a közvélekedés jó ötletnek a kezdeményezést.

A felmérés eredményei szerint a megkérdezetteknek mintegy negyede hallott erről a napról. „Ez az arány bár nem túl magas, mégis némi fenntartással kezelendő” – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. „Az ilyen jellegű, egy személy, vagy egy esemény ismertségét felmérő kutatások során általánosságban igaz ugyanis, hogy a megkérdezettek nem kívánnak úgymond kínos helyzetbe kerülni, ezért bizonyos arányban akkor is igennel válaszolnak, ha valójában még soha nem hallottak a megkérdezés tárgyát képező napról, vagy személyiségről” – folytatta a szakember. Természetesen a közvéleménykutatások ezen túl még számos, a valós helyzetet esetleg torzító korláttal bírnak. Ennek ellenére közvéleménykutatással fontos információk szerezhetőek – ebben az esetben is.

Tízből közel négy válaszadó már nem emlékezett arra, került-e a kosarába valami 2006. november 24-én. Mintegy 21% volt azoknak az aránya, akik vásároltak, mert őket az ilyen akciók nem érdeklik. Ez a hozzáállás a legjellemzőbb a legalacsonyabb iskolai végzettségűek (36%) és a 30 évnél fiatalabb korosztály körében volt számottevően magasabb. A megkérdezettek 17%-a azért nem vásárolt semmit ezen a napon, mert egyébként sem tervezett bármiféle vásárlást november 24-ére. 13% vásárolt ugyan, de csak azért, mert nem tudta más napra halasztani valamely árucikk megvásárlását. A nők körében valamivel magasabb, 16%-os ez az arány, míg a férfiaknál csak 10%. A megkérdezettek csupán 6 %-a állította, hogy a „Ne Vásárolj Semmit! Nap” miatt nem vett semmit november utolsó péntekén.

Akik nem hallottak a Ne Vásárolj Semmit! Napról, azoktól – miután a kutatók kifejtették, mely gondolat jegyében fogalmazódott meg a nap gondolata – megkérdezték, mi a véleményük a kezdeményezésről. Valamivel több, mint tizedük tartotta jó ötletnek, s jelezte, hogy idén csatlakozik is hozzá, míg ugyanekkora részük (11%) jó ötletnek tartotta, de egyben megkérdőjelezte, hogy képes lenne megállni a vásárlást.

Mintegy 50%-uk ugyanakkor feleslegesnek tartotta a Ne Vásárolj Semmit! Napot. Szerintük egyetlen nap nem változtat semmin. Figyelemreméltó azonban, hogy a Nap fogadtatása a legkedvezőbb a legmagasabb iskolai végzettségűek között volt: 30%-uk nyilatkozott úgy, hogy jó ötletnek tartja a kezdeményezést, és csatlakozna is hozzá.

 

A Ne Vásárolj Semmit! Nap minden évben alkalmat teremt arra, hogy – vásárlás helyett – beszélgessünk arról, hogy fogyasztói magatartásunk, vásárlói döntéseink milyen hatással vannak a környezetre és más emberek életére, s hogy megfogalmazzunk magunk számára, hogyan hozhatnánk olyan fogyasztói döntéseket a jövőben, amelyek a környezet és az emberek javát segítik.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás