fbpx

| Kövécs Gábor

Miért nem érdemes belebolondulni a tévébe?

A nagyobb méretű televíziók, s mindenekelőtt a legújabb plazma- vagy
folyadékkristályos képernyőjű csodák átlagban háromszor több energiát
fogyasztanak, mint kisebb, katódcsöves öreg társaik.

De számos más elektronikai újdonság, amelyek a
számítástechnikával, fotózással, zenehallgatással kapcsolatosak, ugyancsak egyre
nagyobb energiafogyasztók. A nagyobb teljesítményű digitális rádiókészülékeket
különösen problémásnak nevezte az energiatakarékosság terén méréseket végző és
tanulmányokat közreadó brit Energy
Saving Trust
(EST).

A manapság elterjedt, hagyományosnak nevezhető, viszonylag
korszerű világítási rendszerekben nem várható különösebb változás, ezért a
jövőben a háztartások növekvő energiafogyasztásáért elsősorban az elektronikai eszközök
tehetők felelőssé.

Az EST számításai szerint 2020-ra a háztartásokban
elfogyasztott energia csaknem 45%-át a szórakoztatóelektronikai készülékek
emésztik majd fel – a lapos képernyőjű tévékkel az élen. Ezek Nagy-Britanniában
már most is meglehetősen elterjedtek, 2020-ra azonban feltételezhetően
dominánssá is válnak, s háztartásonként több mint egy ilyen készülék kerülhet
használatba. A becslések szerint csupán készenléti állapotban is ezek teszik
majd ki a családi energiafogyasztás 1,4%-át.

Nagy-Britanniában, akárcsak Európa-szerte, jellemző a
szórakoztató elektronikai berendezések digitalizációja. A távközlés terén
kutatásokat végző brit Ofcom intézet szerint a brit háztartások 80%-ában már
digitális tévék vannak, s 2012-re teljesen ki fogják szorítani az analóg
készülékeket.

Az EST szakértője szerint miközben az ipart is arra kell
folyamatosan ösztökélni, hogy energiatakarékosabb megoldásokat keressen, a
fogyasztót is „bombázni” kell az üzenettel: egyszerűen áramtalanítsa
készülékét, ha nem nézi vagy hallgatja tovább. Ha így tesz, egy átlagos
háztartás évi 37 angol fontot, azaz mintegy 15 ezer forintnyit tud megspórolni.

 

Forrás: BBC

Képek [cc] Henrik
Becker
, Melody Harrison
Hanson

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás