fbpx

| Tudatos Vásárló

Miért jó közösségi mezőgazdasági tagnak lenni?

A közelmúltban kutatás készült néhány hazai közösségi mezőgazdasági csoport tagjai körében. Célja az volt, hogy kiderüljön, mi motiválja a tagokat a csatlakozásban, milyen pozitív és negatív tapasztalatiak vannak. Az eredményekről röviden.

A kutatás 4 közösségi mezőgazdasági csoport tagjainak válaszai alapján készült online kérdőív segítségével arról, miért csatlakoztak, milyen pozitív és negatív tapasztalataik születtek a tagság során. A válaszokból kiderült, hogy a tagok között a nők száma jóval (64/19) meghaladja a férfiakét, a végzettség tekintetében magas, 91% a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya.

Miért csatlakoztak?

Legtöbben az egészséges, ismert és helyi zöldségek vásárlása, a helyi gazdálkodó támogatása és a környezeti megfontolások miatt döntöttek a tagság mellett. Szintén nagyon jellemző motivációk: az új ételek, receptek megismerése, a termelővel való személyes kapcsolat kialakítása, illetve a gyerekek megismertetése a mezőgazdasággal.

Ezekhez képest a mezőgazdasági ismeretek bővítése, a termelővel való közös kockázatvállalás, a közösséghez tartozás, baráti kapcsolatok kialakítása kevésbé voltak fontosak. Annak ellenére, hogy ezek a legfontosabb alapértékei a közösségi mezőgazdálkodást képviselő kezdeményezéseknek. A legkevésbé a szabadidős tevékenység vagy önkéntes munka volt hajtóerő a csatlakozásban.

Melyek a legpozitívabb tapasztalatok?

A közösséggel kapcsolatos pozitív tapasztalatok jelentették legnagyobb meglepetést a tagok számára. Szoros baráti kapcsolatok ugyan nem alakultnak ki, de valamiféle kapcsolati háló mégis létrejött, a tagok szívesen találkoznak, beszélgetnek egymással.                                                      

Mi okoz nehézséget?

A kutatás a negatívumokra is kitért (bár ezek nem jelentek meg olyan magas értékben, mint a motivációk vagy a pozitívumok). A leggyakrabban az merült fel negatívumként, hogy a doboz tartalmán nem lehet változtatni, csak adott időpontban lehet menni érte, illetve voltak, akik magasnak találták a heti doboz árát. Egy másik kutatás (a gödöllői Szent István Egyetem Környezet- és Tájgazdálkodási Intézete Környezetgazdaságtani Tanszékének kutatócsoportja által végzett, 5 gazdaságot vizsgáló felmérés) ebben a kérdésben más eredményre jutott: „Meglepő módon – az interjúk alapján úgy tűnik -, a fogyasztók jellemzően jobb ár-érték arányúnak tartják a dobozt még a piaci vásárlással szemben is, de mennyiségre soknak találják az egy dobozba kerülő terményt, legalábbis arról, hogy az kevés volna, senki nem panaszkodott. A fogyasztók szerint ugyanakkor kifejezetten megfizethető a dobozrendszer. Megfelelőnek tartják az árát, mert a termékek rendkívül magas minőségűek, s ehhez képest sok tag számára még inkább olcsónak is mondható.”

Kockázatvállalás, önkéntes munka, közösség

A tagoknak 4 állításra vonatkozóan is véleményt kellett alkotniuk egy 5 lépcsős skála segítségével.

  • 1. Állítás: Ha valamilyen kár érné a termelő kertjét, terményeit (jégeső, váratlan fagy, belvíz), és egy darabig a dobozokba kevesebb dolog, netán semmi nem kerülne, akkor is a dobozrendszer tagja maradnék, és befizetném az adott hónapra eső tagdíjat.

A közös kockázatvállalásra vonatkozó állításra ellentmondó eredmény született. Míg a motivációk között az elsők között szerepel a „termelővel való közös kockázatvállalás”, addig itt az „inkább nem ért egyet” állításra érkezett a legtöbb válasz. Ez arra utalhat, hogy sajnos a tagok nincsenek teljesen tisztában a közös kockázatvállalás fogalmával. Ez azért is nagyon fontos, mert ezeknek a közösségi kezdeményezéseknek az egyik célja éppen az, hogy a tagok kiálljanak a gazda mellett, és közösen vállalják a felelősséget előre nem látható problémák esetén.

  • 2. állítás: Fontosnak érzem, hogy részt vegyek a dobozrendszer működésében, működtetésében (átvételeken való segédkezés, rekeszek kipakolása, közösségi események szervezése).

Ebben az esetben erős egyetértés született, ami azt jelenti, hogy a tagok szívesen vesznek részt a dobozrendszer működtetésében.

  • 3. Állítás: Ha a hétköznapjaimban bármi problémám adódna, akkor azt megbeszélném a dobozrendszer más tagjaival
  • 4. Állítás: A dobozok heti elosztásakor mindig szívesen beszélgetek a többi taggal.

A harmadik és negyedik állításra adott válaszok alapján egybe esnek a korábbi eredményekkel: szoros baráti kapcsolat nem alakult ki, de a lazább ismertségi viszony igen.

Az összegzett kutatás szerint a hazai közösségi mezőgazdasági tagok motivációi nagy hasonlóságot mutatnak a külföldi példákkal. A közösségi mezőgazdasági kezdeményezések nagyon fontosak, mert az egészséges, magas tápértékű terményeken felül a tagok értékes dolgokat megtapasztalhatnak meg. Egyrészt, megtanulják, milyen adott élelmiszermennyiségből gazdálkodni, másrészt, mivel ismerik a gazdát és tudják, milyen munkával jár a termények megtermelése, jobban becsülik a kapott zöldségeket.

A megtermelt terményeket képesek lesznek hatékonyabban felhasználni (pl. befőzni), így kevesebb hasznosítható étel végzi a kukában. Közösségépítő hatásai mellett közelebb viszi az embereket ahhoz, hogy megtapasztalják, mi az a fenntartható fogyasztás.

Kép: Nagy Melinda (Átadás a szigetmonostori Biokertnél)

Forrás: Lazányi Orsolya: Munka után édesebb a mángold – A közösség által támogatott mezőgazdálkodás a fogyasztói tagok szemével (2013). Szakdolgozat. Budapesti Corvinus Egyetem. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás