• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Mi fán terem? Burgonya

2008.09.03. /

Cleopatra és Agata, Rózsa és Katica, Sarolta és Luca, Réka és Rebeka, Desiré és Helena – mind-mind egy-egy burgonyafajta neve. No persze, van Démon és Góliát is!

"Krumpli, krumpli, hétfőn krumpli,
kedden és szerdán krumpli,
csütörtökön pénteken krumpli
szombaton újdonság: megint krumpli,
vasárnaptól krumpli..."
- erdélyi jiddis népdal alapján
Gryllus-Sárközy: Volt egyszer egy kis zsidó c. lemezéről

 

Nemzetközi krumpliév - „Rejtett kincs"
2008 a krumpli éve! Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) a krumpli előnyös tulajdonságai, gazdag történelme és a különböző kultúrákban betöltött szerepe, nem utolsó sorban pedig az éhezés felszámolására való potenciálja miatt nyilvánította 2008-at a burgonya nemzetközi évévé.
Tovább a kampányoldalra >>>

Krumpli, kolompér, krumpedli, pityóka...

A „földi alma" (Solanum tuberosum) dél-amerikai eredetű, ahol a szegény emberek kenyerének is nevezték. Mára Európa lett a legnagyobb burgonyatermesztő földrész. Emberi alapélelmiszernek tekinthető, de állati takarmányozásra is használják, valamint a szeszipar és a gyógyszeripar is igényt tart rá. A csucsorfélék családjába tartozik, rokonai a paprika, paradicsom és a padlizsán.

 

Egészséges!

Sokaknak a burgonyával kapcsolatban sajnos csak a fagyasztott-elősütött hasábburgonya, az agyonsózott krumpliszirom, a por alakban gyártott püréalapanyag vagy a karácsonyi rántott halhoz kínált majonézes krumpli jut eszébe. Pedig teljes értékű táplálékként fogyasztva, héjában főve vagy sütve igen jótékony hatású.

A burgonya rendkívül egészséges zöldségfajta. Szénhidrát-keményítő tartalma (18-20g/100g) mellett C, B1, B2, B6 és A-vitamin tartalma is magas, sokféle ásványi anyagot tartalmaz. Kiemelkedő káliumforrás: káliumtartalma 340mg/100g. Fehérjetartalma nem túl nagy, de összetétele kedvező, így nagyon jól hasznosul. Kisgyermekek étkezésében az anyatej utáni első táplálék. Diétás konyhában is ott a helye könnyű emészthetősége miatt, persze nem bő zsiradékban kisütve.

 

Édesburgonya
A mi krumplinknak csak névrokona az édesburgonya (vagy batáta). Neve ellenére ugyanis semmiféle rokonságban nem áll a krumplifélék családjával: egy másik növény nemzetségéhez, a hajnalkák családjába tartozik. Sőt, íze sem hasonlít hozzá. Sok trópusi éghajlaton élő nép, így pl. a pápuák legfontosabb eledele.

Vásárlás, felhasználás

A krumplinak csak a gumóját fogyasztjuk, a növény levele, virágja, termése, csírája ehetetlen, sőt mérgező! A gumó azonban gyakorlatilag egész évben megtalálható a piacokon, boltokban. Száraz pincében majd egy esztendeig jól tárolható, tavasszal pedig már viszonylag korán jön az újburgonya.

Vásárlásnál figyeljünk arra, hogy egészséges, kemény, csíramentes gumókat válasszunk, amelyeknek nincs sem penészes-földes, sem vegyszer-szaguk. Ugyancsak kerüljük a zöld héjú, csírázásnak indult gumókat. Fény hatására ugyanis nemcsak csírázásnak indul a gumó, de mérgező szolanin is képződik benne.

Gumóját - ellentétben sok más zöldséggel - főzve vagy sütve fogyasztjuk (jótékony hatása is így érvényesül), bár van, aki a nyers krumpli megszállott híve. Készíthető belőle többek között leves, főzelék, omlett, lepény, krumpligombóc, burgonyakrokett, krumplisaláta, és még sorolhatnánk.

A krumpliból az esetleges zöld részeket érdemes kivágni, a zöld héjú gumókat pedig alaposabban meghámozni.

 

Termesztési jótanácsok

A burgonya nagyüzemi termesztése során sok-sok vegyszerrel találkozik. Olcsó élelmiszer, de ha igazán akarunk részesülni az általa nyújtott előnyökből, termesszük (ezt is, mint minden mást) bio módon!

Burgonyánk komposzttal dúsított talajban termesztve lesz igazán ízletes. Ha kömény szomszédságában növekedik, az íze is jobb lesz.

A burgonyabogár elleni legjobb védekezés az, ha időben összeszedjük, de a torma is segít az elhárításban. Persze a biológiai védekezés munkaigényesebb, mint permetezővel nekiesni, de az eredmény magáért fog beszélni. A büdöske és a körömvirág a talajlakó fonálférgeket űzik el, a zsurlófőzet pedig a gombás fertőzésekkel szemben megelőző hatással bír. Köztesként ültethetünk spenótot, aminek szárát az érés után érdemes mulcsnak otthagyni, a burgonya meghálálja.

 

Receptek

Krumplis-tökmagos pogácsa
Hozzávalók:

  • 40 dkg héjában főzött, meghámozott és áttört krumpli (tisztán mérve)
  • 1 kg teljes kiőrlésű búzaliszt (80 dkg őszi búza és 20 dkg durum búza)
  • fél dl extra szűz olívaolaj
  • negyed csomag friss élesztő
  • kb. fél liter langyos víz (függ az őrlés finomságától)
  • 2 kiskanál só
  • 10 dkg durvára darált tökmag

Elkészítés: A hozzávalókat kelt tésztává összedolgozzuk és jó átgyúrjuk. Egy órát kelni hagyjuk, majd a tésztát négy egyenlő részre osztjuk, és így dolgozunk tovább vele. Fél cm-esre nyújtjuk, tetejét négyzetrácsozzuk. stampedlis pohárral szorosan egymás mellett pogácsákat szaggatunk belőle. Két tenyerünk belső éle segítségével egyenként megsodorjuk a pogácsákat, kivajazott sütőlemezre tesszük, megkenjük kis olajjal kikevert tojássárgájával. 200 fokon kb. 40 percig sütjük. 4 tepsi lesz belőle, kb. 120-130 db. Ha kihűlt, kiválóan fagyasztható szűkösebb napokra...

 

Tárkonyos krumplileves

A szokásos módon megtisztítjuk a burgonyát (újkrumplit nem kell hámozni, elég egy zöldségkefével alaposan átdörzsölni), kockákra vágjuk, és sóval, morzsolt szárított tárkonnyal, őrölt köménymaggal, kevés borsikafűvel feltesszük főzni. Ha megpuhult a burgonya, tejfölös liszttel vagy étkezési keményítővel behabarjuk. Sűríthetjük a levesből kivett és összeturmixolt lével is.

 

[B.M.]

Kép [cc] svanes, Zesmeralda

 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu, és szívesen olvasod a cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében