fbpx

| Dióspatonyi Ildikó

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megtévesztő jelölések az élelmiszercímkéken

Cukormentes! Csökkentett zsírtartalmú! – harsogják az öles betűk, és már kapjuk is le a dobozt a polcról. Hiszen ki akarna cukros vagy zsíros terméket venni, ha lehet „egészségeset” is? Ám a vonzó feliratok mögött megbújó igazságot sokszor a kis betűk rejtik.

Az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett feltűnő állítások célja a vásárlók figyelmének felkeltése, valamint egyfajta pozitív érzet kialakítása a vásárlókban az adott élelmiszerrel kapcsolatban – vagyis hogy az adott termék „egészséges”. Az ilyen hívogató szlogenek azonban arra is alkalmasak, hogy elfedjék az adott termék kedvezőtlen tulajdonságait. Hiszen attól, hogy egy csokiban a tejnek köszönhetően van némi kalcium is, az még csoki marad – cukorral, zsírral.

Ezért a jelenlegi szabályozás értelmében az ilyen jellegű állítások csak akkor szerepelhetnek a csomagoláson, ha feltüntetik mellettük az összes tápanyagot és azok egymáshoz viszonyított arányát. A gyakorlatban ez persze általában úgy fest, hogy a termék előnyös tulajdonságait jó nagy betűk hirdetik az elülső oldalon – például „Vitaminban gazdag!” –, míg a kevésbé vonzó információkat a hátsó oldalra dugják el kis betűvel.

Jó példa erre a csoki mellett rengeteg egyéb édesség is, melyek csomagolásán gyakran ott virít, hogy „vitaminokat tartalmaz”. A vásárlók jól tudják, hogy a vitaminok fontosak és hasznosak, így gyorsan kialakul bennük az egészséges termék illúziója.

A kekszféléket is szeretik a gyártók úgy eladni, mintha azokban rostokon és fehérjén kívül más nem is lenne. Jó megoldás erre egy szál rozs vagy egy pohár gusztusos tej fotója, amely azonnal az egészség érzetét sugallja, vagy a gyerekeknek szóló kedves kis rajzok, amelyek elmesélik, hogy miért is fontosak a vitaminok. A másik oldalon apró betűkkel azonban ott díszeleg, hogy 100 g termék akár 30 g cukrot és 17 g zsírt is tartalmazhat. Ugyancsak vonzó lehet a nyalókák, cukorkák és gumicukrok csomagolása is, amikor rányomtatják, hogy a termék „zsírmentes” vagy „alacsony zsírtartalmú”. Kész szerencse.

Nem jobb a helyzet a müzliszeletek és gabonapelyhek esetében sem, hiszen ezek csomagolásán gyakran találkozunk ínycsiklandozó gyümölcsökkel, melyek szinte pavlovi reflexként hívják be az egészség érzetét. Ám ha megnézzük egy müzliszelet tápértékadatait, láthatjuk, hogy 100 g termékben akár 14 g zsír, illetve 56 g szénhidrát is lehet. Meg persze némi gyümölcs – ha szerencsénk van, a fán termett fajtából.

A legjobb termékcsoport a fogyasztók éberségének tesztelésére azonban kétségkívül az ízesített tejtermékek és joghurtok világa. Előszeretettel hangsúlyozzák a joghurt élelmi rosttartalmát vagy kedvező pro- és prebiotikus tulajdonságait, a joghurt cukortartalmáról azonban csak a címke alapos bogarászása után találunk információt. Az ízesített joghurtok akár 15-20 g cukrot is tartalmazhatnak 100 g termékben, ami közel három evőkanál kristálycukorral egyenértékű.

Az alacsony zsírtartalmú joghurtok dobozait is érdemes közelebbről szemügyre venni, hiszen az alacsony zsírtartalom még nem garancia az alacsony cukortartalomra is.

 

Ami sok, és ami elég
Sajnos a szigorodó szabályozások ellenére az átlagos vásárló könnyen eltéved a címkék birodalmában, és bár azt hiszi, hogy egészségesen táplálkozik, a valóságban többet árt magának, mint gondolná.
Ezért a brit élelmiszer-hatóság a vásárlók érdekében közzétett egy javaslatot arra vonatkozóan, hogy 100 gramm élelmiszerben mi számít kevésnek vagy soknak. A jelenlegi táplálkozás-élettani ajánlások értelmében ha 100 g élelmiszer 2 g cukrot, 3 g zsírt, 1 g telített zsírt, 0,1 g nátriumot vagy 0,25 g sót tartalmaz, akkor az adott összetevő szempontjából az élelmiszer jónak mondható.
Ez azonban még nem jelenti azt, hogy ez a komponens „alacsony” vagy „csökkentett” mennyiségben lenne jelen a szóban forgó élelmiszerben, márpedig a gyártók szeretik ezekkel a vonzó feliratokkal magukhoz édesgetni a vásárlókat. Ugyanezen brit javaslat szerint ha 100 g élelmiszer 10 g cukrot, 20 g zsírt, 5 g telített zsírt, 0,5 g nátriumot vagy 1,25 g sót tartalmaz, akkor mindenképpen gondoljuk át, hogy mikor és mennyit fogyasztunk belőle.

„Edd meg, jó lesz!”

Nem minden egészségre vonatkozó állítás megtévesztő. De ezeknek az állításoknak hatósági engedélyezési eljáráson kell keresztülmenniük, amelynek során tudományos dokumentumokkal kell bizonyítani az állítás megalapozottságát. Nem véletlen a szigor, hiszen egyre több fogyasztó keresi az egészséges(nek hitt) termékeket.

A gyártók – talán túlzott – igyekezetét jól mutatja, hogy átlagban a megvizsgált állítások kétharmadát utasította el a vizsgálatok hitelességét ellenőrző Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal.

Könnyen megtévesztik a fogyasztókat az olyan jól hangzó, de önmagukban semmitmondó állítások, mint például az, hogy a termék fogyasztása „jó közérzetet biztosít”.

Ezek az általánosítások nem hordoznak valódi információt, mi fogyasztók pedig hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a jó közérzet mindenkinek mást jelent, minimum nemtől, kortól és egészségi állapottól függően.

A gyerekeket megszólító üzenetekkel szemben is érdemes gyanakodnunk. Például gyanús, hogy valóban éppen egy édesipari termék vagy egy gabonapehely segít-e az egészséges csontrendszer kialakításában. Más édességek „kirobbanó energiát” biztosítanak, vagy „védik a szív- és érrendszer egészségét”.

Nem vitás, hogy ezek a termékek valóban vitaminokkal dúsítottak, de általában nagyon magas cukortartalmuk következtében (kb. 19 g cukor/100 g termék) többet árthatnak, mint használnak.

Tehát miközben boldogan nézzük, ahogy csemeténk befal egy tál kakaós pelyhet, gondoljunk arra, hogy ezzel az erővel akár egy jó nagy kanál kristálycukrot is feltálalhattunk volna neki reggelire. Ráadásul a nagyon édes ízhez igen gyorsan hozzá tud szokni a gyerek szervezete, a „leszoktatás” pedig felettébb fájdalmas. És nemcsak a gyerek számára…

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 25. számában

Fotó [cc]: sis

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás