| Tudatos Vásárló
Megbírságolt internetszolgáltatók
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban két nagy internetszolgáltatót, a T-Online-t és a UPC-t is megbírságolta helytelen piaci magatartásáért.
A GVH szerint a T-Online Zrt. 2006 nyarán, majd 2006 őszén a fogyasztók számára megtévesztő módon népszerűsítette ADSL szolgáltatását. A társaság reklámjaiban azt ígérte, hogy a fogyasztó 30 napon belül mindenféle költség és kötöttség nélkül elállhat a szolgáltatástól, a versenyhatóság vizsgálata azonban kiderítette, hogy a tájékoztatás nem volt valós. A reklámokban ugyanis nem szerepelt, hogy ha a fogyasztó a szolgáltatást egy hónapon belül lemondta, úgy a T-Online felé fizetési kötelezettsége ugyan nem keletkezett, ám a Magyar Telekom nagykereskedelmi feltételei szerint a felmondást követő három hónapig nem minősül új fogyasztónak, ami a fogyasztók egy körét rosszul érinthette. Azon internetes szolgáltatóknál ugyanis, akik a Magyar Telekomtól vették a kiskereskedelmi ADSL szolgáltatás alapjául szolgáló nagykereskedelmi szolgáltatást szintén csak új ügyfelek kaphattak kedvezményes árat. Mivel a Magyar Telekom nagykereskedelmi szerződési feltételei szerint új felhasználónak csak az számít, akinek a szerződéskötést megelőző három hónapban nem volt ADSL szolgáltatásra szóló szerződése, így T-Online szolgáltatását ingyen kipróbáló, ám azt végül igénybe nem vevő, más szolgáltatónál próbálkozó ügyfelek eleshettek a kedvezménytől.
A GVH szerint pedig a végső felhasználó fogyasztóknak nem kell tisztában lenniük a nagykereskedelmi feltételekkel és az abból fakadó – számukra kedvezőtlen – következményekkel, s 7 millió forint bírságot rótt ki a szolgáltatóra
A versenyhatóság szerint a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. 2006-ban és 2007-ben közzétett egyes reklámjai is alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére: a hirdetéseiben ígértnél kisebb letöltési sebességet biztosított az előfizetők számára, s arról sem megfelelően tájékoztatta ügyfeleit, hogy a meghirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírásával lehet szerződést kötni.
A UPC hirdetéseiben az szerepelt, hogy a chello extreme csomag letöltési sebessége 10240 kbit/sec, a chello professional csomagé pedig 20480 kbit/sec. A GVH rendelkezésére bocsátott mérési eredményekből azonban az derült ki, hogy 2007. március 1. után a letöltési sebesség egyszer sem érte el a reklámokban megjelölt sebességet.
A UPC a sávszélességen kívül az Internet szolgáltatás áráról sem adott pontos tájékoztatást. A társaság arról ugyanis több reklámjában nem adott tájékoztatást, hogy a 2006-ban és 2007-ben reklámozott árakon csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá. Ugyancsak hűségnyilatkozatot kellett aláírni, ha az ügyfél hozzá akart jutni a reklámozott ajándékokhoz (telefonkészülék, hordozható DVD lejátszó, Nintendo stb.).
Mivel a versenytörvény értelmében az áru lényeges tulajdonságáról tilos megtévesztő tájékoztatást adni, a UPC magatartása a fogyasztók megtévesztésének minősül, ami miatt A UPC Kft-nek így 10 millió forint bírságot kell fizetnie.
A bírság összegének megállapításakor a GVH enyhítő körülménynek vette, hogy az eljárás alatt a UPC igyekezett kárpótolni a hibabejelentéssel hozzá forduló fogyasztókat. A társaság változtatott a hűségnyilatkozattal kapcsolatos kommunikációs gyakorlatán, illetve a GVH álláspontjának megismerését követően módosított a konfigurációban beállított sebességen A távközlési társaság ezen túlmenően a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében vállalásokat is tett: „Kisokos” kiadványt jelentet meg, amelyet weboldalán, saját magazinjában és terméktájékoztatóiban tesz elérhetővé, ,a gyerekek számára pedig tájékoztatást ad az Internet biztonságos használatáról, az idősebbeknek pedig az Internet technikai paramétereiről. A Gazdasági Minisztériummal együtt bonyolított Netrekész program keretében ezév szeptemberében az alapító cégekkel együtt a UPC is megjeleníti majd a felhasználói sajátosságokat és egyéb tájékoztatást is ad a fogyasztók számára.