fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megbírságolt internetszolgáltatók

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban két nagy internetszolgáltatót, a T-Online-t és a UPC-t is megbírságolta helytelen piaci magatartásáért.

A GVH szerint a T-Online Zrt. 2006 nyarán, majd 2006 őszén a fogyasztók számára  megtévesztő módon népszerűsítette ADSL szolgáltatását. A társaság reklámjaiban azt ígérte, hogy a fogyasztó 30 napon belül mindenféle költség és kötöttség nélkül elállhat a szolgáltatástól, a versenyhatóság vizsgálata azonban kiderítette, hogy a tájékoztatás nem volt valós. A reklámokban ugyanis nem szerepelt, hogy ha a fogyasztó a szolgáltatást egy hónapon belül lemondta, úgy a T-Online felé fizetési kötelezettsége ugyan nem keletkezett, ám a Magyar Telekom nagykereskedelmi feltételei szerint a felmondást követő három hónapig nem minősül új fogyasztónak, ami a fogyasztók egy körét rosszul érinthette. Azon internetes szolgáltatóknál ugyanis, akik a Magyar Telekomtól vették a kiskereskedelmi ADSL szolgáltatás alapjául szolgáló nagykereskedelmi szolgáltatást szintén csak új ügyfelek kaphattak kedvezményes árat. Mivel a Magyar Telekom nagykereskedelmi szerződési feltételei szerint új felhasználónak csak az számít, akinek a szerződéskötést megelőző három hónapban nem volt ADSL szolgáltatásra szóló szerződése, így T-Online szolgáltatását ingyen kipróbáló, ám azt végül igénybe nem vevő, más szolgáltatónál próbálkozó ügyfelek eleshettek a kedvezménytől.

A GVH szerint pedig a végső felhasználó fogyasztóknak nem kell tisztában lenniük a nagykereskedelmi feltételekkel és az abból fakadó – számukra kedvezőtlen – következményekkel, s 7 millió forint bírságot rótt ki a szolgáltatóra

A versenyhatóság szerint a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. 2006-ban és 2007-ben közzétett egyes reklámjai is alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére: a hirdetéseiben ígértnél kisebb letöltési sebességet biztosított az előfizetők számára, s arról sem megfelelően tájékoztatta ügyfeleit, hogy a meghirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírásával lehet szerződést kötni.

A UPC hirdetéseiben az szerepelt, hogy a chello extreme csomag letöltési sebessége 10240 kbit/sec, a chello professional csomagé pedig 20480 kbit/sec. A GVH rendelkezésére bocsátott mérési eredményekből azonban az derült ki, hogy 2007. március 1. után a letöltési sebesség egyszer sem érte el a reklámokban megjelölt sebességet.

A UPC a sávszélességen kívül az Internet szolgáltatás áráról sem adott pontos tájékoztatást. A társaság arról ugyanis több reklámjában nem adott tájékoztatást, hogy a 2006-ban és 2007-ben reklámozott árakon csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá. Ugyancsak hűségnyilatkozatot kellett aláírni, ha az ügyfél hozzá akart jutni a reklámozott ajándékokhoz (telefonkészülék, hordozható DVD lejátszó, Nintendo stb.).

Mivel a versenytörvény értelmében az áru lényeges tulajdonságáról tilos megtévesztő tájékoztatást adni, a UPC magatartása a fogyasztók megtévesztésének minősül, ami miatt A UPC Kft-nek így 10 millió forint bírságot kell fizetnie.

A bírság összegének megállapításakor a GVH enyhítő körülménynek vette, hogy az eljárás alatt a UPC igyekezett kárpótolni a hibabejelentéssel hozzá forduló fogyasztókat. A társaság változtatott a hűségnyilatkozattal kapcsolatos kommunikációs gyakorlatán, illetve a GVH álláspontjának megismerését követően módosított a konfigurációban beállított sebességen A távközlési társaság ezen túlmenően a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében vállalásokat is tett: „Kisokos” kiadványt jelentet meg, amelyet weboldalán, saját magazinjában és terméktájékoztatóiban tesz elérhetővé, ,a gyerekek számára pedig tájékoztatást ad az Internet biztonságos használatáról, az idősebbeknek pedig az Internet technikai paramétereiről. A Gazdasági Minisztériummal együtt bonyolított Netrekész program keretében ezév szeptemberében az alapító cégekkel együtt a UPC is megjeleníti majd a felhasználói sajátosságokat és egyéb tájékoztatást is ad a fogyasztók számára.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás