• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Még az egéralátét is újrahasznosított gumiból van

2015.06.24. /

Rakonczay Tamás, a Zöldpolc ökoáruház tulajdonosa nem talált olyan boltot, ahol megfelelő választék lett volna a környezetbarát termékekből. Innen jött a Zöldpolc létrehozásának ötlete, ahol a mindent átható kérdés: Ezt vajon hogyan tudnánk „zöld” módon megoldani? 
 

Neked mit jelent a tudatos, fenntartható életmód?

Tulajdonosként úgy gondolom, hogy egy átlagos ember számára a tudatos, fenntartható életmód a mindennapokban meghozott vásárlási döntésekkel kezdődik. Lényegében a saját nézeteim a Zöldpolc ökoáruház alapfilozófiájában testesülnek meg. A Zöldpolc célja, hogy könnyebbé tegye a tudatosan gondolkodó vásárlók helyzetét, hogy ne kelljen nagyítóval keresniük a fenntartható fogyasztást biztosító termékeket. Az ökoáruház egy közösséget építő üzlet, ahol egy helyen megvásárolhatók a hagyományos termékek „zöld” alternatívái, és ahol fontos a termék származása, csomagolása, a felhasznált alapanyagok környezetre gyakorolt hatása.

 

Hogyan járulsz hozzá ehhez a hétköznapok során? Mondj 3 konkrét példát!

Egy éve indult a Tudatos Vásárló Kedvezménykártya programunk, amivel az a célunk, hogy a tudatos vásárlókat megismertessük az etikus, környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat nyújtó helyekkel. Most induló cikk sorozatunkban ezeket a vállalkozásokat szeretnénk bemutani.  Kik ők, mivel foglalkoznak és miben mások? Korábbi interjúk:  - Nekedterem 
 - Szegedi Zöldségkosár

Hiszek a fokozatosság erejében, abban, hogy ez tartósabb hatást tud elérni. A saját háztartásunkban
1-2 év alatt cseréltük le a hagyományos termékeket. A család fogyasztási döntéseinek átalakításán kívül az életünk egyéb területeit is úgy alakítottuk, hogy azzal a lehetőségeinkhez mérten minimalizáljuk a környezeti hatást. Hiszem, hogy a tudatosság az ismeretterjesztéssel, a jövő generációjának tanításával kezdődik. Fontos, hogy a gyerekek lássák a miérteket, és ne csak azért cselekedjenek, mert egy felnőtt azt mondta nekik, hogy az a helyes. Gyermekeinket egy „zöld óvodába” írattuk be, ahol játékos formában ismerkednek a természet megóvásának fontosságáról. Az üzletben sok vásárlóval találkozunk, programokat szervezünk, beszélgetünk velük. Kis lépésekben haladunk előre, hogy a felnőttek is lássák a környezettel való törődés fontosságát. Munkába kizárólag tömegközlekedve vagy biciklivel járunk.

 

A vállalkozás hogyan járul ehhez hozzá működésével a hétköznapok során?

A fenntartható működés iránti elkötelezettségünket bizonyítja a cégünk által elnyert DELFIN díj, és a Zöld üzlet programban való részvétel. Ha új feladatba vágunk, akkor az egyik első kérdés számunkra mindig az, hogy „Ezt vajon hogyan tudnánk „zöld” módon megoldani?”. Ezen kívül időközönként felülvizsgáljuk a meglévő tevékenységünket, és lépéseket dolgozunk ki a fejlesztésére.

Néhány példa:

  • A tudatosan működő cégek között az országban elsőként vezettük be a környezetbarát Pick Pack Pontos kiszállítási módot webáruházas rendeléseink esetében.

  • Az országban egyedülálló programot indítottunk a BRITA vízszűrő betétek újrahasznosítására és áramfogyasztásmérők bérlésére.

  • Zöld irodát működtetünk, és a a Bartók Béla út 98-102. alatt található üzletünk kialakításánál is nagy hangsúlyt kaptak a környezeti szempontok. Többek között csökkentett fehérségű és újrahasznosított papírra nyomtatunk, energiatakarékos számítástechnikai eszközöket és öko irodaszereket használunk, LED és energiatakarékos izzókkal világítunk. Nálunk még az egéralátét is újrahasznosított gumiból készült! :)

  • A kiszállított termékeket kidobásra ítélt kartondobozba vagy FSC minősítésű párnázott borítékba csomagoljuk. A dobozok térkitöltésére kukorica alapú, ténylegesen lebomló, levegővel töltött párnácskákat használunk. 

 

Mi a kedvenc terméked (a saját árukínálaton belül) miért?

Több okból kifolyólag az egyik kedvenc termékem a víztakarékos perlátor. A gyártás során felhasznált anyag minimális, és jelentősen csökkenti a vízfogyasztást. Ezen kívül még a kézmosós WC tartályunkat említeném, amit elsőként mi tettünk elérhetővé Magyarországon. A kézmosáskor használt víz az öblítésnél hasznosul újra. A koncepció egyszerűen zseniális!

Honnan jött az ötlet, hogy ilyesmivel foglalkozz?

A Zöldpolc létrehozásának ötlete a család saját igényéből nőtte ki magát. Nem találtam olyan boltot, ahol széles választékot kínáltak volna környezetbarát termékekből, és ahol megfértek a félig környezetbarát termékek is. A gyermekeim születésével megváltoztak a prioritásaim. Szerettem volna egy olyan munkahelyen dolgozni, ahol a munkámnak van igazi hozzáadott társadalmi értéke, és nem csak a cég profitál belőle. A munkámat szívvel-lélekkel tudom végezni a hét minden napján különösebb külső motiváció nélkül,több időm jut a családomra.

 

A Tudatos Vásárló Kedvezménykártya elfogadóhelyek közé, olyan üzletek csatlakozását fogadjuk el, amelyek legalább egy lépéssel a többiek előtt járnak fenntarthatóság szempontjából. Ti mitől vagytok különlegesek?

A fenntartható működés megvalósításáról és a filozófiánkról (környezetbarát és természetes termékek kereskedelme) már meséltem. Ez a kombináció már önmagában is egyedülállóvá teszi a vállalkozásunkat. Röviden a receptünk a következő: a legszélesebb kínálat környezetbarát termékekből profi kiszolgálással párosítva. Webáruházunkból közel 4000 öko termék rendelhető, melyek közül számos „zöld”termék csak nálunk érhető el. Egy olyan „zöld” vállalkozás vagyunk, ahol nemcsak a termék, de a vásárló is a központban van.

 

Milyen elvek mentén döntitek el, hogy mi kerül a kínálatba?

Hiszünk abban, hogy érdemes helyi terméket vásárolni, természetes összetevőjű termékeket választani, a környezetben lebomló termékeket használni, és támogatni a felelős gyártók termékeit. Az üzletünkben árusított termékek átesnek egy szűrőn, ahol megvizsgáljuk a termék teljes életciklusát (gyártás, csomagolás, használat/fogyasztás, hulladék/újrahasznosítás).
Az alábbi szempontok alapján vizsgálódunk:

  • Újrahasznosított vagy lebomló alapanyagot tartalmaz-e a termék

  • Természetes alapanyagokból készült-e a termék

  • Helyben előállított, vagyis magyar termék-e

  • Méltányos kereskedelemből (fair trade) származik-e a termék

  • Ökológiai gazdálkodásból származó termék-e

  • Környezetbarát csomagolású-e a termék

  • Használata környezettudatosságra nevel-e

  • Elhasználódása után mennyire szennyezi a környezetet

  • Használata eredményez-e energia- illetve vízmegtakarítást

  • Elhasználódása esetén alternatív használati lehetőségekkel rendelkezik-e


A termékkínálaton felül nyújtotok-e bármilyen szolgáltatást, képzést vagy foglalkozást?

A Bartók Béla úton található új budapesti üzletünk megnyitása lehetővé tette, hogy foglalkozásokat is tartsunk. Célunk, hogy a vásárlókat különböző programokkal is várjuk az üzletünkben. Utoljára gyermekes családok részére tartottunk Mimó és Csipek bábfoglalkozást.

 

Köszönjük a fotókat Kristóf Juditnak, a TVE önkéntesének!

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium PTKF/467/2014-es számú Zöld Forrás pályázat keretében készült. 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 
   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében