fbpx

| Katherine Viner

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Márkás küzdelem

A Kanadában nevelkedett Naomi Klein hatéves korától a márkák és a vásárlás rabja volt. Megigézték a családi autó hátsó üléséről látott fényes cégtáblák: a McDonald’s, a Texaco, a Burger King és különösképpen a Shell fluoreszkáló sárga ragyogása.



A Kanadában nevelkedett Naomi Klein hatéves korától a márkák és a vásárlás rabja volt. Megigézték a családi autó hátsó üléséről látott fényes cégtáblák: a McDonald’s, a Texaco, a Burger King és különösképpen a Shell fluoreszkáló sárga ragyogása. „Olyan csillogó és képregénybe-illő volt, meg voltam győződve arról, hogy ha felmászhatnék és megérinthetném, az olyan volna, mintha egy másik világ – a TV világának – dimenzióját érinteném.” Kis hamisított krokodilokat varrt pólóira, hogy úgy nézzen ki, mintha Lacoste-ot hordana, szombatonként egy Esprit boltban dolgozott (nekik volt a legjobb logójuk), és szüleivel legtöbbet a Barbie és a márkás farmerek árai miatt veszekedtek. Középiskolai évkönyvében – ahol néhányan a „legesélyesebb a sikerre” feliratot kapták – ő lett a „legesélyesebb arra, hogy peroxid-lopásért becsukják”. Identitását a haja színezésére használt termékektől kölcsönözte.

Mindennek ellenére 30 évesen írt könyvét, a No Logót „az egyre növekvő vállalatkritikus mozgalom Das Kapital-jának” nevezik. A márkanevektől megbűvölt tinédzser túlmárkázott világunk ellen küzdő aktivistává vált, és azokat a vállalatkritikus eszméket népszerűsíti, amelyek például 2000-es prágai IMF/Világbank találkozó ellen tiltakozókat is tüzelték. A könyv szájról-szájra terjedő szenzáció lett és hangot adott a harminc alattiak generációjának, akiket addig nem érdekelt a politika. A Radiohead nevű zenekarra olyan hatással volt a No Logo, hogy a csapat kitiltotta a vállalati hirdetéseket angliai turnéjáról, és a bulikat „logó-mentesnek” nyilvánította. Ed O’Brien, a gitáros elmondása szerint „A No Logo olvasása után sokkal kevésbé éreztem magam egyedül. Naomi megírt mindent, amit én magam is kapizsgáltam. Nagyon felemelő volt.”

 

A Guardian Naomi Klein-nel készített interjújának teljes szövege a NoLogo.hu oldalon olvasható.

 

Naomi Klein No Logo című könyve még kapható. Keresse a könyvesboltokban vagy szerkesztőségünkben!

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás