• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Légi utasok jogai vis maior esetén

2016.05.04. /

A fapados légitársaságoknak köszönhetően a kedvező jegyárak és a vonzó úti célok miatt az utóbbi években jelentősen megváltoztak az utazási szokásaink. Sokan és gyakran repülünk, de nem feltétlenül vagyunk tisztában a jogainkkal. Íme a teendők vis maior esetén. 

 A légiutasok jogait szabályozó 261/2004/EK rendelet 2004-ben történt megjelenését követően váltak szinte mindennapi tömegközlekedési eszközzé a fapados járatok. 

Mi a vis maior?

Elháríthatatlan külső okról (vis maior) akkor beszélünk, ha a szerződő feleken kívül álló ok ellen való védekezés kizárt, vagy csak aránytalanul nagy erőfeszítés árán lehetséges. A légiközlekedésben ilyen ok lehet többek között

  • a kedvezőtlen időjárási körülmény,

  • villámcsapás,

  • madárrajjal való ütközés,

  • sztrájk,

  • terrorcselekmény.

Vis maior esetén a légitársaságok megváltoztathatják az eredeti útvonalat, közbenső leszállóhelyet kihagyhatnak vagy iktathat be, azonban ilyenkor jegylemondási díj felszámolása nélkül elállhatunk a szerződéstől, és kérhetjük a jegy árának visszatérítését.

Az EK rendelet a megalkotása óta nem módosult, annak ellenére, hogy több olyan esemény is történt - légiközlekedési dolgozók gyakori sztrájkjai, terrorcselekmények, bombariadók, a fapados utak robbanásszerű növekedése - amelyek egyértelművé tették a változtatás szükségességét. Nem véletlen, hogy a Ryainair petíciót indított a francia légiirányítók gyakori sztrájkjai miatt, amely hatalmas anyagi terhet és szervezési feladatokat ró mind az utasokra, mind a légitársaságokra.

A TVE 2016. áprilisában tesztelte a fapados légitársaságokat, ahol azt vizsgáltuk, mennyire felhasználóbarát az oldaluk, mennyi rejtett költséget tartalmaz egy első ránézésre olcsónak tűnő repjegy. A teszt eredményeit itt találjátok.

Mi jár az utasnak vis maior esetén?

Vis maior miatti járattörlés és járatkésés esetén a vonatkozó uniós rendelet értelmében az utasok számára díjmentesen biztosított asszisztenciának legalább az alábbiakra kell kiterjednie:

  • a várakozási idővel ésszerű arányban étkezés és frissítő;

  • szállodai elhelyezés az alábbi esetekben:

        - ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges vagy

        - ha az utazónak a szándékaihoz képest tovább kell ott tartózkodnia

  • szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között.

 

Ezen kívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Az EK rendelet előírja a repülőjegy árának a vételi ár szerinti visszatérítését hét napon belül az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt. Emellett adott esetben fel kell ajánlani a legkorábbi légijáratot vissza az első indulási pontra.

Fontos, hogy ezt a rendelkezést azokra az utasokra is alkalmazni kell, akiknek légijárata egy szervezett utazás részét képezi. 

Ezen felül intézkedni kell az átfoglalásról, összehasonlítható szállítási feltételek mellett, a végső célállomáshoz a legkorábbi alkalommal; vagy egy olyan későbbi időpontban, amikor ez az utasnak megfelel.

 

Plusz költségek megtérítése

Fontos tudni, hogy a felmerülő plusz költségeket a várakozási idővel arányos mértékben köteles megtéríteni a légitársaság. Azonban ennek kalkulációjára nem ad iránymutatást az EU, a kifizethető összeget nem maximalizálják és az eredeti jegyártól sem teszik függővé.

Elfordulhat, hogy egy időjárási ok miatti járattörléskor felajánlott új időpont nem megfelelő számunkra egy olyan célállomás esetén, ahová csak heti két-három járatot üzemeltet a légitársaság. Ilyen esetben elképzelhető, hogy a kifizetett jegyárhoz mérten aránytalanul nagy összegű plusz kiadásunk keletkezik új jegy vásárlása vagy az esetlegesen felmerülő szállásköltség miatt. 

Ilyenkor minden eredeti számlát őrizzünk meg, esetleg fizessünk bankkártyával, hogy számla híján a bankkivonatunkkal igazolhassuk a költségeinket.

Járatkésés, illetve járattörlés esetén a légitársaságok felelőssége csupán a repülőjegyben meghatározott célállomásra való eljutásra terjed ki. Elmaradt program vagy előre kifizetett kapcsolódó szolgáltatás (szállás, autóbérlés, transzfer) lemondásából adódó veszteségeink; valamint külön jegyként foglalt, de lekésett járatunk miatti plusz költségeink következményi kárnak számítanak, így ezeket nem térítik meg a légitársaságok. 

Járattörlés és két órán túli járatkésés esetén a légitársaságok írásbeli tájékoztatást adnak, amely az uniós rendelettel összhangban meghatározza a kártalanítás és segítségnyújtás szabályait. Az eljárásra jogosult szerv kapcsolattartási adatait szintén megkapjuk írásban.

Kártérítési igényünkkel érdemes közvetlenül a légitársasághoz fordulni, azonban az Európai Fogyasztói Központ segítségét is igénybe vehetjük.

Az alábbi oldalon részletes tájékoztatást található a légi utasok jogaira vonatkozóan.

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében