• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Lassan állnak át a bankok a papírtakarékosságra

2009.05.04. /
Hivatalos ügyeink elintézését rendszeresen a papírmunkával kezdjük, majd jönnek az újabbnál-újabb kitöltésre, aláírásra váró papírok, postán küldött értesítők, amelyek nem csak fölöslegesen porosodó kupacokat képeznek, hanem értelmetlenül nagy a papírigényük is. Kis odafigyelessél könnyen változtathatunk is ezen.

Külföldön

Skandináviában és Finnországban, az európai papírtermelés fellegváraiban az állami és magánadminisztráció két legfőbb alapelvének egyike, hogy az ügyfelet ne zavarják fölösleges intéznivalóval, sorbaállással. Vagyis cél, hogy a lehető legminimálisabbra csökkentsék az ügyintézés idejét, illetve hogy minél kevesebb legyen a papírhasználat.

Egy tartózkodási kérelemhez 2-3 lapot, egy adószám igényléshez 2 oldalt szükséges beadni, az adóbevallást pedig kizárólag elektronikus formában végzik. Mindez igaz a magánszektorra, így a bankokra is.

Számlanyitáskor - amelyet akár az interneten keresztül is elvégezhetünk - a kilétünket igazoló dokumentum digitalizálásra kerül, minimális az aláírandó tényleges papírok száma, számlaegyenleget pedig csak külön igény esetén küldenek. Nyomon követésre ott az internet, a mobiltelefon, az ATM automaták és a telefonos ügyfélszolgálat.

 

És itthon

Magyarországon, ahol már az évente kipostázott az adóbevallási csomag terjedelme is egy közepes könyvvel ér fel, maga a banki szektor is igen nagy papírhalmozó. Egy nagyobb bankhálózat átlagosan évi 170-200.000 kilogramm papírt használ fel irodai és külső kommunikációs tevékenysége során, amelynek igen nagy részét teszik ki az ügyfelek felé kipostázott levelek.

Lakossági ügyfelek részére a bankok többsége a számlánkénti havi egy kivonat postázását automatikusan vállalja, amely szolgáltatás árát általában tartalmazza a számlavezetési havidíj. Az ügyfél díjmentes szolgáltatásként értékeli a havi számlakivonat postázását, így nem csodálkozhatunk, hogy nem igazán jut eszébe lemondani róla.

Az OTP Bank 2009. május 1. és június 15. között, minden egyes számlaértesítő levél lemondása után, a megtakarított összeg egy részéből a WWF (World Wide Fund for Nature) Erdővédelmi Programját segíti a pénzintézet. Az együttműködés célja, hogy a papírra nyomtatott és postai úton kiküldött bankszámlakivonat helyett az ügyfelek elektronikus úton kérjék számlakivonatukat. Ezzel a bank felelősen gondolkodó ügyfelei, a természet megóvása mellett, minden egyes számlaértesítő lemondásával 40 forinttal járulnak hozzá a WWF Erdővédelmi Programjának finanszírozásához.

„Ahhoz, hogy a bank ügyfelei havonta újonnan készült papíron kapják meg számlaegyenlegüket, évi körülbelül 408 tonna fára, vagyis mintegy 2100 fatörzsre van szükség - mondta Csáki Roland, a WWF Magyarország kommunikációs igazgatója. A nemzetközi természetvédelmi szervezet világszerte támogatja a hosszú távon, fenntartható, természetes folyamatokra alapozott erdőgazdálkodás bevezetését, amely biztosítja az erdőben élő állat- és növényfajok számára a megfelelő életkörülmények fennmaradását.

A céges számlakivonatok rendszere - hála a bonyolult bürokráciának - még inkább pazarló, hiszen minden egyes pénzmozgásról külön levélben értesíti a bank ügyfelét, ami adott esetben akár napi több borítéknyi levelezést igényel. A számlaegyenleg értesítők, a különböző mellékletek, ajánlatok, azok borítékai tetemes papírmennyiséget tesznek ki. Ez a nagymértékű pazarlás, értelmetlen papírdömping azonban odafigyeléssel ésszerűsíthető.

A hazai bankok is kezdik bevezetni azt a takarékosabb megoldást, hogy az egyre összetettebb internetes és egyéb elektronikus funkciók elterjesztésével próbálják csökkenteni a felhasznált papírmennyiséget. Igaz, az internetes (e-banking) szolgáltatásokat leginkább a kényelemmel és a 24 órás elérhetőséggel reklámozzák ügyfeleiknek, a környezetvédelmi szempontról már nem igazán esik szó.

Az internetes egyenleg-ellenőrzés mellett a bankok lehetőséget biztosítanak egy - a nyomtatott és postai úton kézhez kapott számlaegyenleghez hasonló formátumú és tartalmú - pdf fájl letöltésére. Ezt számítógépünkön tárolhatjuk, és adott esetben ki is nyomtathatjuk. Igaz, a hatóságok sajnálatos módon nem fogadják el hitelesnek az általunk nyomtatott verziót, ekkor a bankunkhoz kell fordulnunk egy hitelesített - általában feláras - nyomatért, hiteles kivonatért.

Az interneten történő banki műveletek aránya az elmúlt években ugyan rohamosan növekedett, de nem minden bank tartja számon, hogy hány ügyfelük mondta le a papíralapú számlakivonatok postázását. A szolgáltatásban egyik élen járó bank, a CIB internetet használó ügyfeleinek több mint fele (2007-ben 55%-a) tért át e környezetkímélőbb megoldásra.

A papíralapú verzió ellen szól - a környezetvédelmi szempontok mellett -, hogy számlaegyenlegünket és az azon való pénzmozgást jóval naprakészebben tudjuk ellenőrizni az interneten vagy a mobiltelefonokra küldött szöveges üzenetekben, esetleg az ATM automaták képernyőjén (ahol a kért adatok ki is nyomtathatóak). Ugyanúgy, a legtöbb bank rendelkezik jól működő, 24 órás telefonos ügyfélszolgálattal is, ahol jelszavas védelem mellett juthatunk saját banki adatainkhoz.

 

Megvizsgáltuk a bankokat: ki mit kínál papír nélkül?

Több nagy bankot vizsgálva csak a Citibank kínál olyan online szolgáltatást, amely a kommunikációjában kifejezetten a papírfelhasználás nélkülözését, mint környezetkímélő megoldást helyezi előtérbe.

Már meglévő ügyfeleinek ajánlja az OTP a papíralapú számlakivonatok postázásának mellőzését, amivel az ügyfél jelképes összeggel (100 forintos nagyságrenddel) csökkentheti is a havidíját.

A Budapest Bank számos szolgáltatását kínálja kedvezőbb áron, ha nem veszünk igénybe papírhasználatot. A CIB Bank pedig először a munkatársai számlakivonat-leveleinek megszüntetésével csökkenti a papírhasználatot.

Más bankok, így a Raiffeisen, a K&H Bank, az AXA Bank ugyan nem kínálják külön, de ha rákérdezünk, általában megtehetjük, hogy számlánkhoz nem igénylünk papír alapú kivonatot, igaz, ezzel költségeink sem csökkennek (sok helyen ingyenes maga a kivonatpostázás szolgáltatása is), de nem is jár plusz költséggel a papír alapú kivonat lemondása.

 

Választhatjuk az internetes űrlapkitöltést

A bankok másik nagy papírpazarlási területét az ügyfelektől bekért űrlapok, igazolások, iratmásolatok jelentik. Az iktatás kedvéért sokszor többpéldányos űrlapokat kell kitöltenünk, amelyekhez jóformán darabonként csatolják irataink fénymásolatát.

Természetesen, ügyfélként nem igazán tudjuk befolyásolni a bankok belső bürokráciáját és környezettudatosságát, de adott a választás lehetősége, hogy - a pénzügyi kondíciókon túl - megnézzük, melyik bank mennyi papírmunkát végeztet el velünk fölöslegesen.

Sok esetben az internetes felületen már előre ki tudunk tölteni néhány adatlapot, és már kezdetektől választhatjuk a papírkímélő elektronikus adatszolgáltatást. Azonban hogy később mennyi papírral kíván bombázni minket a bank, az előzetes tájékoztatókból - a Citibank kivételével - nem igazán tudunk meg sokat, ehhez mindenképpen célszerű telefonon felhívni az ügyfélszolgálatot.

Létezik már hazai példa arra - az Észak-Európában már teljesen bevetett szokásra - is, hogy a megfelelő papírok mind digitalizálásra kerüljenek, így nem a porosodó papírkupacok nőnek a bankok irattárában, hanem a számítógépes adatok. Az igazolásra vagy később esetleg hitelesítésre elkért személyi papírjainkat - a megfelelő szigorú adattárolási követelmények mellett - beszkennelik, és az így kapott digitális verziót a bank a látott dokumentumok alapján hitelesnek veszi, és megőrzi.

Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy az ügyfélnek adott esetben ki kell töltenie és alá kell írnia űrlapokat, bizonylatokat, amelyek egy-egy példányát igazolásként akár vissza is kapja, de gondos odafigyeléssel ésszerű mennyiségűre tömöríthető az ilyen lapokon a bekért információ mennyisége, illetve megfelelő tervezéssel csökkenthető az oldalak száma.

Az egyre jobban terjedő hitelesített digitális technika és a (papír)kiadások csökkentése mellett talán a környezettudatosság is kezd szerepet játszani a bankok ügyfélkapcsolataiban. Igaz, egyelőre távol áll még - és nem csak tőlünk - az észak-európai modell, ahol minimálisra csökkentették a bürokrácia papírhasználatát, de ügyfélként mi is odafigyelhetünk, és igényelhetjük a bankok papírkímélő szolgáltatásait.

 

Kép [cc] unk



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében