fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Kulturális kreatívok: a környezettudatos új generáció

Sokat olvasol, törődsz a lelkeddel, és nem a fogyasztás hajt? Akkor te is kulturális kreatív lehetsz csakúgy, mint a magyar társadalom harmada. Jó hír, hogy a kulturális kreatívok egyre többen vannak. Mi lehetünk a jövő reményei.

Környezettudatos gondolkodásmódjuk és kreatív életmódjuk alapján létezik a társadalomnak egy olyan csoportja, akik képesek pozitív változásokat elindítani, és akik különösen nyitottak a fenntartható fogyasztás iránt – állítják Paul Ray és Sherry Ruth Anderson amerikai kutatók a „Kulturális kreatívok: hogyan változtatja meg 50 millió ember a világot?” című 2000-ben publikált munkájukban.

A könyv húsz év kutatói munka eredményeit foglalja össze. A több mint százezer kérdőív, száz fókuszcsoportos felmérés és hatvan mélyinterjú elkészítése közben arra keresték a választ, hogy értékrendjük alapján milyen csoportokra osztható az amerikai társadalom, és a csoportokon belül beszélhetünk-e egységes fogyasztási szokásokról.

Kiderült, hogy a társadalom három kategóriába sorolható: a modern, a hagyományőrző és a kulturális kreatívok csoportjába.

A modernek (47%) célorientáltak, számukra a demokrácia és az emberi jogok kiemelten fontosak, az anyagi előrejutás hajtja őket, és a politikára cinizmussal tekintenek. Elutasítják az idealizmust és a külsőségeket, a pozíciót pedig jobban becsülik, mint a társadalmi kapcsolatokat.

A hagyományőrzők (29%) számára különösen fontosak a vallási értékek, csakúgy, mint az otthon és a család. Egyszerűsített világlátással rendelkeznek, az idegenekkel szemben elutasítóak, a női szerepekkel kapcsolatban pedig hagyományos felfogást képviselnek.

A kutatók számára legérdekesebb a kulturális kreatívok „felfedezése” volt, akik, igaz, hogy „csak” a társadalom 24%-át alkotják, de „új utakat” keresnek, életmódjuk pedig egyszerű, jellemzően mérsékelt fogyasztással. Holisztikus világlátásúak, az átlagnál nyitottabbak mások megértésére, és hajlandóak az együttműködésre.

A kulturális kreatívokat onnan is felismerhetjük, hogy élenjárnak a spirituális és pszichológiai önfejlesztésben, és „a kulturális fogyasztás aktív formáit gyakorolják”. Ennek a társadalmi csoportnak különösen fontos a globális közösség, és aggodalommal tölti el őket a Föld jövőjének kérdése.

Az adatok feldolgozása során érdekes tendenciára lettek figyelmesek a kutatók. A két másik csoporthoz viszonyítva a kulturális kreatívok száma rendkívül dinamikusan fejlődik: az 1960-as években az amerikai társadalom mindössze 5%-át tették ki, 2000-ben ez az arány már 23% volt.

 

Nálunk több a kulturális kreatív

Felmerül a kérdés, hogy vajon Magyarországon is vannak-e kulturális kreatívok, és ha igen, akkor vállalt értékrendjük mennyiben tükrözi valós fogyasztási szokásaikat.

2009-2010-ben az amerikai kutatók által használt módszerekkel hazánkban is elvégezték a felmérést. Ennek eredményeiről Székely Mózes, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának munkatársa számolt be a Budapesten rendezett Fenntartható Fogyasztás Konferencián.

A kutatáshoz használt kérdőívüket, amelyet magyar szociális környezethez igazítottak, ezer fő töltötte ki, ezen kívül 26 személyes interjút és 5 fókuszcsoportos felmérést végeztek.

Kiderült, hogy a magyar társadalom legnagyobb része, 45,7%-a materialista, ez a csoport az amerikai „moderneknek” feleltethető meg. Felfogásuk szerint az emberiség a természetet saját szükségleteinek megfelelően használja, a környezeti problémákra pedig a technológia kielégítő megoldásokkal szolgál. A kutatás adatai alapján a materialisták életének nem része a spiritualitás és az önfejlesztés.

A humanisták, vagyis a kulturális kreatívok magyar megfelelői a társadalom 35,1%-át alkotják, vagyis úgy tűnik, nagyobb arányban vannak jelen, mint az Egyesült Államokban. Jellemzően a spiritualizmus és a társadalmi aktivitás magas fokán állnak, elutasítják a hagyományos női szerepfelfogást, és érdeklődnek az idegen kultúrák iránt. Fontos számukra a környezetvédelem, és ha csak tehetik, helyi árut vásárolnak.

A kutatók a magyar kulturális kreatívok és a materialisták csoportját tovább vizsgálva egyéb különbségekre is rávilágítottak.

Kiderült, hogy a kulturális kreatívok tisztában vannak azzal, hogy Magyarországon létezik mélyszegénység, míg a materialisták nem érzékelik ezt a problémát.

A kulturális kreatívok másik fontos jellemzője, hogy alapvetően nem bíznak a politikusokban, inkább az egyén felelősségét hangoztatják. A materialisták ezzel szemben hajlamosak a politikusokra hárítani a felelősséget. Jellemzően nem olvasnak könyveket és szkeptikusak az alternatív gyógymódokkal kapcsolatban is.

A kutatók rámutattak, hogy a magyarok 19,2%-a „céltalan nihilista”, vagyis a materialisták és a kulturális kreatívok által képviselt értékeket egyaránt elutasítják. Nem hisznek abban, hogy a társadalmi aktivitásnak vagy az önfejlesztésnek bármilyen haszna lenne, de általában minden értékkel szemben negatív hozzáállást tanúsítanak.

 

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 

Kép [cc] moriza elrogos

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás