• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A közösségi alkotás öröme: újrahasznosítás bármiből

2014.10.22. /

Mindenből lehet valami mást csinálni. Például hulladékból használati tárgyat. Sipos Annával a ReCreativity és a Cimbi társalapítójával beszélgettünk. 

Hulladékból használati tárgyakat? Ez a kreatív újrahasznosítás, amivel a ReCreativity csapata, Földi Barbara és Sipos Anna foglalkozik. Italoskarton, nejlonzacskó, papírhulladék… nekik nem szemét, hanem alapanyag. A páros nemrég elindította a Cimbi márkát is: molinókból csinálnak táskákat, pénztárcákat, irattartókat.

 

Ketten alapítottátok a ReCreativity-t. Hogy kezdődött a kreatív újrahasznosítás?

Egyszer a nagymamám lakásán beszélgettünk és az ő gombjaiból csináltunk gyűrűket. A hobbi akkor kezdte kinőni magát kreatív újrahasznosítássá, amikor egy pályázat keretében középiskolákban tartottunk foglalkozásokat. Rájöttünk, hogy ez nagyon jó, és tetszik az embereknek. Jó néhány foglalkozás és térning után elhatároztuk, hogy létrehozzuk a ReCreativity-t. Ez volt tavaly áprilisban.

 

Mindenből lehet valami más

 

Mi a ReCreativity fő tevékenysége?

Képzéseket tartunk. Összegyűjtünk technikákat, amelyeket több féle anyagra lehet alkalmazni. Ezeket a technikákat szeretnénk átadni, és mindenközben személyiségfejlesztő, csapatépítő, készségfejlesztő gyakorlatokat kötünk az alkotás folyamatához. Most már nemzetközi tréningekeket tartunk, ahol mi vagyunk a trénerek. De bárhol szívesen tartunk pár órás foglalkozást. Szeretnénk nagyvállalatoknál is képzéseket tartani, amelyeket a CSR tevékenységükbe is beleépíthetnek. Nagyon érdekes látni, hogy mi történik az emberekkel, amikor leülnek kézzelfogható dolgokat csinálni. Az alkotás egy eszköz. Nem az a fontos, hogy mit csinálsz, hanem hogy mi történik, amikor alkotsz.

 

Elmélyült alkotók

 

Mi az oktatási módszeretek lényege?

Mindenki azt kezd a képzésen kapottakkal, amit ő szeretne. Mi elmondjuk az elején, hogy ugyan mi terveztünk egy programot, de ők, a résztvevők fogják kitölteni. Az iskolában előbb elmondanak valamit és aztán kikérdezik, hogy tudod-e. Itt viszont mindenféle kreált szituációkat kell megoldaniuk a résztvevőknek, együtt kell alkotniuk valamit. Később megbeszéljük a történteket. Így a résztvevő maga jön rá dolgokra, és arra fog emlékzeni, amit ő tanult belőle. Mindenki mást szűr le ezekből a foglalkozásokból.

 

Mi volt a legutóbbi munkátok?

Szeptemberben volt egy 10 napos programunk Hollókőn. Összesen 7 országból jöttek 15-25 év közötti fiatalok. A kreatív újrahasznosító foglalkozásokat a tréning során anyagok szerint szerveztük. Az elején tartunk egy pár perces ismertetőt az anyagokról és utána alkotunk, varrunk, szitázunk. Voltak csapatépítő, kinti programok is. A végén egy meglepetés feladat várta a résztvevőket.

Boldog műhelymunka résztvevők, elől balról a ReCreativity alapítói

 

Milyen anyagokat használtok, és honnan szerzitek az alapanyagokat?

Nejlon zacskót, kartont, pólókat, textileket, molinót. Az italos kartonokat főleg kávézókból, vendéglátóhelyekről kérjük el, és ismerősöktől is szoktuk kapni alapanyagokat. A céges programokon általában pár héttel a foglalkozás előtt kiraknak egy gyűjtődobozt és összegyűlik, amennyi kelleni fog. Ugyanígy az iskoláknál is.

 

Az újrahasznosítás mennyire fontos nektek?

Ez az egész onnan indult, hogy mindig is szerettünk kézzel készíteni tárgyakat. Ahogy elkezdtük csinálni, szépen lassan beépültek az életünkbe ezek a dolgok. Azóta sokkal jobban odafigyelek erre. Nem dobok ki szinte semmit. Az, hogy olyan anyagokat használunk, amit amúgy kidobnánk, eléggé beindítja a fantáziánkat. Ha például ott vagy egy többnapos workshopon és minden nap más anyagból csinálsz valamit, akkor egy idő után tényleg úgy nézel a kidobandó anyagokra, hogy mit lehetne csinálni belőlük. Szerintem ez az érdekes oldala ennek.

Az alkotás öröme

Honnan jött az ötlet, hogy molinóból csináljatok táskákat és honnan jött a Cimbi név?

A Cimbi egy for-profit vonala a cégnek, a ReCreativity márkája. A Cimbiben ugyanazook az emberek dolgoznak, mint a ReCreativity-ben , kivéve  egy ismerősünket, akié az ötlet volt, és aki kezdetektől fogva támogatja a Cimbi márkaépítését. Hát így indult el a Cimbi. A Cimbi egy márka, aminek 11 féle terméke mind nem használatos molinóból készül. Az alapanyagot különböző cégektől kapjuk. Mindenképp valami magyar nevet szerettünk volna neki, de olyat, amit a külföldiek is ki tudnak ejteni. Mert idővel szeretnénk majd külföldön is árulni.

 

Hol lehet kapni a termékeket?

Jelenleg a No Borderben és a Kontakt Kávézóban. Emellett pedig a Wamp-on is árulunk és ott foglalkozásokat is tartunk. A jövőben szeretnénk beindítani egy webshopot is.

 

Cimbik

Kik veszik a Cimbiket?

Főleg a városi, hipszter, biciklizős fiatalok. A vásárokon a legkülönbözőbb korú, stílusú emberek vásárolnak a termékeinkből, sokszor mi magunk is meglepődünk.

 

Mik a terveitek?

A Cimbihez szeretnénk elindítani a webshopot. A ReCreativity-vel tervben van, hogy új szektorokban, új célcsoportokkal is kipróbálni a képzéseinket. Emellett jó lenne egy hely a vállalkozásoknak, ahol dolgozhatunk: egy kis irodát és egy raktárat. Szeretnénk egy közösségi stúdiót kávézóval, irodával, műhellyel, varrósarokkal, ahova bárki leülhet, ha szeretne valamit megvarrni valamit, mi pedig segítünk, ha elszakad a cérna. Szó szerint és átvitt értelemben is.

 

Fotók: ReCreativity



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében