fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Korlátlan internet-előfizetés korlátokkal

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Pannon és a Vodafone – állapította meg a GVH. Emiatt a két telekommunikációs cég 15 és 10 millió forint bírságot kapott.

A GVH vizsgálata szerint a Pannon Internet Éjjel-nappal és a
Pannon Internet Éjszaka-hétvége tarifacsomagoknál a megállapodás rögzítette: a
Pannon jogosult az adott forgalom idején a sávszélességet csökkenteni olyan
fájlcserélő, fájlmegosztó egyéb nagy mennyiségű adattovábbítására szolgáló
alkalmazás használata során, amely révén az adatcsere közvetlenül a
felhasználók között, a szervertől függetlenül zajlik. A Pannon ténylegesen
követett gyakorlata során azonban a sebesség korlátozására nemcsak valamiféle
extrém, a fogyasztói értelmezés szerint is normálnak nem minősülő használat
esetén kerülhetett sor. Annál is inkább, mert az általa működtetett rendszer
minden esetben nem is volt alkalmas az extrém felhasználást mutató előfizetők
azonosítására.

A Pannon bármely előfizető hozzáférési sebességét
korlátozhatja, függetlenül attól, hogy a korlátozás alapjául szolgáló körülmény
felróható-e az előfizetőnek vagy sem, illetve a korlátozás alapjául szolgáló
körülmény egyáltalán összefüggésben van-e az előfizető magatartásával vagy sem.
Ez azt is eredményezheti, hogy ha a fogyasztó pontosan ugyanolyan felhasználói
magatartást tanúsít, az egyik időszakban nem alkalmaznak sebességkorlátozást
vele szemben, míg a másik időszakban igen. Még akkor is, ha a rendszer
állítólagos túlterheltsége nem erre, hanem a többi fogyasztó magatartására
vezethető vissza.

A GVH szerint tisztességtelen, ha a reklámokban a
vállalkozás intenzív internetezésre bíztatja a fogyasztót, majd a felhívásnak
megfelelő magatartást tanúsítókat az adatforgalom lassításával szankcionálja. A
versenyhatóság meggyőződése szerint a Pannon tisztességtelen kereskedelmi
gyakorlatot fejtett ki, amikor nem a mobilinternet szolgáltatás nyújtásának
technikai feltételeihez és a lassítás által ténylegesen megvalósított
gyakorlatához igazította kereskedelmi kommunikációinak tartalmát, mert így a
fogyasztókban téves képzet alakulhatott ki. A GVH 15 millió forint bírságot
szabott ki a Pannonra.

A fentihez hasonló ügyben indult GVH vizsgálat a Vodafone
Zrt. ellen is. A társaság az ún. HSDPA nyári kampány keretében arról
tájékoztatta a fogyasztót, hogy az Internet Szabadon akcióban fix havi díjért
korlátlanul internetezhet normál felhasználás esetén, adatmennyiségi megkötés
nélkül.

 A Vodafone
meghatározása szerint normál felhasználásnak számít például az e-mail küldés és
fogadás (csatolmányokkal), böngészés, hírportál olvasás, webes és FTP-letöltés,
internetes videó megtekintése (pl. YouTube), on-line rádió hallgatás,
internetes telefonálás, chat, csatlakozás vállalati hálózathoz. Extrém
használatnak minősül a fájlmegosztó/-cserélő programok üzemeltetése abban az
esetben, ha a tárgyhavi összes adatmennyiség meghaladja az 5 GB-ot. A
tájékoztatások alapján a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy csak
akkor kell valamilyen korlátozással számolnia, ha fájlmegosztó/-cserélő
programot üzemeltet és a tárgyhavi összes adatmennyiség meghaladja az 5 GB-ot.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a Vodafone számára még
normál használat esetén is lehetőség van az adatforgalom időszakos vagy állandó
lassítására 5 GB adatforgalom felett. Az adatforgalom alakulása, mennyisége a
GVH szerint nem tekinthető olyan körülménynek, amely önmagában alapos ok lenne
a lassításra egy korlátlan internetezésre, intenzív használatra kínált
szolgáltatás esetén.

A GVH egy másik Vodafone hirdetést szintén megtévesztőnek
talált. A számlás előfizetők részére elérhető Connect Roaming szolgáltatás
bruttó 3.000 Ft napi díjért 50 MB adatforgalmat tesz lehetővé, azzal, hogy az
50 MB túllépését követően az előfizetőnek 1 MB forgalomért lényegesen magasabb,
a forgalom alapú GPRS roaming díjak alapján kiszámlázott árat kell fizetnie. A
fogyasztó nem minden vonatkozásban kapott reális képet a szolgáltatásról. Nem
vált előtte ismertté, hogy 50 MB feletti adatforgalom esetén igen jelentős
mértékű fizetési kötelezettséggel kell számolnia.

Ugyancsak megtévesztőek voltak a Vodafone azon hirdetései,
amelyekben arról adott tájékoztatást, hogy a fogyasztó az előfizetés mellé
díjmentesen nyújtott Vodafone Mobile Connect szoftver segítségével bármikor
lekérdezheti adatforgalmát. A GVH vizsgálata feltárta, hogy a modem által mért
és a valós, számlázott adatforgalom között jelentős eltérés lehet.

A fentiek miatt a GVH megállapította, hogy a Vodafone 2008
augusztusában a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított 2008
szeptember 1 és december 31 között pedig tisztességtelen kereskedelmi
gyakorlatot folytatott. Ezért a távközlési vállalkozás 10 millió forint
bírságot kapott.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] pure

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás