fbpx

| Tudatos Vásárló

A kicsiknek nem fontos a társadalmi felelősségvállalás

Egyre több vállalat kommunikációjában jelenik meg a társadalmi felelősségvállalás, de vajon mit rejtenek ezek a tevékenységek, és mennyire épültek be a vállalati struktúrába? Egy friss felmérés adatai alapján a kis-és középvállalatoknak még van mit fejlődniük.

Egy, a kis-és középvállalatok (kkv) társadalmi felelősségvállalását vizsgáló legfrissebb kutatás rámutatott arra, hogy a felelősségtudatos gondolkodás egyelőre még mindig csak a multinacionális cégek esetén „látható”. A kisebb vállalatok kultúrájában rejtett módon, vagy egyáltalán nem jelenik meg.

A kis-és középvállalkozások különösen fontosak, hiszen az unió teljes GDP-jének 60%-át az EU-ban működő 23 millió kkv adja. Ezek a cégek 75 millió munkahelyet teremtenek, amely az uniós álláshelyek 66%-át jelenti. Sőt, a kkv-k az unión belül található összes vállalkozás 99%-át teszik ki.

A kutatás eredményeit Simon Milton, a Corvinus Egyetem tanársegédje mutatta be a fenntartható fogyasztásról rendezett budapesti konferencián.

Az interneten kitöltött elektronikus felmérés egy 3 éves kutatás része, amely 2009 januárjától tart. A kérdőív végleges formája 2003-ban az OECD által lefolytatott átfogó felmérést alapul véve született meg. Az OECD akkor a környezetmenedzsment gyakorlati megvalósulását kutatta Kanadában, Franciaországban, Németországban, Magyarországban, Japánban, Norvégiában és az Egyesült Államokban.

A jelenlegi kutatás igen érdekes eredményeket hozott.

Megállapították, hogy a kis-és középvállalkozások társadalmi felelősségvállaláshoz köthető tevékenységeit nem lehet egyszerűen számszerűsíteni. Ráadásul e tevékenységeknek a cég falain kívül igen csekély a látszata. Többnyire nem épülnek be a vállalati stratégiába, inkább ad hoc tevékenységekről van szó, amelyeket nem szisztematikusan hajtanak végre.

Mi is az a CSR (Corporate Social Responsibility), avagy a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása? Az EU 2001-ben elkészült Green Paper című dokumentumának meghatározása alapján: „Olyan koncepció, amelyben a vállalatok önkéntesen döntenek arról, hogy hozzájárulnak egy jobb társadalom és egy tisztább környezet létrejöttéhez.”

Ez a definíció nagyjából egybecseng a kutatás során megkérdezett 210 kkv szektorban dolgozó vállalati személy véleményével. A kérdésre, hogy mi jut először eszükbe a társadalmi felelősségvállalásról, 85%-ban tulajdonos vagy vezető menedzser a „környezet”, a „társadalom” és a „támogatás” szavakat említette.

Az EU Green Paper különbséget tesz a társadalmi felelősségvállalás belső, tehát vállalati, és külső, tehát közösségi dimenziói között.

A kutatás eredményei alapján a belső CSR tevékenységek között első helyen áll a dolgozók rendszeres tájékoztatása a vállalat döntéseiről és legfontosabb tevékenységeiről. Ezt követi a méltányos munkaidő és fizetés, a korrupció kerülése, dolgozói tréningek szervezése, végül pedig a jogi előírások betartása.

A külső, közösségi felelősségvállalás esetén első helyen a dolgozóknak nyújtott extra juttatások szerepelnek, mint a kedvezményes bankkölcsön, étkezési jegy és vásárlási utalvány. Ezeket követik a cég által felajánlott adományok, az esetek többségében néhány havi rendszerességgel. A külső CSR tevékenység kapcsán többen említették még a vállalat környezetvédelmi előírásait és a céges etikai kódexet vagy rendszeres társadalmi riportot.

 

A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.

 
 

Kép [cc] slworking

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás