| Tudatos Vásárló
A kicsiknek nem fontos a társadalmi felelősségvállalás
Egyre több vállalat kommunikációjában jelenik meg a társadalmi felelősségvállalás, de vajon mit rejtenek ezek a tevékenységek, és mennyire épültek be a vállalati struktúrába? Egy friss felmérés adatai alapján a kis-és középvállalatoknak még van mit fejlődniük.
Egy, a kis-és középvállalatok (kkv) társadalmi felelősségvállalását vizsgáló legfrissebb kutatás rámutatott arra, hogy a felelősségtudatos gondolkodás egyelőre még mindig csak a multinacionális cégek esetén „látható”. A kisebb vállalatok kultúrájában rejtett módon, vagy egyáltalán nem jelenik meg.
A kutatás eredményeit Simon Milton, a Corvinus Egyetem tanársegédje mutatta be a fenntartható fogyasztásról rendezett budapesti konferencián.
Az interneten kitöltött elektronikus felmérés egy 3 éves kutatás része, amely 2009 januárjától tart. A kérdőív végleges formája 2003-ban az OECD által lefolytatott átfogó felmérést alapul véve született meg. Az OECD akkor a környezetmenedzsment gyakorlati megvalósulását kutatta Kanadában, Franciaországban, Németországban, Magyarországban, Japánban, Norvégiában és az Egyesült Államokban.
A jelenlegi kutatás igen érdekes eredményeket hozott.
Megállapították, hogy a kis-és középvállalkozások társadalmi felelősségvállaláshoz köthető tevékenységeit nem lehet egyszerűen számszerűsíteni. Ráadásul e tevékenységeknek a cég falain kívül igen csekély a látszata. Többnyire nem épülnek be a vállalati stratégiába, inkább ad hoc tevékenységekről van szó, amelyeket nem szisztematikusan hajtanak végre.
Ez a definíció nagyjából egybecseng a kutatás során megkérdezett 210 kkv szektorban dolgozó vállalati személy véleményével. A kérdésre, hogy mi jut először eszükbe a társadalmi felelősségvállalásról, 85%-ban tulajdonos vagy vezető menedzser a „környezet”, a „társadalom” és a „támogatás” szavakat említette.
Az EU Green Paper különbséget tesz a társadalmi felelősségvállalás belső, tehát vállalati, és külső, tehát közösségi dimenziói között.
A kutatás eredményei alapján a belső CSR tevékenységek között első helyen áll a dolgozók rendszeres tájékoztatása a vállalat döntéseiről és legfontosabb tevékenységeiről. Ezt követi a méltányos munkaidő és fizetés, a korrupció kerülése, dolgozói tréningek szervezése, végül pedig a jogi előírások betartása.
A külső, közösségi felelősségvállalás esetén első helyen a dolgozóknak nyújtott extra juttatások szerepelnek, mint a kedvezményes bankkölcsön, étkezési jegy és vásárlási utalvány. Ezeket követik a cég által felajánlott adományok, az esetek többségében néhány havi rendszerességgel. A külső CSR tevékenység kapcsán többen említették még a vállalat környezetvédelmi előírásait és a céges etikai kódexet vagy rendszeres társadalmi riportot.
A cikk az EEA and Norway Grants támogatásával, a HU0056 kódszámú, Fenntartható fogyasztás, termelés és kommunikáció projekt keretében jelent meg.
Kép [cc] slworking