• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Ki is az az Okostojás?

2012.01.03. /

Embernagyságú rózsaszín tyúk portyázott az országban a nyár folyamán. Szemtanúk szerint riksán szállították a 2011-es Critical Mass rendezvényen, mások látták, amint Győr belvárosában kacsatáncot lejt, egyes beszámolók szerint pedig Szegeden a dóm előtt bukdácsolt. Ki is ez a rejtélyes, pink kotlós?

Okostojás, a rózsaszín, nyugdíjazott tyúk képviseli az idén alakult Welfarm Alapítvány első kampányának “szóvivői„ szerepét, amelynek célja, felhívni a fogyasztók figyelmét a tojásokon szereplő kódokra és az etikus tojásvásárlásra. Okostojás a Critical Mass felvonuláson mutatkozott be. A kampány keretében további 3 vidéki városba látogatott el: Szegedre, Győrbe és Nyíregyházára.

 A Welfarm Alapítvány a francia PMAF segítségével alakult haszonállatvédő civil szervezet. Fő célkitűzése egy olyan, fenntartható mezőgazdaságon alapuló társadalom kialakítása, amely egyszerre tartja tiszteletben a környezetet, az emberi egészséget és az állatok jólétét.
Csatlakozz az Okostojás Facebook oldalához!

Magyarországon hagyományos ketreces tartásból származik a tojás több mint kétharmada. A 2012 januárjától érvénybe lépő EU jogszabály tiltja a hagyományos ketrecek használatát a tagállamokban, és helyette a feljavított ketreces tartást engedélyezi. A feljavított ketrcekben egy tyúknak egy söralátétnyi területtel lesz több helye (az eddigi A4-es laphoz képest), és lehetőségük lesz porfürdőzni, illetve ülőrúdon ülni. Habár az új rendszer bevezetése mindenképp előrelépés, de továbbra sem nevezhető megfelelőnek a tyúkok jólétét tekintve.

 Az Okostojás kampány során végzett –  nem reprezentatív – felmérés eremdénye szerint az emberek nincsenek tisztában a tyúkok igényeivel, azzal, hogy mi kell egy madárnak a teljes élethez. Azok, akik saját kertjükben tartanak tyúkot általában nem ismerik a tojásokon szereplő kódokat, hiszen nem is vásárolnak boltban tojást. Akik viszont boltban vásárolnak tojást, szintén nem rendelkeznek jelentős tudással az állatjóléti kérdésekben, és nincs is igazán igényük rá.

Okostojás

A fogyasztói tudatosságot nemcsak az jelzi, hogy milyen tojást vásárolnak, hanem, hogyan választanak éttermet. A Wellfarm biopiacon készített felmérése alapján kiderült, hogy a fogyasztók egyöntetűen örömmel fogadnák az olyan éttermeket, ahol előnyben részesítik a háztáji alapanyagokat. Sajnos, egyelőre csupán néhány ilyen étterem létezik (pl. Arcade Bistro, Pesti Disznó, Villa Bagatelle, Olimpia Étterem).

Szeptemberben az alapítvány által szervezett villásreggelin az öt parlamenti párt politikusai vitathatták meg a januárban hatályba lépő törvény hatásait, illetve az alternatív tojótyúktartó gazdaságok helyzetét. Abban a kérdésben, hogy a hagyományos ketrecek használata elavult, mind az öten egyetértettek. A reggelit Bereznay Tamás neves séf készítette sajtos quiche formájában.

Bereznay Tamás az alapítvánnyal folytatott beszélgetés után úgy döntött, hogy az általa vezetett konyhában nem fog felhasználni ketreces tartásból származó tojást. "A tojásoknál eddig csak a méretét és a tojás frissességét, illetve a sárgájának a színét vettem figyelembe. A Welfarm Alapítvány hívta fel a figyelmemet a tojásokon szereplő kódra, és úgy érzem, hogy így a konyhaművészetem egy újabb szemponttal gazdagodott. Elhatároztam, hogy mostantól nem használok ketreces tojást egyetlen étel elkészítéséhez sem. Úgy gondolom, nem élhetünk úgy, hogy a haszonállatok humánus tartását figyelmen kívül hagyjuk. Örülök, hogy egy olyan ügyhöz adom a nevemet, ami ugyanezt a szemléletet képviseli.”.

 

Forrás: okostojás.hu



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében