• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Késik, törölt, túlfoglalt – A légiutasok jogairól

2008.03.26. /
Mit lehet tenni, ha ott toporogsz a reptéren, mert a járatod több órát késik vagy egyenesen törölték, esetleg pedig mert nem férsz fel a repülőre a túlfoglalás miatt? Jó tudni, hogy milyen kötelezettségek vonatkoznak ilyenkor a légitársaságra: tájékoztatniuk kell jogaidról és hogy hova fordulhatsz panasszal.

Egy 2007 decemberében készített Gallup felmérés szerint a 25-45 éves magyarok fele nem ismeri a repülőjegy-foglalás során őket megillető jogokat. A megkérdezetteknek csupán 27%-a állította, hogy tisztában van ezekkel, amikor repülőjegyet foglal, 65%-uk pedig szeretne többet megtudni a járat foglalásával és törlésével kapcsolatos fogyasztói jogokról.

 

Két példa

Egy diszkont légitársaság járata nem szállt fel, és két óra várakozás után mindenkit hazaküldtek, arra hivatkozva, hogy köd miatt nem indítható el a gép. Mivel pár óra elteltével sem indult járat, a légitársaság viszont nem ajánlott fel semmilyen alternatív megoldást, az utasok maguk szervezték meg a hazautat, buszt béreltek saját költségükön. A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint ez az eljárás kifogásolható: az utasok kártalanítást kérhetnek, ha bizonyítani, illetve számszerűsíteni tudják kárukat.

2007 nyarán egy légitársaság törölte a Párizs-Budapest járatát. Az utasok ebben az esetben is maguk szervezték meg hazajutásukat autóbusszal. A légitársaság nem fizetett kártalanítást arra hivatkozva, hogy a törlést rajtuk kívül álló elháríthatatlan körülmény, műszaki hiba okozta. A későbbi békéltető testületi eljárás során bebizonyosodott, hogy a légitársaság tényleg nem köteles kártérítést fizetni. A buszbérlés költségeit végül állta a cég, de kötelessége lett volna az ellátásról is gondoskodni a következő járat indulásáig, amelyre hiába vártak az utasok, másnap sem érkezett meg.

 

Törlés

Amennyiben járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják (például túlfoglalásra hivatkozva), kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk, emellett a légitársaságnak gondoskodnia kell az ellátásunkról. Kártalanításkor a repülőút távolságától függően 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk. Járattörlés esetén azonban nem jár kártalanítás, ha tájékoztattak bennünket a törlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulási időpontot megelőzően, vagy az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlanak fel, illetve ha a járat törlését rendkívüli körülmények okozzák.

 

Késés

Amennyiben a légifuvarozó arra számít, hogy egy járat indulása a menetrend szerinti induláshoz képest késni fog, a várakozási idővel ésszerű arányban frissítőket, díjmentes telefonálási lehetőséget kell felajánlania, emellett szállást is biztosítania kell, ha egy vagy több éjszakai ott tartózkodás szükséges.

Késésnek számít:

  • 2 óra 1500 km-es vagy annál rövidebb útnál;
  • 3 óra az összes Európai Közösségen belüli, 1500 km-nél hosszabb út és az összes egyéb, 1500 és 3500 km közötti út esetén;
  • 4 óra a fentieken túl;
  • 5 órás késés esetén a jegy vételi árának 7 napon belüli visszatérítésére vagyunk jogosultak.

 

Tájékoztatás

Az utasnak tájékoztatást kell kapni arról, hogy melyik légitársaság üzemelteti a járatát.

Az Európai Unió területéről kitiltott, illetve a működési korlátozással sújtott légitársaságok listája itt elérhető.

A légi utasok jogairól részletes információk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalán, a hatályos európai szabályozás pedig itt található.

 

 

Kép [cc] Jeremy Kirkland, Aaron Landry



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében