| Tudatos Vásárló
Kerékpáros mozgósítás
A Magyar Kerékpárosklub (MKK) és a Critical Mass Budapest (CMBp) mozgalom ismételten kéri a biciklivel rendelkező a budapesti lakosokat, hogy amennyiben tehetik, a BKV sztrájk idején ne autójukat, hanem kerékpárjukat használják.
A Budapest számára nélkülözhetetlen közlekedési vállalat
üzemszünete várhatóan igen komoly dugókat és környezeti terhelést okoz,
bemutatva milyen irányú hatásokkal járhat kapacitásának csökkentése. A kerékpár
viszont ebben a helyzetben is azt hozza majd, amit biztosan tud, s ami miatt
egyre többen választják közlekedési eszközként Budapesten: forgalmi helyzettől
független menetidőt, gyorsaságot, nulla károsanyag kibocsátást és elenyésző
költségeket.
A 3-400.000, padláson, pincében, garázsban unatkozó
budapesti kerékpárnak soha ilyen jó alkalma nem volt a bennük rejlő lehetőség
bizonyítására.
A MKK és a CMBp csak két nappal az ötvenezer
biciklistát megmozgató vasárnapi Critical Mass előtt erre az alkalomra egyfajta
egész városra kiterjedő, szervezetlen kerékpáros demonstrációként tekint.
Minden belső mozgósító erejüket latba vetve szemléltetni kívánják, hogy
rengetegen közlekedhetnek kerékpárral, ami egyszerre enyhítheti a dugót, és
biztosítja használóinak az attól való teljes függetlenséget.
Amellett hogy örülnek a bizonyítási lehetőségnek,
sajnálatosnak tartják, hogy budapesti tömegközlekedés épp akkor került ilyen
finanszírozási válságba, mikor a város az autós közlekedés lehetőségeinek
határához érkezett. Ebben a helyzetben nem csökkenhet sem a járatok száma, sem
a menetsűrűségük. Semmilyen anyagi ok nem lehet elég indok a tervezett
járatritkításokra, hiszen azok következménye felbecsülhetetlen járulékos
anyagi, egészségügyi terhet ró a városlakókra.
Budapesten az utóbbi években
sokan szoktak el a közösségi közlekedés használatától, és ültek át autókba. Ez
nemcsak közvetlen károkat okoz például a város környezeti állapotában, hanem
egyre több elszalasztott lehetőséget egy lakóinak élhető, külföldi látogatóinak
vonzó város megteremtésére.
Minden városnak a lehető legjobb befektetés a közösségi
közlekedés fejlesztése, és a legnagyobb pazarlás a tömegközlekedésen történő
spórolás. Nem lehet csupán a közvetlen kiadásokkal számolva figyelmen kívül
hagyni az azokat sokszorosan meghaladó járulékos károkat. A kerékpározás lehet
segítség egy kétmilliós városnak is, azonban a megoldás mindig a
tömegközlekedés marad.
Kép [cc] David
Andersen