fbpx

| Lewis Akenji

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A karácsonyi csoda keresése

A gyerekek a gyengédséggel és a szeretettel azonosítják a karácsonyt. Talán mert nem ismerik az ünnep „kötelező kereskedelmi gyakorlatát”, amelynek a felnőttek alávetik magukat. Nincs fizetésük sem, így senki nem várja tőlük, hogy házimozi-rendszert ajándékozzanak. Az ünnepet a maga legtisztább formájában látják: a szeretet, a család, az együttlét időszakának.

Legszebb karácsonyi emlékeim gyermekkorom idejére repítenek vissza: nővéremmel azon vitatkozunk, hogy ki tegye fel a fára az utolsó szaloncukrot; apukám vörösbort tölt a poharamba a szokásos gyereknek való ital helyett; vicceket mesélünk, és egymást ugratjuk a gyertyaláng mellett; bújócskázunk a karácsonyfa körül; anyukám, amint színtiszta, őszinte örömmel az arcán köszönetet mond, hogy együtt az egész család – az év közbeni nézeteltérések ellenére. Minden családnak megvannak a maga szívet melengető emlékei. Alig emlékszem arra, hogy milyen ajándékokat kaptam, de az együtt töltött pillanatok emléke mélyen bevésődött a szívembe.

Azóta felnőttem, saját keresetem is van, és ma is igyekszem örömöt lelni a karácsonyi időszakban. De a legutóbbi karácsonyok emlékei töredezettek, aggodalommal és reklámzacskókkal keverednek, és ráébresztenek: ismét elfelejtettem lazítani és élvezni az ünnepet. Gyerekkoromba visszatekintve a karácsony mindig csodálatos volt, az együttlét ideje; mostanra az aggódás, az ajándékhajkurászás időszaka lett. Úgy tűnik, mintha a felnőtté válás során elveszítettem volna valamit a gyermeki bölcsességből.

Egyik barátom, Milán a minap felhívott, kísérjem el szokásos karácsonyi bevásárlóközpont-járó túrájára. Minden évben felhív, és én minden évben nemet mondok. Aztán minden karácsonyra kapok tőle egy szépen becsomagolt (ez, gondolom, a barátnőjét dicséri, Milán sosem figyelt ennyire a részletekre) bigyót. A többi barátja is kap egy hasonlót – más színben. Ez az egyetlen alkalom, amikor eszünkbe jut, kéne valami mást is adni a haverjainknak, mint egy korsó sört.

Idén megfenyegetett, ha nem kísérem el, nem kapok tőle semmit. Elfogytak a kifogásaim, így végül – mivel kíváncsi is voltam, ő hogyan csinálja – elmentem vele. Három órával és négy bevásárlóközponttal később, emberi vásárlógépekkel való ütközések százait követően nekem már hányingerem volt a konzumerizmus erőszakos nyomásától. Mindeközben Milánt óránként hívta a barátnője egyeztetni, nehogy véletlenül összefussanak valahol, és elrontsák a karácsonyi meglepetést azzal, hogy meglátják, mit vettek egymásnak.

A nap végén, végtelenül kimerülten és fásultan betértünk még egy boltba, ahol Milán percekig tanácstalanul nézelődött. „Fogalmam sincs, mit vegyek a mamámnak.” – mondta. Nem tudtam segíteni, mégiscsak ő ismeri jobban az anyukáját. Azért kíváncsiságból megkérdeztem: „Tavaly mit vettél neki?” Hosszan elgondolkodott. „Nem is emlékszem…” – bökte ki végül. Lehetne ez egy újabb bizonyítéka annak, hogy egy boltban a férfiak még a jobb és bal kezüket sem tudják megkülönböztetni egymásról. Mégis, ez több volt, mint elveszett férfi esete a boltban: ez a karácsonyi bevásárlószindróma egyik tipikus tünete. Hogy megmeneküljünk a zavarodottságból, felhívtuk a húgát. A lány aznap későn szabadult az irodából, így épp egyik boltból a másikba rohangált, és nem emlékezett, hogy Milán fogpiszkálókészletet adott vagy repülőjegyet a Holdra.

Magyarországon az áruhitelek mintegy 20%-át karácsony előtt veszik fel, kamatlábuk 30 és 48% között mozog. Ez azt jelenti, hogy ha hathavi áruhitelre vásárolok meg egy 20.000 Ft-os mikrosütőt, akkor összesen 24.000 Ft-ot kell kifizetnem. A tavaly karácsonykor felvett áruhitelek becsült összege 15 milliárd forint volt, ami 25%-os növekedést jelent a megelőző évhez képest.

A karácsonyi szezon már novemberben elkezdődik. A piros szalagok és a „karácsonyi vásár” feliratok már ekkor felkerülnek a kirakatokra. Tavaly november közepe és december 24. között 50%-kal nőtt meg a Media Markt forgalma; a TESCO pedig arról számolt be, hogy aranyvasárnap 70%-kal volt nagyobb a kereslet egy átlagos vasárnaphoz viszonyítva. Másnak is feltűnt, hogy a házimozi-rendszer hiánycikk lett? Hogy a DVD-lejátszókat olyan ütemben kapkodták, mint a Barbie babákat? Hogy a bevásárlóközpontok parkolójában helyet találni felért egy lottófőnyereménnyel? Hogy bizonyos boltok előtt már hajnalban sorok kígyóztak?

Karácsony közeledtével sok szupermarket vált éjjel-nappali nyitva tartásra. Magyarországon az Auchan, a TESCO és a Media Markt sem hagyja ki e remek lehetőséget. Egy ismerősöm nemrég elmesélte egy tavaly karácsonyi élményét. Ahogy hosszabbodtak a sorok a városban; kezdett reménytelen vállalkozás lenni a közlekedés; a vásárlási őrület tombolásával párhuzamosan egyre ingerültebbé váltak az emberek – úgy döntött, hogy éjszaka fog vásárolni. Eltervezte, hogy éjfél után kiautózik Budakeszire és kényelmesen, nyugodtan megveszi az ajándékait. Azonban – mint kiderült – a konzumerizmus nem tesz különbséget éjjel és nappal között: hajnali kettőkor majdnem eltaposta a szorgalmas karácsonyi vásárlók tömege.

A Szonda Ipsos tavalyi felméréséből az derül ki, hogy az összlakosság 54%-a, és a nők 70%-a számára kellemetlen érzésekkel párosulnak a sok időt igénylő karácsonyi előkészületek. Vajon önszántukból kitennének-e minket szeretteink ehhez hasonló megpróbáltatásnak: munka után, fáradtan, magassarkúban rohangálva az utcákon, mindkét kezükben legalább öt zacskót cipelő emberekbe ütközve műanyag bankkártyákat villantsunk fel, csak hogy megvehessük azt a divatos cuccot, amit úgy hirdetnek a katalógusban, hogy „páratlan karácsonyi ajándék szeretteinknek”? A TESCO, az Auchan, a Media Markt és a többi hiper-szupermarket mind készít karácsonyi katalógust, prospektust és termékek ezreit hirdetik „páratlanként”.

Jópáran vannak olyanok, akik szívesebben készítenek maguk ajándékot, mint hogy hagyják, hogy a szupermarketek szabják meg nekik, ki minek örülne a legjobban. Nem kell hozzá más, csak egy kis kreativitás, és gondosan kitalált, egyéni ajándékokat nyújthatunk át a fa alatt, olyanokat, amiket igazi öröm kapni. Felejtsük el a tömegtermelés kliséit! Egy különleges egyéni ajándék elkészítése egyben felfedezési folyamat is: sikerül-e az illetőre szabni az ajándékot? Vajon mennyire ismerem őt?

Ha úgy gondolod, hogy az anyukád – nővéred, barátod – imádná azt a piros lábbelit a kirakatban, akkor nem kell az év végéig várnod, hogy meglepd vele! Valamikor év közben, egy átlagos napon, amikor úgy érzed, szeretnéd kimutatni valahogy a szeretetedet, menj és vedd meg neki azt a cipőt! Akkor kétségkívül többet jelent majd, mintha összekötnéd a karácsonyi felfordulással. Meglepetést adsz, nem csak egy cipőt vettél. Karácsonykor inkább tölts vele több időt: pletykálj apáról, ahogy csak a nők tudnak, főzzetek együtt, mutasd ki, mennyire fontos a számodra.

Büszkén rakott fel egy papírangyalt a párom szobánk falára. Kecsesen, könnyeden lebegteti a szárnyát a fekete papírháttér előtt. Tizenéves húga készítette négy éve. Ez az egyszerű és igéző ajándék nem került többe Zsófinak egy A4-es papírlap áránál. Mégis – és ez benne a varázslat – senkinek sem kell elmagyarázni, hogy kettejük különleges kapcsolata áldássá változtatta ezt a papírdarabot. Ha látnátok, milyen gyönyörű! Egyszer megkérdeztem Zsófit, hogy vette-e volna a fáradságot, hogy tehetségét és szívét tegye ebbe az angyalba, ha meg is vehette volna. Erre ő csak nevetett.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség adatai szerint 2003 decemberében a magyar lakosság 700 milliárd forintot költött el. Másrészről karácsonykor egyötöddel több szemetet termelünk, mint máskor: 2003 karácsonyán fejenként legalább 8 kg-t. Az általunk vásárolt ajándékok nagy részének várhatóan csak ideig-óráig örülnek, azután a pincében vagy a szeméttelepre vezető úton végzik. Az ajándékok vásárlásával járó személyes, pszichológiai és pénzügyi költségek mellett aligha szoktuk figyelembe venni a szemét okozta, az önkormányzati költségvetésekben is jelentkező környezeti költségeket.

Otthon mindig lenyűgözve figyeltem a hatalmas dobozokat beborító csillogó csomagolópapírokat és színes szalagokat. Az ilyen pillanatnyi benyomások azonban hamarabb feledésbe merülnek, mint ahogy maga az anyag eléri a szeméttelepet. Gondolj bármely szívedhez közel álló ajándékra: biztosan nem emlékszel sem az árára, sem arra, mibe volt csomagolva. Arra viszont tisztán, kitől kaptad és hogyan. Nagy méretű és drága ajándékot bárkitől kaphatunk – ez nem jelenti azt, hogy az illető szeret minket, és fontosak vagyunk számára. Ami leginkább kedvére van a szívnek, az anyagtalan.

Ne feledkezzünk bele annyira az ajándékozásba, hogy elfelejtsük a karácsony lényegét! Egy vásárlásmentes karácsonyt hirdető weblap olvasója, Eva Wettavik sokunk közös gondolatát fogalmazza meg: „Idén Karácsonyra nem kérek mást, csak időt. Időt gondolkodásra, beszélgetésre, olvasásra, nevetésre és csendben maradásra. És ezek egyikét sem szeretném túl színes csomagolásban… Béke mindannyiatoknak.”

Ugye milyen más lenne, ha a gyerekek szemével látnánk a karácsonyt? Ha bennünk is ezeket a képeket idézné fel az ünnep: Mikulás, angyalok, Jézuska, nevetés, család? Lilla Hudoba – aki egy Magyarországról szóló portált működtet – írja, hogy „régen a gyerekeknek azt tanították, hogy a karácsonyfát angyalkák hozzák. Amikor gyerek voltam, olyan erősen hittem ebben, hogy szinte láttam az angyalokat, amint kis fákkal a kezükben repkednek körbe-körbe.”

Ez úgy hangzik, mint egy tündérmese, mégsem a képzelet alkotta. És az a szép benne, hogy egyszer egy évben mi, felnőttek is megengedhetjük magunknak, hogy nagy palotát építsünk a szívünkben és boldogan éljünk benne, míg meg nem halunk. A palotában énekelünk, nevetünk, mesélünk, felidézzük az elmúlt évek legszebb eseményeit, kinyitjuk szívünket és ott, mélyen bent összekapcsolódunk, megosztjuk egymással szeretetünk és boldogságunk, felébresztjük a Karácsony lényegét. Kint, mint az égi áldás, hópelyhek hullanak; valahol az égben egy angyal figyel minket; az északi sarkon a Mikulás a zsákját pakolja, a rénszarvasok már a szán előtt sorakoznak. A mi dolgunk nem ajándékok vásárlása; mi csak azt a szeretetet osztjuk meg, ami köztünk van. Egy kicsit később, este, mielőtt észrevennénk a Jézuska érkezését, még több várakozással teli öröm feszíti szíveinket. Ekkor rájövünk, milyen jól ismer bennünket és azt, ami a szívünknek igazán fontos.

Ez nem csoda, tényleg megtörténik, és a zsák mélyén mindig van valami megfizethetetlen mindannyiunk számára.

Megjelent a Tudatos Vásárló 4. számában.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás