• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Jót enni, jót tenni - Fairfood, az etikus ételfutár

2018.04.06. /

A Fairfood.hu netes ételrendelési szolgáltatás egyfajta szociális vállalkozás. Hosszútávú cél, hogy a rendelések után az éttermek jutalékából befolyt összeg 20%-át, vagyis a teljes bevételük ötödét jótékony célra fordítsák.

Réti Bálint, Döbrentey Csaba, Kórosi Gergely és Hermann Sebastian közel egy éve alapították a Fairfood.hu online ételrendelési platformot. A társadalmi felelősségvállalás esetükben nemcsak egy menüpont a weboldalon, hanem valóban az üzleti modell része.

 

Kilépve az egyetemről, miért adja arra a fejét egy fiatal vállalkozó, hogy éppen szociális vállalkozást indítson?

Az alapítványok ahhoz képest, hogy mennyi munkát végeznek elképesztő kevés pénzből gazdálkodnak. Ezt magunk is megtapasztaltuk, mert Bálint több helyen is segédkezett korábban. Van bennünk egy szociális érzékenység, és az egyetemen is tanultunk az ún. social venture irányról, ahová azok a vállalkozások tartoznak, amelyek körülbelül félúton vannak a nonprofit és a profitorientált modell között. Mind a kettő megvan bennük. A végső cél nem csak a profitmaximalizálás, hanem egy sajátos újraelosztás is. Ehhez a modellhez kerestünk piacot. Szeretnénk az embereket tudatosan orientálni arra, hogy segítsenek másokon, és a Fairfood.hu erre egy tökéletes eszköz lehet. Nem kell mást tenned, mint rajtunk keresztül megrendelned az irodai ebéded. Az étel nem kerül többe, nekünk az étterem fizet azért, hogy összekötjük a vendéggel.

Működhet?

Itthon erre még kevés példa van, egyedül a Jótékony Ser jut eszembe, akikkel együtt indultunk. Ez vicces, mert nem is tudtunk egymásról, mégis hasonló projektbe kezdtünk. Visszatérve, igen, külföldi példákból látjuk, hogy ez sikeresen és jól tud működni. Például itt van a Magyarországon is elérhető Toms cipő, ami minden egyes eladott cipő után egy másik pár lábbelit ajándékoz a fejlődő országokban élő gyerekeknek. És ez csak az egyik kezdeményezésük.

 

Itthon nem annyira adakozó kedvűek az emberek?

Nem erről van, inkább úgy fogalmaznék, hogy nincs meg a kultúrája, nem tanultuk meg. A magyar ember az államtól várja a segítséget. A kommunizmus alatt nem alakultak ki az egymást segítő mechanizmusok. Ott volt az állam, ami papíron mindent megoldott. Leginkább a mi generációnk, az Y generáció nyitott az ilyen jellegű dolgokra. Nem mondom, hogy ennek ebben a pillanatban olyan óriási vásárlói bázisa lenne, viszont egyre nyitottabbak rá az emberek. Nyilván idő kell ahhoz, hogy ez beérjen.

 


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


Miért pont az ételrendelést választottátok?

Arra fókuszáltunk, hogy melyik az a terület, amivel viszonylag nagy elérést lehet produkálni. Ebben a modellben nem kell sokat tenni azért, hogy sok tranzakció létrejöjjön. Nekünk nem kell kaját készíteni csak egy rendszert kell üzemeltetni, ami hosszú távon szinte már magától is megy, a működési költségek nagyon alacsonyak.

Mennyi munkátok volt benne?

A projektmenedzsment és a design részét mi találtuk ki, de a fejlesztést nem mi csináltuk. A saját megspórolt pénzeinket dobtuk be, illetve a Climate-KIC nevű inkubátor programon keresztül kaptunk támogatást, amiből tovább tudtuk fejleszteni magunkat.

 

Mekkora a piac, ahová próbáltok belépni?

Országos szinten kb. napi 12-15 ezer rendelés van, ami azért elég nagy, és ez csak a magyar piac. Éves szinten ez 10 milliárd felett van. Nálunk 25-50 között rendelés van átlagosan naponta, azon dolgozunk, hogy ezt a számot 100 fölé emeljük.

 

Hány helyről lehet rendelni a Fairfood.hu-n keresztül?

Az utóbbi hónapokban sokat dolgoztunk azon, hogy minél több helyről rendelhessen, aki a rajtunk keresztül szeretné megoldani az ebédjét. Új rendszert fejlesztettünk, amit egyik konkurensünkkel, az ehenhalok.hu-val közösen működtetünk. Ma már nyolcvan étteremmel állunk kapcsolatban, és SZÉP kártyával is lehet fizetni. A helyek kezdetben nem voltak annyira nyitottak, mint azt vártuk.

 

Mi az oka ennek a zárkózottságnak?

Egyrészt nem akarnak még egy admin felülettel bajlódni. Az új rendszer ezt valamennyire megoldja, mert az éttermek most egy admin bekötéssel két platformot is kapnak. Másrészt van a piacon egy nagy szereplő, aki megduplázta a jutalékait, több pénzt szednek be, ezért az éttermeknek nincsenek jó tapasztalati az ilyen oldalakkal. Gondolom attól félnek, hogy mi is ilyenek leszünk, ha megnövünk.

És hogy kerül a pénz a rászorulókhoz?

Az éttermek jutalékot fizetnek nekünk azért, hogy rajtunk keresztül rendelnek tőlük. A Fairfood.hu jelenleg ennek a jutaléknak a 100 százalékét használja jótékony célra, mivel még nagyon kevés a bevétel, így nem lenne értelme a befolyt összeg töredékét adományozni bárkinek is. Viszont hosszú távon, ha már nagyobb lesz a forgalom, a cél a 20 százalék lenne. Az összegyűlt pénzt minden hónapban más alapítvány kapja. Mi döntjük el, hogy kik, előtte gondosan ellenőrizzük, hogy biztosan jó helyre menjen a pénz.

 

Eddig kiket támogattatok?

Személyesen keresünk meg kis alapítványokat, mert az az összeg, amit adni tudunk egyelőre kevés, és az nekik segítség. A Bethesda Gyerekkórház ebből egy kicsit kilóg, de azért kezdtünk el velük dolgozni, mert azt gondoltuk, ha egy nagyobb név áll mögénk, sokkal jobban el tudjuk érni az embereket. Csak pár név: Amigos a gyerekekért Alapítvány, Sorsunk és Jövőnk Szeretetszolgálat, Súlyos Sérültekért Alapítvány.

 

Milyenek a visszajelzések?

Pozitív visszajelzéseket kapunk, csak amikor rendelni kellene, akkor nem tőlünk rendelnek. Nyilván ebben a mi hibánk is benne van, mert a piacvezetőhöz képest kisebb a választékunk, de aki adakozni szeretne, tőlünk rendel. Hosszú távon szeretnénk önfenntartóvá válni, sok éttermet bekötni, minél több emberen segíteni. Úgy látom, hogy idő kell még az embereknek, és mi tovább csináljuk.

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!



         Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében